تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3814515
شناسه : 3814515
تاریخ :
کاهش جمعیت حشرات، تهدیدی جدی برای پرندگان مهاجر اقتصاد ایران: حشرات، منبع اصلی تامین انرژی برای بسیاری از پرندگان مهاجر نه‌تنها در فصول تولیدمثل که در موفقیت کلی آنها در مسئله مهاجرت هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، 95درصد از تنوع گونه‌ها روی کره زمین متعلق به بی‌مهرگان و از آن حشرات است. کاهش جمعیت حشرات به مانند یک دومینو، زنجیره غذایی همه گونه‌ها را با اختلال مواجه کرده است. امسال روز جهانی پرندگان مهاجر به اهمیت حشرات در زنجیره غذایی اختصاص یافته است. در ایران نیز جمعیت حشرات به دلایل یکسان با سایر کشورها رو به کاهش است. از آنجا که 70درصد پرندگان ایران مهاجرند و یا به‌عبارتی ایران مسیر و مقصد جمعیت زیادی از پرندگان مهاجر است، حفاظت از جمعیت حشرات مفید، اهمیت مضاعف دارد.



اهمیت حشرات برای پرندگان مهاجر

حشرات، منبع اصلی تامین انرژی برای بسیاری از پرندگان مهاجر نه‌تنها در فصول تولیدمثل که در موفقیت کلی آنها در مسئله مهاجرت هستند.
همزمانی طبیعی بین فصل شکوفایی جمعیت حشرات و مهاجرت پرندگان وجود دارد. پرندگان در طول مسیرهای مهاجرت خود، در مزارع، جنگل‌ها، تالاب‌ها و زیستگاه‌های مختلف برای تغذیه از حشرات توقف می‌کنند و با فضولات خود باعث تقویت خاک و افزایش حاصلخیزی آن می‌شوند. یک مطالعه که در سال 2020 در مجله Science منتشر شده، نشان داد که تقریبا 9درصد از جمعیت حشرات را در هر دهه از دست می‌دهیم.


کاهش جمعیت حشرات، تهدیدی جدی برای پرندگان مهاجر