تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3814615
شناسه : 3814615
تاریخ :
وعده اصلاحات در نظام پزشکی اقتصاد ایران: در نشست پرسش و پاسخ فعالان صنفی با مسئولین سازمان نظام پزشکی، دکتر محمد رئیس‌زاده و دکتر محمود فاضل به دفاع از عملکرد سازمان و انتقاد از چالش‌های ساختاری پرداختند. آنها با تاکید بر اهمیت مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات پیش‌رو، به مسائل حساسی چون ضعف قوانین در مقابله با مداخلات غیرمجاز در حوزه سلامت و مشکلات تعرفه‌های پزشکی اشاره کرده و از همکاران خواستند که به جای حواشی، بر تقویت همبستگی تمرکز کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز در نشست پرسش و پاسخ فعالان صنفی با مسئولین و رؤسای سازمان نظام پزشکی که با حضور دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، و دکتر محمود فاضل، رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی برگزار شد، موضوعات مختلفی در خصوص مسائل صنفی، نظام سلامت و چالش‌های موجود در سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر محمد رئیس‌زاده در این نشست تاکید کرد که هیچگاه حس ریاست به او دست نداده و خدمت به جامعه پزشکی را افتخاری بزرگ می‌داند. وی در خصوص مسائل حقوقی و مشکلات ساختاری موجود در سازمان نظام پزشکی، به عدم وجود معاونت حقوقی در این سازمان اشاره کرد و بیان داشت که فردی با ۳۰ سال سابقه قضاوت به عنوان مشاور حقوقی به سازمان دعوت شده است. او همچنین افزود که در این دوره نیروهای غیرتخصصی جایگزین نیروهای بازنشسته نشده‌اند، زیرا سازمان با محدودیت جذب نیرو مواجه است.

رئیس‌زاده در خصوص حادثه مرگ مرحوم پرستو بخشی گفت که این موضوع در حوزه وظایف دادستانی است و سازمان نظام پزشکی تنها نقش حمایتی و نظارتی دارد. وی تاکید کرد که این مسئله به دادستانی ارجاع شده است و نظام پزشکی در تعامل با وکلای مرتبط تلاش‌هایی را در این راستا انجام داده است.

دکتر رئیس‌زاده همچنین به مشکلات موجود در حوزه انتخابات سازمان اشاره کرد و گفت که هدف اصلی افزایش مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات آینده است. وی افزود که با وجود محدودیت‌ها و مشکلات ساختاری، توانسته‌اند در این دوره اقداماتی را در جهت بهبود وضعیت انجام دهند. او تاکید کرد که سازمان باید از فرصت‌های موجود استفاده کند و نباید حواشی به اصل موضوعات مهم لطمه بزند.

دکتر محمود فاضل، رئیس شورای عالی نظام پزشکی، نیز در این نشست به اهمیت مشارکت همکاران در انتخابات و پیگیری مسائل اقتصادی اشاره کرد. وی گفت که نظام پزشکی با دعوت از مسئولین دولتی توانسته بخشی از مطالبات جامعه پزشکی را دریافت کند و از جمله بهبود وضعیت بیمه‌ها را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم برشمرد. وی همچنین اشاره کرد که افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و مداخلات غیرمجاز در حوزه سلامت از دیگر مسائل مهمی بوده که در شورای عالی نظام پزشکی به آن پرداخته شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین در این نشست درباره پیگیری مصوبات شورا و به خصوص در زمینه تعرفه‌ها صحبت کرد و اعلام کرد که تنها ۳ مصوبه از ۶۴ مصوبه عملی نشده است. وی درباره برخی از این مصوبات مانند دیدار با مقام معظم رهبری گفت که تلاش‌های زیادی صورت گرفته، اما برخی موارد خارج از توان اجرایی سازمان بوده است. رئیس‌زاده تاکید کرد که تعرفه‌های پیشنهادی سازمان در شورای عالی عنوان شده، اما در نهایت مصوبات نهایی با نظر کمیته فنی دبیرخانه تصویب شده است.

در این نشست همچنین به پیگیری مداخلات غیرمجاز در حوزه سلامت اشاره شد. دکتر رئیس‌زاده با بیان اینکه قوانین در این زمینه ضعیف هستند، گفت که سازمان با همکاری نهادهای قضایی و وزارت دادگستری تلاش کرده تا با مداخلات غیرمجاز در حوزه سلامت مقابله کند، اما ضعف قوانین و عدم پیگیری مناسب برخی از دانشگاه‌ها این موضوع را پیچیده کرده است.

در پایان این نشست، دکتر رئیس‌زاده و دکتر فاضل از تمامی همکاران خواستند که در انتخابات‌های پیش‌رو مشارکت فعال داشته باشند و برای تقویت اقتدار جامعه پزشکی همکاری کنند. همچنین به اهمیت حفظ وفاق و همدلی در جامعه پزشکی برای پیشبرد اهداف و حل مشکلات ساختاری اشاره کردند.