تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3813914
شناسه : 3813914
تاریخ :
جلوگیری از فرسایش سالانه ۹ تُن خاک با اجرای طرح‌های آبخیزداری اقتصاد ایران: طالقان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری از فرسایش ۹ تُن خاک در سال جلوگیری می‌کند و در ازای هر یک هکتار عملیات آبخیزداری ۱۲۰ کیلوگرم علوفه تولید می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر بیات ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید از پروژه آبخیزداری مکانیکی در حوزه آبخیز شهرک جزینان طالقان با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح استان البرز و به خصوص حوزه‌های شهری در راستای کنترل رواناب‌ها و سیلاب‌ها و نفوذ آنها به سفره‌های آب زیرزمینی گفت: اجرای این طرح‌ها برای کاهش میزان فرسایش خاک، زمینه را برای نفوذ آب در خاک فراهم می‌کند تا منبع آبی برای پایین دست حوضه خود باشد.

وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری از فرسایش ۹ تن خاک در سال جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر در ازای هر یک هکتار عملیات آبخیزداری ۱۲۰ کیلوگرم علوفه بیشتر در سطح مراتع تولید می‌شود. باید همه عرصه‌هایی که مطالعات اجرای عملیات آبخیزداری آن انجام شده است را اجرا کنیم تا مشکلات احتمالی مرتبط مانند وقوع سیل را به حداقل برسانیم، آن هم با حداقل خسارت به طبیعت و حداکثر انتفاع از آن.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز پس از این بازدید از روند پیشرفت اجرایی در این حوزه و سایر حوزه‌های آبخیز استان ابراز رضایت و بیان کرد: جامع نگری و انسجام سازمانی در قالب مدیریت جامع حوضه آبخیز یکی از سیاست‌های اصلی در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است که در راستای تأکیدات برنامه ششم توسعه، در جامع نگری و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، همه ساله در دست پیگیری است.

عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز ضمن قدردانی از دست اندرکاران و مجریان طرح‌های آبخیزداری تاکید کرد: ایجاد شرایط تأمین منابع آب، ایجاد یکی از زیرساخت‌های مهم صیانت از روستاهاست. در شهرستان طالقان که حدود ۶۹ روستا در آن وجود دارد برای ادامه حیات باید طرح‌های آبخیزداری، کشاورزی و دامپروری را در آنها تقویت و حمایت کنیم.

وی با اشاره به بازدید از چند طرح آبخیزداری در شهرستان طالقان عنوان کرد: در سال جاری اعتبارات خوبی برای آبخیزداری در سطح شهرستان اختصاص داده شده است که به همت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به بهره برداری خواهد رسید.