تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3814828
شناسه : 3814828
تاریخ :
کشف فرار مالیاتی ۵ برابری در بتن آماده پس از گزارش تسنیم اقتصاد ایران: رئیس مرکز بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه پرونده فرار مالیاتی شرکت مس سرچشمه در حال رسیدگی است و نمی توان درباره قطعیت آن اظهارنظر کرد، گفت: پس از گزارش تسنیم فرار مالیاتی ۵ برابری در حوزه بتن آماده شناسایی شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

شاهین مستوفی رئیس مرکز بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی در مورد فرار مالیاتی که اخیراً در استان کرمان و در حوزه مس کشف شده بود و فرارهای مالیاتی سایر شرکت‌های بزرگ گفت: اقدامات مهمی در حوزه شناسایی فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ انجام شده است، مانند شناسایی فرار مالیاتی در حوزه ضایعات آهن‌آلات است. گزارشی از عملکرد مبارزه با فرار مالیاتی در کرمان نیز موجود است. این گزارش به جزئیات عملکرد شرکت‌های بزرگ ملی مانند صنایع ملی مس ایران و شرکت مس سرچشمه اختصاص ندارد. با این حال پرونده مالیاتی شرکت سرچشمه هنوز به مرحله قطعی‌سازی نهایی نرسیده است، بنابراین در حال حاضر نمی‌توانیم رقم احتمالی فرار مالیاتی یا عدم وجود آن را به‌صورت عمومی اعلام کنیم.

وی ادامه داد: آن 2500 میلیارد تومان (یا دو و نیم همت) که در گزارش ارائه شد، مربوط به رسیدگی به سایر معادن استان کرمان است که تفاوت میان مالیات ابرازی و مالیات قطعی‌شده آن‌ها مشخص شده است. مراحل وصول این مالیات‌ها در حال پیگیری است.

کاهش میزان بهره‌برداری، کاهش رقم فروش و سوء استفاده از معافیت‌ها؛ 3 شگرد‌های شرکت‌های بزرگ برای فرار مالیاتی

مستوفی در خصوص شگرد انجام فرارهای مالیاتی گفت: کاهش میزان بهره‌برداری و اعلام فروش کمتر از واقعیت یکی از روش‌های رایج است. برخی از مودیان به‌طور عمدی قیمت فروش محصولات خود را کمتر از حد واقعی اعلام می‌کنند و در بررسی‌های ما مشخص می‌شود که این ارقام بالاتر است.

همچنین، برخی مودیان از معافیت‌های مالیاتی استفاده می‌کنند و هنگام رسیدگی به اظهارنامه‌ها مشخص می‌شود که این معافیت‌ها به‌درستی اعمال نشده است. باید بین فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی تمایز قائل شویم. فرار مالیاتی به معنای فرار از پرداخت مالیات از طریق پنهان کردن درآمد است، در حالی که اجتناب مالیاتی به استفاده از خلأهای قانونی برای کاهش مالیات پرداختی اشاره دارد.

شکاف 10 برابری مالیات ابرازی و مالیات قطعی پس از رسیدگی

وی با بیان اینکه به هر حال، سوءاستفاده از قانون به‌منظور تأخیر در پرداخت مالیات همچنان وجود دارد، گفت: طبیعتاً آنچه شما مشاهده می‌کنید، به‌ویژه در حوزه مشاغل، نشان‌دهنده این است که در سال گذشته، مودیان مالیاتی ما در پرونده‌های حسابرسی شده، رقمی نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان را ابراز کرده بودند. اما پس از صدور برگ تشخیص مالیات و قطعی شدن برخی از این ارقام، میزان مالیات به حدود 90 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. به عبارت دیگر، در رسیدگی‌های مالیاتی با یک شکاف 10 برابری مواجه هستیم.

در حوزه اشخاص حقوقی نیز وضعیت مشابهی مشاهده می‌شود. به‌طوری که رقمی در حدود 120 تا 130 هزار میلیارد تومان توسط مودیان ابراز شده بود، اما در پایان سال گذشته، برگه‌های تشخیص مالیاتی به ارزش 480 هزار میلیارد تومان برای آن‌ها صادر شد. این موضوع نشان می‌دهد که در برخی موارد، مودیان از قوانین برای کم‌نمایی درآمد در اظهارنامه‌های مالیاتی استفاده می‌کنند.

