تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3814807
شناسه : 3814807
تاریخ :
بستر حضور نابینایان در تمام سطوح جامعه فراهم شود اقتصاد ایران: سنندج_مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: لازم است که با همکاری تمام دستگاه‌های اداری بستر حضور نابینایان در تمام سطوح جامعه فراهم شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین رسولی ظهر سه شنبه در مراسم روز عصای سفید اظهار کرد: ضمن تشکر از تمام کسانی که در برگزاری این مراسم زحمت کشیدند، روز عصای سفید و روز پارالمپیک را به نابینا و کم بینایان تبریک می‌گویم.

وی افزود: رویکرد امروز سازمان بهزیستی برای افراد دارای معلولیت و کم بینا این است که رویکرد بر اساس توانمند سازی و تلفیق اجتماعی به منظور هم افزایی و همکاری در تمام سطوح جامعه با فراهم کردن بستر فعالیت معلولان باشد.

مدیرکل بهزیستی کردستان ادامه داد: فراهم کردن حوزه و بستر برای حضور پررنگ افراد دارای معلولیت با توجه به توانمندی، استعداد و نواقصی که دارند، مهم است.

رسولی بیان کرد: بالاخره هر کسی در جامعه دارای برخی کم و کاستی‌ها است و تفاوت‌ها هم مربوط به این است که باید در رویکرد حاکمیتی ارزش و قدر این تفاوت‌ها را بدانیم و از آنها بهره ببریم.

وی گفت: سازمان و دستگاه‌ها همه با مشارکت هم متولی اجرای عملکرد خوب در این حوزه هستند و باید بستر را با نگاه و رویکرد خدمت رسانی به این افراد فراهم کرد.

مدیرکل بهزیستی کردستان عنوان کرد: خدمت رسانی به این عزیزان کار سنگینی است که مطالبه‌گری و همراهی همه ادارات و سازمان‌ها، تشکل‌های مردمی و خود این عزیزان باید همه با هم یاری کنند تا فضا برای حضور آنها و رفع نیازهای پیش رو فراهم شود.

لزوم مناسب سازی فضای شهری برای نابینایان

رسولی گفت: مناسب سازی مبلمان شهری و اداری، معابر عمومی و آموزشی و بهداشتی و تجاری، و موانع فرهنگی که مؤثر در رفع چالش‌ها است باید با همدلی رفع شود.

وی اظهار کرد: مهمترین مورد هم قوانین بالا دستی است که با حمایت از معلولین فصل الختام همه امور در تحقق مفاد مندرج به نفع عزیزان دارای معلولیت است.

مدیرکل بهزیستی کردستان یادآور شد: در این قانون مناسب سازی فیزیکی و فرهنگی و اشتغال و مسکن و معیشت و آموزش و بهداشت و سایر موارد در حمایت از حقوق معلولین مطرح شده که اگر چنین چیزی باشد مشکلات سر راه معلولان حل خواهد شد.

رسولی عنوان کرد: در بین این عزیزان هستند کسانی که با استعداد و توانمندی خود در عین معلولیت باز هم سر آمد تحصیل و ورزش و کسب و کار هستند.

وی گفت: رویکرد یکسان با این افراد و اینکه با لحاظ تفاوت‌ها این افراد را هم شهروند در تراز خود بدانیم بستر را برای درخشش آنها مهیا و آسان خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی کردستان افزود: این افراد با فراهم بودن محیط حقیقتاً فعل خواستن توانستن است را می‌توانند فتح کنند.

رسولی بیان کرد: از گلایه‌های مطرح این عزیزان همواره شکایت از تعامل مردم و نوع نگاه آنها است، که باید تغییر کند و نگاه ترحمی یک نیاز منسوخ شده است و دیگر این عزیزان توانمند این نگاه را قبول نمی‌کنند بلکه باید نیازهای آنها تشخیص داده شود.

انجام اقدامات و دوره‌های پیشگیرانه از معلولیت در کردستان

مدیرکل بهزیستی کردستان اذعان کرد: از امور انجام شده در بهزیستی استان انجام اقدامات و دوره‌های پیشگیرانه از معلولیت، توانمندسازی و تلاش برای اکتفا بر توانمندی‌ها، غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم، ارائه پکیچ آموزشی و آگاه‌سازی برای افراد دارای مشک کم بینای، حمایت و مستمری و کمک‌های موردی به این عزیزان، توانمندسازی آنها دغدغه مهم دیگر ایجاد اشتغال و استقلال مالی آنها بوده است.

رسولی افزود: مطالبه به حق این عزیزان هم بحث اشتغال بوده که در این حوزه از پرداخت تسهیلات بانکی، بیمه اجتماعی و تأمین اجتماعی، ایجاد اشتغال در ادارات بر اساس سهمیه ۳ درصدی در ادارات بوده که البته کمتر محقق شده و در استان همراه با موانعی بوده است.

وی گفت: در راستای رفع نیازهای مربوطه مسئولیت‌ها باید تقسیم شود و با مطالبه گری و خواستن شما ما هم دلگرم به رفع کم و کاستی‌ها می‌شویم.

وی عنوان کرد: شعار هفته نابینایان امسال آسان کردن دسترسی به فناوری و مشارکت بیشتر نابینایان در این حوزه است در همین راستا باید اقداماتی شود.

وی بیان کرد: نباید تنها به مناسب سازی معابر و اماکن اکتفا شود چرا که بخشی از مناسب سازی محیطی برای نابینایان دسترسی به فضای مجازی و رسانه‌ها است که باید در جامعه تکنولوژی و زیرساخت آن برای نابینایان فراهم شود.