تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3815017
شناسه : 3815017
تاریخ :
فیلم‌های کوتاهی که از «کن»، «برلین» و «کلرمون» رسیده‌اند اقتصاد ایران: بیش از ۳۰ فیلم از ۱۰۷ بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران پیشتر در رویدادهای مهم بین‌المللی پذیرفته شده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در بخش بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران 107 فیلم در مسابقه اصلی، 11 فیلم در بخش هوش مصنوعی و 8 فیلم در بخش واقعیت مجازی رقابت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها پیشتر در رویدادهای مهم بین‌المللی سینمای کوتاه حضور داشته و جایزه گرفته‌اند. در میان این آثار، به 10 فیلم می‌توان اشاره کرد که با کوله‌باری از تحسین‌ها و افتخارات جهانی پا به میدان رقابت تهران گذاشته‌اند.

برنده برلین در تهران

«شعر پایان تابستان» (A Summer's End Poem) به کارگردانی لام کان ژائو درامی 15 دقیقه‌ای محصول چین است که در دوره اخیر جشنواره فیلم برلین، حضور در بخش نسل Kplus را تجربه کرد و در نهایت جایزه ویژه این بخش را گرفت. این فیلم درباره پسری روستایی است که در روزهای پایانی تابستان، تمام پس‌انداز خود را خرج می‌کند تا رویایش را برای داشتن مدل موی شهری برآورده کند.

«شعر پایان تابستان» شنبه 28 مهرماه در سانس چهارم (ساعت 20:30) و دوشنبه 30 مهرماه در سانس اول (ساعت 13) در محل خانه جشنواره به نمایش درمی‌آید.

روایت متفاوت از فینال جام جهانی

«زرد» (Amarela) محصول برزیل، فیلمی 15 دقیقه‌ای در ژانر درام به کارگردانی آندره هایاتو سایتو است که پیش از این در بخش اصلی جشنواره فیلم کن و جشنواره فیلم تورنتو حضور داشته. این فیلم داستان نوجوان برزیلی ژاپنی‌تباری را روایت می‌کند که در روز برگزاری فینال جام جهانی 1998 میان برزیل و فرانسه، دچار نوعی خشونت نامرئی می‌شود.

«زرد» قرار است شنبه 28 مهرماه در سانس سوم (ساعت 18) و دوشنبه 30 مهرماه در سانس دوم (ساعت 15:30) در خانه جشنواره نمایش داده شود.

نمایش فیلم دارنده دیپلم افتخار کن

«بد برای یک لحظه» (Bad For a Moment) محصول پرتغال، درامی در مدت زمان 15 دقیقه است که در بخش اصلی مسابقه سینمای کوتاه هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن حاضر بود و دیپلم افتخار را برد و حالا در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حاضر است. این فیلم را دنیل سوارس کارگردانی کرده که سال گذشته نیز در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم داشت. «بد برای یک لحظه» قصه صاحب یک استودیوی جدید معماری است که با شرکت در یک رویداد معماری، با واقعیت تلخ بحران مسکن مواجه می‌شود.

این فیلم برای اکران در سانس سوم (ساعت 18) روز شنبه 28 مهرماه و سانس دوم (ساعت 15:30) روز دوشنبه 30 مهرماه در خانه جشنواره برنامه‌ریزی شده است.

بهترین مستند کلرمون-فران اکران می‌شود

«حادثه» (Incident) به کارگردانی بیل موریسون محصول آمریکا، مستندی 30 دقیقه‌ای است که پس از کسب جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره کلرمون-فران، به تهران آمده. این اثر واقعه تیراندازی پلیس سفیدپوست آمریکایی به آرایشگر سیاهپوست در ایالت شیکاگو را که به مرگ وی منجر شد، از دید دوربین‌های مختلف مداربسته و مردمی باز روایت می‌کند.

نمایش «حادثه» در در سانس سوم (ساعت 18) روز شنبه 28 مهرماه و سانس دوم (ساعت 15:30) روز دوشنبه 30 مهرماه در خانه جشنواره صورت خواهد گرفت.

