تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3814614
شناسه : 3814614
تاریخ :
احتمال کاهش 30 تا 40 درصدی بارندگی در خوزستان اقتصاد ایران: مدیرکل هواشناسی خوزستان می‌گوید: «احتمال کاهش 30 تا 40 درصدی بارندگی در فصل جاری در استان وجود دارد و شرایط بارش این استان در ماه‌های مهر، آبان و آذر، زیر نرمال خواهد بود. بر این اساس کشاورزان اگر می‌خواهند با مشکل مواجه نشوند باید مصرف آب را مدیریت کنند».

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، سازمان هواشناسی، پاییزی گرم و خشک، همراه با کاهش بارندگی برای خوزستان را پیش‌بینی و بر لزوم مدیریت مصرف آب کشاورزی در این استان تأکید کرده است.

آن‌گونه که مدیرکل هواشناسی خوزستان می‌گوید: «احتمال کاهش 30 تا 40 درصدی بارندگی در فصل جاری در استان وجود دارد و شرایط بارش این استان در ماه‌های مهر، آبان و آذر، زیر نرمال خواهد بود. بر این اساس کشاورزان اگر می‌خواهند با مشکل مواجه نشوند باید مصرف آب را مدیریت کنند».

همه اینها در حالی است که کارشناسان کشاورزی هم تنها راه عبور از این شرایط را تدوین «الگوی کشت» و اجرای آن در این استان می‌دانند. طرحی که سال ۸۸ مصوب شد و بر اساس آن کشاورزان فقط می‌توانند ۱۰ درصد از زمین‌های خود را به کشت محصولات آبدوست و بقیه را به سایر کشت‌ها اختصاص دهند.

البته با توجه به نیازهای کشاورزان خوزستانی در سال‌های اخیر این طرح‌ها مورد کارشناسی و بازبینی قرار گرفته است. در حال حاضر جهاد کشاورزی با به کارگیری تجارب کشاورزان و الگوهای جدید بهترین الگوی کشت را بر اساس یک نیاز سنجی متقابل به کشاورزان این استان ارائه کرده است. همین موضوع باعث شده در 2 سال اخیر بیش از 90 درصد کشاورزان الگوی کشت را رعایت کنند.


طراحی الگوی کشت بر اساس شرایط اقتصادی کشاورزان

«عبدالرضا سید احمدی»، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این زمینه در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: به دلیل افزایش بهره برداری از منابع آبی و خاکی، تدوین الگوی کشت و اجرای آن در خوزستان مهم‌ترین موضوع جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر بوده است. البته در این زمینه نگاه دو سویه داشته‌ایم و تلاش شده طوری برنامه‌ریزی شود که ضمن تأمین نیازها، حداکثر بهره‌وری از الگوی کشت تدوین شده به دست آید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر الگوی کشت در ۲۹ شهرستان استان در حال اجراست، می‌افزاید: در سال زراعی جاری با توجه به الگوهای ارائه شده که همگی مناسب با شرایط استان و نیازهای کشاورزان بوده سطح زیرکشت محصولات پاییزه نسبت به سطح کشت‌شده سال گذشته افزایش 6 درصدی داشته است. الگوی کشت ارائه شده به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس شرایط اقلیمی استان، سطح زیر کشت و از همه مهم‌تر شرایط اقتصادی کشاورزان طراحی شده است.


رعایت 90 درصدی الگوی کشت از سوی کشاورزان

سید احمدی از رعایت بیش از 90 درصدی این الگو در استان خبر داده و می‌گوید: جهاد کشاورزی با به کارگیری تجارب کشاورزان و الگوهای جدید کشاورزی بهترین الگوی کشت را برای کشاورزان استان بر اساس یک نیازسنجی متقابل ارائه کرده وهمین موضوع باعث شده بیش از 90 درصد آنها در سال زراعی گذشته این الگو را رعایت کنند. البته باید بر این نکته تأکید داشته باشم جهاد کشاورزی الگوی کشت را به صورت کامل و صد درصدی ارائه کرده اما هنوز بخش کمی از کشاورزان نسبت به اجرای آن مقاومت دارند.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می‌افزاید: در این الگوها محصولاتی معرفی شده که علاوه بر مدیریت مصرف آب، مورد پسند کشاورزان بوده و آنها با آن آشنایی کافی داشته باشند زیرا تا محصولی از نظر اقتصادی بازده کافی نداشته باشد مورد پذیرش جامعه کشاورزی قرار نخواهد گرفت. در این راستا در حال حاضر سامانه‌های کشت کلزا با نیاز سنجی دقیق در سراسر استان بر اساس الگوی کشت طراحی شده‌اند و تمام موارد از جمله، کود، سوخت، آب، نیاز کشور و... به طور دقیق مشخص و تأمین شده است.