برآورد 131 هزار میلیارد تومانی از فرار مالیاتی

رئیس مرکز مبارزه با فرار مالیاتی اظهار کرد: اما آنچه که ما به‌عنوان فرار مالیاتی به‌طور مستقیم مدنظر داریم، بحث کتمان درآمد و فعالیت است. برای شناسایی این موضوع، باید به روش‌های علمی بین‌المللی متکی باشیم. سال گذشته، در همایش مالی و مالیاتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، گزارشی ارائه شد که بر اساس روش علمی «مینیک»، میزان فرار مالیاتی کشور در سال 1401 را نزدیک به 131 هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود.

تحقق 70 درصدی اهداف وصول در نیمه اول سال 1403

وی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی برای سال 1403 هدف‌گذاری کرده است که بتواند حداقل 50 درصد از این میزان مالیات برآورد شده را وصول کند، گفت: در عملکرد شش‌ماهه اول سال 1403 نیز 70 درصد از این هدف محقق شده است.

مستوفی در پاسخ به سوالی در مورد رقم فرار مالیاتی وصول شده در شش ماهه سال 1403، گفت: ان‌شاءالله با اقداماتی که در سطح سازمان امور مالیاتی در حال انجام است، بتوانیم در پایان برنامه عملیاتی سال 1403 که توسط مرکز مبارزه با فرار مالیاتی تدوین شده، به اهداف تعیین‌شده دست یابیم.

وصول 18 هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی

وی با بیان اینکه همان‌طور که قبلاً برآورد شده بود، پیش‌بینی ما این بود که نزدیک به 40 تا 50 هزار میلیارد تومان وصول کنیم، گفت: در عملکرد شش‌ماهه، این رقم باید به حدود 25 هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما تا به امروز توانسته‌ایم حدود 18 هزار میلیارد تومان وصول کنیم که این مبلغ مستند به قبوض پرداخت مالیات است. این قبوض مربوط به کتمان درآمد و فعالیت‌های پنهانی است و شامل اطلاعاتی همچون نام مودی، شناسه قبض پرداخت، و مبلغ واریزی به خزانه می‌شود. این ارقام کاملاً مستند و قابل ارائه به مراجع ذی‌صلاح هستند.

رئیس مرکز مبارزه با فرار مالیاتی درباره مبلغ تشخیصی گفت: ارقام در گزارشات ارائه‌شده متغیر است. پرونده‌های مالیاتی ممکن است در یک عملکرد ایجاد شده، در عملکردی دیگر تشخیص داده شده، و در نهایت در عملکرد دیگری به قطعیت برسد. بنابراین، نمی‌توان به‌طور دقیق بیان کرد که مبلغ وصولی 18 هزار میلیارد تومان مربوط به کدام پرونده و مبلغ تشخیصی بوده است.

با این حال، این رقم 18 هزار میلیارد تومان در شش‌ماهه اول سال، نتیجه شناسایی و مبارزه با فرار مالیاتی از محل کتمان درآمد و فعالیت‌ها بوده است.

تمرکز یک معاونت مرکز مبارزه با فرار مالیاتی بر عملکرد اینفلوئنسرها

وی در پاسخ به سوالی در مورد فرار مالیاتی اینفلوئنسرها که براساس برخی گزارشات در سال گذشته حدود 10 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند، گفت: موضوع اعداد و ارقام گردش مالی مربوط به اینفلوئنسرها مربوط به دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور است؛ با این حال، یکی از معاونت‌های مرکز مبارزه با فرار مالیاتی، مسئولیت شناخت محیط کسب و کار و شیوه‌های مختلف فرار مالیاتی در آن را بر عهده دارد.

مستوفی افزود: یکی از حوزه‌هایی که ما در این مرکز در حال بررسی آن هستیم و امیدواریم تا پایان سال خروجی قابل توجهی داشته باشیم، فعالیت‌های مرتبط با حوزه رمزارزهاست. با این حال آمار نهایی هنوز در این خصوص مشخص نشده است. این موضوع در دستور کار مرکز مبارزه با فرار مالیاتی قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال گزارش کاملی ارائه شود.