 «شاهکار» ساندنس

«شاهکار» (The Masterpiece) به کارگردانی الکس لورا، فیلمی 20 دقیقه‌ای و محصول اسپانیاست که سال گذشته جایزه بزرگ جشنواره فیلم ساندنس آمریکا را برد. این اثر داستان زوجی را روایت می‌کند که از یک فروشنده ضایعات می‌خواهند برای خریداری لوازم کهنه دیگر به خانه‌شان برود.

«شاهکار» شنبه 28 مهرماه در سانس چهارم (ساعت 20:30) و دوشنبه 30 مهرماه در سانس اول (ساعت 13) در محل خانه جشنواره به نمایش درمی‌آید.

اکران اثر جدیدی از انیماتور نامزد اسکار

پویانمایی «گرگ» (The Wolf) محصول کانادا که پیش از این منتخب جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو بوده، در مدت زمان 10 دقیقه برای نمایش در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران انتخاب شده است. این فیلم فاقد دیالوگ را تئودور اوشف فیلمساز بلغاری‌تبار کارگردانی کرده که در سال 2017 برای «وایشای نابینا» نامزد اسکار شده است. «گرگ» تنش میان انسان‌ها و جهان طبیعت را روایت می‌کند.

این فیلم برای اکران در سانس اول (ساعت 13) روز شنبه 28 مهرماه و سانس چهارم (ساعت 20:30) روز دوشنبه 30 مهرماه در خانه جشنواره برنامه‌ریزی شده است.

قصه تحسین‌شده یک میهمانی عجیب

«ضیافت» (The Feast) محصول هند و به کارگردانی ریشی چاندنا که پیش از این جایزه ویژه هیات داوران جشنواره معتبر کلرمون-فران فرانسه را دریافت کرده، به چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌آید. این اثر داستان میزبانی یک زن ماهیگیر از سیاستمدار قدرتمند محلی، با یک ظرف غذای مخفی است که می‌تواند دریاچه در حال مرگ او را نجات دهد.
«ضیافت» قرار است شنبه 28 مهرماه در سانس دوم (ساعت 15:30) و دوشنبه 30 مهرماه در سانس سوم (ساعت 18) در خانه جشنواره نمایش داده شود.

از کن به تهران

پویانمایی «علف‌های هرز» (Weeds) محصول جمهوری چک که پیش از این حضور در بخش سینه-فونداسیون جشنواره فیلم کن را تجربه کرده، اثری در 14 دقیقه به کارگردانی پولا کازاک است که قصه تلاش یک باغبان را برای حفاظت از گل‌های زیبای خود در مزرعه‌ای پر از علف‌های هرز نمایش می‌دهد.

این فیلم برای اکران در سانس دوم (ساعت 15:30) روز شنبه 28 مهرماه و سانس سوم (ساعت 18) روز دوشنبه 30 مهرماه در خانه جشنواره برنامه‌ریزی شده است.

نمایش بهترین فیلم اول کلرمون-فران

با کمال انسانیت (With All Due Humanity) به کارگردانی کاسپر چچینسکی، فیلمی 25 دقیقه‌ای در ژانر درام است که پیش از این جایزه بهترین فیلم اول جشنواره معتبر کلرمون-فران را برده است. این اثر داستان مدیر یک دفتر کاریابی را روایت می‌کند که تلاش می‌کند از خودکشی زنی بیکار جلوگیری کند.

نمایش «با کمال انسانیت» در در سانس سوم (ساعت 18) روز شنبه 28 مهرماه و سانس دوم (ساعت 15:30) روز دوشنبه 30 مهرماه در خانه جشنواره صورت خواهد گرفت.

علاوه بر این آثار، می‌توان از نزدیک به 30 فیلم مهم دیگر نیز نام برد که پس از حضور در رویدادهای مهمی چون جشنواره فیلم کن، جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، جشنواره فیلم ونیز، جشنواره فیلم کلرمون-فران، جشنواره پویانمایی انسی، ایدفا، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند و کوتاه بیلبائو و... به تهران آمده و در رقابت بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارند؛ آثاری چون «کلید»، «جیب‌بر»، «6000 دروغ» و «مزدور» که اعتبار بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران را از هر دوره دیگر این رویداد بیشتر کرده‌اند.

چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از 27 مهرماه تا 2 آبان‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/