کشت‌های آبی در زمان مقرر انجام خواهد شد

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و سی و دو هزار هکتاراز اراضی کشاورزی استان زیر کشت پاییزه می‌رود، می‌گوید: از این میزان 656 هزار هکتار به کشت آبی و 302 هزار هکتار به کشت دیم اختصاص خواهد داشت. همچنین بیش از 73 هزار هکتار از باغات استان هم در پاییز امسال زیر کشت محصولات باغی قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول از شروع کشت آبی در اراضی استان از شهریور ماه خبر داده و عنوان می‌کند: طی این مدت بالغ بر 11 هزار هکتار کشت چغندر و 5 هزار هکتار کشت کلزا بر اساس الگوهای ارائه شده انجام شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و الگوهای کشت ارائه شده به کشاورزان سایر کشت‌های آبی در زمان مقرر انجام خواهد شد.

برای این میزان کشت آبی چیزی در حدود 5.6 میلیارد متر مکعب آب در نظر گرفته شده که با پیگیری‌های صورت گرفته در حال حاضر منابع آن از حوزه‌های آبی استان از جمله کارون، دز، مارون، کرخه و... تأمین شده است. البته کشاورزان باید به این نکته توجه داشته باشند که درست است که استان برای کشت پاییزه هیچ گونه مشکل کم آبی ندارد و آب کافی برای کشت پاییزه تأمین شده اما باز هم شرایط آب و هوایی پایدار نیست و مهم‌ترین موضوع مدیریت درست مصرف آب است.


سید احمدی رعایت الگوی کشت در چند سال اخیر را در استان بسیار مناسب ارزیابی کرده و می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده جلسات توجیهی حوزه‌های مختلف استان برای کشاورزان انجام گرفته و به تمام سطوح شهرستان‌ها ابلاغ شده است. به دنبال این اقدامات در حال حاضر کود که هر ساله از مهم‌ترین نیازهای کشاورزان بوده تأمین شده و در حال حمل به شهرستان‌های سراسر استان است. همچنین سامانه توزیع کود باز شده و کشاورزان در حال ثبت‌نام کود برای کشت پاییزه خود هستند.

آغاز کشت گندم از نیمه دوم آبان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص کشت گندم به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک کشور نیز می‌افزاید: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته و طراحی الگوی مناسب کشت این محصول از نیمه دوم آبان ماه در استان آغاز می‌شود. البته نهاده‌های زراعی این محصول از جمله کود، بذر، سم و... تأمین و در حال توزیع است. با توجه به الگوهای ارائه شده حتی میزان آب مورد نیاز کشت پاییزه گندم نیز مشخص شده و به طور حتم قبل از شروع کشت این میزان آب از منابع مختلف تأمین خواهد شد و کشاورزان دغدغه‌ای در این زمینه نخواهند داشت.

برآورد 5.6 میلیارد مترمکعب آب برای کشت پاییزه در خوزستان

سید احمدی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی انجام شده در شورای کشاورزی خوزستان، 5.6 میلیارد مترمکعب آب برای انجام کشت پاییزه در استان نیاز است خاطرنشان می‌کند: با توافق سازمان آب و برق در کشت پاییزه امسال، کشاورزان با مشکل تأمین آب روبه‌رو نخواهند شد. بخشی از آب مورد نیاز کشت پاییزه از بارش باران تأمین می‌شود و امید است بارش باران به اندازه‌ای باشد که کشاورزان خوزستان دغدغه‌ای نداشته باشند.


وی با تأکید بر اینکه خوزستان هیچ گونه تأخیری در کشت محصولات آبی نخواهد داشت، می‌گوید: در بحث دیم اما کشاورزان شهرستان‌های ایذه، باغ ملک، مسجد سلیمان، لالی، اندیکا، هفتگل، بخش‌هایی از دزفول و... که مناطق عمده کشت دیم هستند تابع شرایط آبی پاییزه خواهند بود و کشت را از 15 آبان به بعد آغاز خواهند کرد. با توجه به اینکه بارندگی‌های استان هنوز آغاز نشده است امیدواریم در سال زراعی جدید شاهد بارش‌های مناسبی در ماه‌های آینده باشیم و کشت دیم هم بموقع انجام شود.