تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3814793
شناسه : 3814793
تاریخ :
یونیسف: جنگ لبنان بیش از ۴۰۰ هزار کودک را طی ۳ هفته آواره کرد اقتصاد ایران: یونیسف اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ هزار کودک در لبنان طی سه هفته گذشته آواره شده‌اند و نسبت به خطر «نسلی از دست‌رفته در لبنان» هشدار داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه روسیا الیوم، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ هزار کودک لبنانی در سه هفته گذشته به دلیل جنگ آواره شده‌اند و هشدار داد که لبنان با خطر از دست رفتن یک نسل از کودکان روبه‌رو است.

در جریان بازدید از مدارسی که به مراکز اسکان خانواده‌های آواره تبدیل شده‌اند، تد شیبان، معاون مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف)، گفت: «آنچه مرا شگفت‌زده کرد این است که این جنگ تنها سه هفته از عمرش می‌گذرد و این همه کودک تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.»

وی افزود: «در حالی که امروز اینجا نشسته‌ایم، ۱.۲ میلیون کودک از آموزش محروم شده‌اند. دسترسی به مدارس رسمی بسیار دشوار شده است؛ برخی از این مدارس به دلیل جنگ آسیب دیده‌اند یا به عنوان پناهگاه استفاده می‌شوند.»

وی اظهار کرد: «آخرین چیزی که این کشور به آن نیاز دارد، پس از تمام مصائبی که پشت سر گذاشته، خطر از دست رفتن یک نسل است.»

در حالی که برخی مدارس خصوصی لبنان باز مانده‌اند، نظام مدارس دولتی به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر مانند پناهندگان فلسطینی و سوری، به شدت تحت تأثیر جنگ قرار گرفته است.

شیبان اظهار داشت: «آنچه مرا نگران می‌کند این است که صدها هزار کودک لبنانی، سوری و فلسطینی در معرض خطر از دست دادن تحصیل قرار دارند.»

طبق اعلام وزارت بهداشت، بیش از ۲۳۰۰ نفر در لبنان در اثر حملات هوایی رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند که نزدیک به ۷۵ درصد آن‌ها در ماه گذشته بوده است.

شیبان گفت که در سه هفته گذشته بیش از ۱۰۰ کودک کشته و بیش از ۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

وی افزود: «کودکان آواره در پناهگاه‌های پرجمعیت در کنار هم قرار دارند؛ جایی که سه یا چهار خانواده در یک کلاس درس زندگی می‌کنند و تنها یک پوشش پلاستیکی آن‌ها را از هم جدا می‌کند. در این شرایط، هزار نفر می‌توانند تنها ۱۲ سرویس بهداشتی را به اشتراک بگذارند.»

وی توضیح داد: «بیشتر کودکان آواره شاهد خشونت زیادی بوده‌اند، از جمله صداهای انفجار یا تیراندازی، به طوری که از هر صدای بلندی وحشت دارند.»

شیبان همچنین اشاره کرد که در سه هفته گذشته، ۲۶ ایستگاه آب که به ۳۵۰ هزار نفر آب‌رسانی می‌کردند، آسیب دیده‌اند. و یونیسف با مقامات محلی برای تعمیر این ایستگاه‌ها همکاری می‌کند.

وی بر حفاظت از زیرساخت‌های غیرنظامی و توقف فوری درگیری‌ها در لبنان و غزه تأکید کرد و گفت: «باید اراده سیاسی وجود داشته باشد و فهمیده شود که این نزاع‌ها از طریق نظامی حل نمی‌شوند.»

شیبان معتقد است: «آنچه ما باید انجام دهیم، این است که مطمئن شویم این جنون متوقف شود و آتش‌بسی برقرار گردد، قبل از آنکه به این سطح از ویرانی، درد، رنج و مرگی برسیم که در غزه شاهدش بوده‌ایم.»

وی در نهایت افزود: «با وجود این همه نیاز، درخواست کمک اضطراری ۱۰۸ میلیون دلاری ما در لبنان تنها ۸ درصد تأمین شده است، آن هم پس از سه هفته از آغاز تشدید درگیری‌ها.»