تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3814737
شناسه : 3814737
تاریخ :
اسرائیل پس از عملیات پهپادی در محاسبات خود تجدیدنظر می‌کند اقتصاد ایران: حزب‌الله لبنان با حملات موشکی گسترده و استفاده از پهپادهای انتحاری، ارتش رژیم صهیونیستی را در وضعیت بحرانی و سردرگمی قرار داده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، رژیم صهیونیستی در حالت سردرگمی قرار گرفته است، زیرا حزب‌الله حملات موشکی و پهپادی خود را به عمق رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی گسترش داده است، این در حالی است که ارتش این رژیم در عملیات نفوذ زمینی به جنوب لبنان با مقاومت شدید و نبردهای فشرده روبرو است. همچنین قدرت موشکی مقاومت وضعیت را در جبهه داخلی رژیم صهیونیستی پیچیده‌تر کرده است.

شامگاه روز یکشنبه، حزب‌الله با پرتاب دسته‌ای از پهپادهای انتحاری موفق شد سامانه دفاعی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را دور بزند.

یکی از پهپادهای حزب‌الله موفق شد حدود ۶۰ کیلومتر در حریم هوایی اراضی اشغالی پرواز کند، از رادارها مخفی بماند و به پایگاه تیپ «گولانی» در جنوب حیفا نفوذ کرده و منفجر شود، و در نهایت منجر به کشته شدن ۴ سرباز و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر دیگر شود.

با افزایش حملات موشکی روزانه از لبنان که به مناطقی فراتر از حیفا می‌رسد و اهداف نظامی را به‌طور مستقیم هدف قرار می‌دهد، مقاومت مبارزان حزب‌الله در برابر تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان بیش از پیش شدید و دردناک شده است.

در شرایطی که سردرگمی و نگرانی در جبهه داخلی رژیم صهیونیستی افزایش یافته، برخی تحلیلگران صهیونیست بر این باورند که این تحولات باعث شده است تا مقامات اسرائیلی درباره استراتژی جنگ سوم علیه لبنان تجدیدنظر کنند.

تحلیلگران همچنین معتقدند که با کاهش کارایی و اثربخشی عملیات‌های ترور رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، مجبور خواهد شد که در محاسبات خود درباره جنگ لبنان بازنگری کند.

دام لبنانی

به نظر می‌رسد که این شرایط ممکن است رژیم صهیونیستی را به سمت یک توافق سیاسی جدید با میانجی‌گری آمریکا و سازمان ملل سوق دهد، اما عاموس هرئیل، تحلیلگر نظامی روزنامه «هاآرتص»، معتقد است که بعید است این اتفاق بیفتد.

این تحلیلگر نظامی بر این باور است که این تحولات به نفع دیدگاه نتانیاهو مبنی بر «جنگ ابدی» است، که به معنی افزایش شدت حملات این رژیم به لبنان است.

هرئیل همچنین اشاره می‌کند که تهدیدات از سوی جنوب لبنان بسیار بزرگ‌تر و جدی‌تر از آن چیزی است که از نوار غزه تصور می‌شد.

جنگ بی‌پایان

در رابطه با توافق بایدن و نتانیاهو مبنی بر توقف حملات به بیروت، هرئیل احتمال می‌دهد که این توافق به دلیل کمبود مهمات باشد.

سابیر لیبکین اضافه می‌کند که باید کاملاً روشن باشد که «در حال حاضر هیچ‌گونه توافقی در دستور کار نیست. هیچ‌کس چارچوب مشخصی برای توافق یا روز پس از جنگ، نه در غزه و نه در لبنان، ندارد. هنوز زمان رسیدن به این مرحله فرا نرسیده است. حزب‌الله تنها زمانی آرزوی آتش‌بس دارد که اسرائیل با بازگشت به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت موافقت کند، نه به قطعنامه پیشین ۱۵۵۹ که خلع سلاح حزب‌الله را مطرح کرده بود.»

ضرورت بازنگری

در همین حال، پروفسور ایال زیسر، کارشناس مسائل خاورمیانه و آفریقا و معاون دانشگاه صهیونیستی تل‌آویو، دیدگاه روشن‌تری نسبت به استراتژی رژیم صهیونیستی در مورد لبنان پس از حملات حزب‌الله دارد.

وی معتقد است که «اسرائیل موظف است در استراتژی خود بازنگری کند و در صورت تمایل به شکست حزب‌الله، باید به دولت لبنان حمله کند.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه در مقاله‌ای در روزنامه «اسرائیل هیوم» چنین دیدگاهی را مطرح می‌کند و می‌گوید: «حزب‌الله با وجود ضرباتی که از اسرائیل دریافت کرده است، همچنان توانایی تهدید استراتژیک اسرائیل را دارد و همچنان از حمایت طوایف مختلف لبنان برخوردار است.»

این کارشناس صهیونیست همچنین بر این باور است که حزب‌الله عمق استراتژیک بیشتری در منطقه خاورمیانه دارد، چیزی که حماس از آن برخوردار نیست.

وی در پایان مدعی شد: «حزب‌الله ارتباط جغرافیایی با سوریه دارد که از طریق آن محموله‌های سلاح از این طریق به دستش می‌رسد.»