تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3814309
شناسه : 3814309
تاریخ :
تاثیرات معکوس نوسان ارز در بازار خودرو اقتصاد ایران: بازار خودرو ایران یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین بازارهای خودرو در منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌رود. قیمت خودرو در کشور به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است و عواملی مانند بهای ارز، تورم، نرخ سود و اقبال مصرف‌کنندگان می‌تواند بر بازار خودرو تاثیرگذار باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در این بازار، خودروهای اقتصادی تا مدل‌های لوکس و وارداتی حضور دارند. البته چندسالی است ورود خودروهای لوکس جدید و به‌روز به بازار ایران ممنوع است؛ اما درنهایت باید خودروهای وارداتی فعلی را نیز که پای آن‌ها بعد از چند سال مجددا به‌کشور باز شده است، لوکس بدانیم. این درحالی است که انتخاب همین خودروهای محدود در بازار ایران بیشترین اهمیت را دارد و مصرف‌کنندگان معمولا در انتخاب خودرو به‌عواملی مانند قیمت، کیفیت، مصرف سوخت و امکانات رفاهی و آپشن‌ها توجه می‌کنند. بازار خودرو ایران بسیار پویا بوده و همیشه در تعیین اقتصاد کشور نقش مهمی داشته است.

درعین حال تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی، همواره بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار داده؛ با این وجود، خودروسازی در ایران همچنان رو به‌رشد بوده است. این بازار میزان تقاضا و پیش‌بینی‌های اقتصادی را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و بر وضعیت اقتصاد کلان کشور موثر است.
تاثیر نوسانات قیمت ارز بر بازار خودرو می‌تواند بسیار گسترده باشد.این درحالی است که در کشور ما به‌علت وابستگی بالا به‌واردات قطعات و تجهیزات، حساسیت زیادی نسبت به‌تغییرات قیمت ارز وجود دارد. افزایش هزینه تولید یکی از عوامل تاثیرپذیر از نوسان نرخ ارز در بازار کشور است و اگر نرخ ارز افت کرده یا افزایش یابد، هزینه تولید خودرو نیز به‌تناسب آن نوساناتی پیدا می‌کند.

درنهایت این مصرف‌کننده است که تا حد زیادی تحت‌تاثیر این نوسانات خواهد بود و بهای آن را می‌پردازد. از طرفی افزایش هزینه تولید می‌تواند سبب کاهش تولید خودرو در کشور شود و بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار دهد. این موضوع می‌تواند به‌کاهش اشتغال و رکود در صنعت‌خودرو نیز منجر شود.

بر این اساس تغییرات در بازارهای سرمایه‌ای تاثیرات بسزایی در وضعیت اشتغال دارد. شرکت‌های خودروساز حتی اگر بتوانند قیمت خودروها را تعدیل کنند، باز هم به‌دلیل رشد نرخ ارز در بازارهای سرمایه‌ای و به‌تناسب آن افزایش نرخ قطعات و عدم‌ثبات بازار در خرید مواداولیه، از آن سر باز می‌زنند.

به‌طور کلی، نوسانات ارز می‌تواند سبب ناپایداری در بازار خودرو شود و تاثیرات مختلفی بر صنعت‌خودرو و قدرت خرید مصرف‌کننده داشته باشد. نوسانات قیمت ارز همچنین می‌تواند به‌تغییرات در واردات خودرو و بازارهای صادراتی نیز منجر شود. به‌این صورت که افزایش نرخ ارز می‌تواند سبب کاهش تقاضا برای خودروهای وارداتی شود یا حتی امکان خروج نزدیک‌ترین رقبا از بازار را فراهم کند. بنابراین نوسانات ارز می‌تواند منجر به‌تغییرات گسترده در ساختار صنعت‌خودرو و زنجیره‌تامین شود و این مساله تاثیرات بلندمدت قابل توجهی روی بازار خودرو خواهد داشت.

با همه این‌ها، واردات خودرو به‌شکل مستمر می‌تواند بر وضعیت بازار خودرو تاثیر چشمگیری داشته باشد. درواقع از یک سو واردات خودرو سبب افزایش رقابت و کاهش قیمت‌ محصول می‌شود که به‌نفع مصرف‌کننده است و از سوی دیگر با ایجاد رقابتی پایدار، به‌سهم خود سبب ارتقای کیفیت محصولات داخلی خواهد شد و خودروسازان برای حفظ تعادل خود در این بخش، مجبور به‌انتخاب و اتخاذ روش‌های نوین و به‌روز خواهند شد.

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی فیات ۵۰۰

روز گذشته و در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۰۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۱ میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۱۰ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۴ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۵ میلیون‌تومان و کوییک اتومات (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۶ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۶۰ میلیون‌تومان، تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش به ۸۸۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، ونوسیا استار (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.