تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3814127
شناسه : 3814127
تاریخ :
ایران وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد اقتصاد ایران: وضع تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا و انگلیس علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را به بهانه‌های واهی و بی اساس، اقدامی ناموجه و مغایر با موازین حقوق بین الملل دانست و محکوم کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل بقایی دوشنبه شب ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ضمن رد ادعاهای مربوط به فروش موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با منازعه اوکراین صریح و اصولی است کما اینکه ایران از همان ابتدای درگیری ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر احترام همه کشورها به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی یکدیگر، خواستار راه حل دیپلماتیک جهت حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین بوده است. با وجود این، متأسفانه برخی کشورهای اروپایی و انگلیس بدون ارائه سند و مدرکی مدعی مداخله نظامی ایران در این منازعه شده اند که کاملاً مردود است.

وی اتهام زنی اتحادیه اروپا و انگلیس به ایران را مزورانه و تلاشی برای انحراف افکار عمومی از مهمترین مساله روز یعنی نسل کشی مردم فلسطین و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا توصیف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان در تأمین تسلیحات مرگبار مورد استفاده رژیم صهیونیستی برای نسل کشی و تجاوز در غزه و لبنان، این کشورها را شریک جنایات ارتکابی علیه مردم فلسطین و لبنان معرفی کرد و با یادآوری تکالیف قانونی کشورها طبق کنوانسیون منع نسل کشی، اقدام کشورهای تأمین کننده تسلیحات رژیم اسرائیل را ناقض حقوق بین الملل و موجب مسئولیت بین المللی آنها دانست.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر حق مسلم ایران برای همکاری دفاعی و نظامی با کشورهای دیگر از جمله روسیه در راستای تأمین و تقویت نیازهای دفاعی خود جهت حفاظت از منافع و امنیت ملی و دفاع از تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی خود، خاطرنشان کرد که همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران با سایر کشورها علیه هیچ طرف ثالثی نیست و هیچ طرف ثالثی نیز حق ندارد در تصمیم قانونی و مشروع جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با دیگر کشورها مداخله نماید.

بقایی اقدام اتحادیه اروپا را عملی متناقض و ناسازگار با ادعاهای کشورهای اروپایی در خصوص حقوق بشر و تعامل توصیف و تاکید کرد که تحریم شرکت‌های هواپیمایی مسافربری نقض صریح موازین و مقررات حقوق بین الملل، بویژه حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین بشری بوده و محکوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر و پاسخ‌های متناسب و مقتضی در قبال تحریم‌های غیرقانونی و ناموجه اتحادیه اروپایی، به این اتحادیه توصیه کرد با پیروی از قواعد حقوق بین الملل و هنجارهای اخلاقی و انسانی کشورهای عضو خود را ملزم به توقف فروش تسلیحات به رژیم متجاوز اسرائیل نموده و از این طریق مانع از ادامه نسل کشی در غزه و لبنان و تصعید ناامنی و تنش در منطقه غرب آسیا شود.