جزئیات برخورد با فرار مالیاتی گسترده در یک حوزه پس از افشای جزئیات آن توسط تسنیم/ فرار مالیاتی پنج برابری در حوزه بتن آماده شناسایی شد

به گزارش تسنیم، چندی قبل موضوع فرار مالیاتی یک شرکت بتنی در استان البرز و فرار مالیاتی گزارش شده در این خصوص توسط خبرگزاری تسنیم نیز منتشر شد. حال و با توجه به توضیحات ارائه شده به نظر می‌رسد که براساس مدل فرار مالیاتی صورت گرفته در این مورد سایر شرکت‌های فعال نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مستوفی با تاکید بر دو محور تمرکز این مرکز در ماه‌های اخیر گفت: یکی مواردی که در شش ماهه اخیر بر روی آن متمرکز بودیم مربوط به بارنامه‌هایی است که فرستندگان و گیرندگان کالا اطلاعات واقعی خود را به درستی ثبت نکرده بودند و این موضوع اکنون در حال رسیدگی است. همچنین، ما بر شرکت‌های تولیدکننده بتن آماده متمرکز شده‌ایم، و در این حوزه تقریباً 5 برابر بیشتر از رقم ابرازی به عنوان فرار مالیاتی شناسایی کرده‌ایم.

در حوزه نزدیک به 1700 شرکت فعال در تولید بتن آماده، با بررسی میزان سیمان تولیدی و مصرفی در سطح کشور و مغایرت‌های موجود در اطلاعات ابرازشده توسط این شرکت‌ها، توانسته‌ایم اقدامات مؤثری انجام دهیم. امیدواریم پس از صدور اوراق تشخیص مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی و جمع‌بندی نهایی، ارقام واقعی را به اطلاع عزیزان برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر، با توجه به مستنداتی که در دست داریم، شناسایی فرار مالیاتی تقریباً 5 برابر میزان اعلام‌شده صورت گرفته است. برای مثال، اگر یک شرکت میزان مالیات خود را 100 میلیون تومان اعلام کرده باشد، با توجه به رسیدگی‌های انجام‌شده و اطلاعات موجود، این رقم به 500 میلیون تومان افزایش یافته است.

استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای شناسایی شرکت‌های صوری

رئیس مرکز مبارزه با فرار مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه سازمان امور مالیاتی برای برخورد جدی با شرکت‌های صوری که بعضاً سبب تضییع گسترده حقوق دولت شده‌اند و تنها در یک مورد 90 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته‌اند، گفت: با توجه به تغییراتی که در صدور مجوزها به وجود آمده، فرآیند تأیید نهایی فعالیت‌های معدنی و اطمینان از اینکه معدنی که در نظام مالیاتی ثبت‌نام کرده، واقعاً در همان محل اعلام‌شده فعالیت می‌کند، و تشکیل پرونده در سازمان متوقف شده است. براساس قانون جدید صدور مجوزها، سازمان امور مالیاتی دیگر در این بخش تأیید نهایی را انجام نمی‌دهد.

ما با بهره‌گیری از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های برتر کشور و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، مدل‌هایی را طراحی کرده‌ایم که به کمک آن‌ها بتوانیم شرکت‌های فاقد اعتبار را شناسایی کنیم. در تاریخ 29 تیر ماه سال جاری، مصوبه‌ای از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی صادر شد که برای اولین بار دسته‌بندی شرکت‌های صوری از سوی یک مرجع رسمی به‌عنوان شرکت‌های صوری مشخص شد.

آماده‌سازی طرح جامع مبارزه با شرکت‌های صوری

وی با اشاره به اینکه بر اساس این دستورالعمل، شرکت‌های مشکوک به فعالیت‌های صوری یا شرکت‌های کاغذی، به دو دسته مودیان فهرست سیاه و فهرست خاکستری تقسیم‌بندی شده‌اند، گفت: قرار است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، راهنمایی‌های مربوط به آن از سوی مرکز اطلاعات مالی صادر شود.

مستوفی در پایان گفت: تمام تلاش‌ها بر این است که با استفاده از ظرفیت‌های مرکز اطلاعات مالی، وزارت اطلاعات، وزارت صمت، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی، به همراه نقش کلیدی سازمان ثبت شرکت‌ها، این موضوع مدیریت شود. از زمان تأسیس مرکز مبارزه با فرار مالیاتی، رویکرد ما همیشه این بوده که به سمت پیشگیری از وقوع فرار مالیاتی حرکت کنیم و به‌جای مبارزه با تخلفات پس از وقوع، از ابتدا از شکل‌گیری آن جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/