تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3813559
شناسه : 3813559
تاریخ :
اسرائیل چگونه از فلسطینی‌ها برای سپر انسانی استفاده می‌کند؟ اقتصاد ایران: روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده رژیم صهیونیستی از فلسطینی‌ها برای انجام مأموریت‌های خطرناک در غزه استفاده می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مفصل امروز دوشنبه به تشریح نحوه استفاده رژیم صهیونیستی از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی در غزه پرداخته است.

نظامیان اسرائیل و زندانیان سابق فلسطینی به نیویورک‌تایمز گفته‌اند ارتش اسرائیل به طور منظم ساکنان غزه را به انجام وظایف خطرناک از جمله بازرسی تونل‌های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس وادار می‌کند.

«محمد شبیر» اوایل مارس توسط اسرائیل به مدت 10 روز دستگیر شد و بعد از آن بدون طرح هیچ اتهامی آزاد شد. شبیر می‌گوید در آن مدت، نظامیان اسرائیلی از او به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند.

این فلسطینی 17 ساله گفته نظامیان اسرائیل او را مجبور کرده‌اند در حالی که دستبند زده بود از میان خرابه‌های شهر محل تولدش در خان‌یونس در جنوب غزه راه برود و تلاش کند مواد منفجره کارگذاشته شده توسط حماس را پیدا کند. نظامیان اسرائیل برای اینکه خودشان منفجر نشوند شبیر را مجبور کرده‌اند جلوی آنها راه برود.

در یکی از خرابه‌ها او سیم‌هایی را دیده که به مواد منفجره وصل بوده‌اند. محمد شبیر می‌گوید: «سربازهای اسرائیلی من را مثل سگ داخل آن آپارتمان بمب‌گذاری‌شده فرستادند. فکر کردم که این آخرین لحظات زندگی من است.»

تحقیقات نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد سربازان و مأموران اطلاعاتی اسرائیل در سراسر دوران جنگ در غزه به طور منظم فلسطینی‌های بازداشت‌شده مانند محمد شبیر را به انجام مأموریت‌های خطرناک شناسایی وادار کرده‌اند تا جان نظامیان اسرائیلی در میادین جنگ به خطر نیفتد.

با آنکه گستره و میزان چنین عملیات‌هایی مشخص نیست، این رویه که ذیل قوانین بین‌الملل غیرقانونی محسوب می‌شود دست‌کم توسط 11 گردان اسرائیلی در 5 شهر در غزه انجام شده‌اند و در اکثر آنها مأموران نهادهای اطلاعاتی اسرائیل هم مشارکت داشته‌اند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد زندانیان فلسطینی وادار شده‌اند به جستجوی اماکنی در غزه بپردازند که ارتش اسرائیل معتقد است حماس از آنجا قصد حمله داشته است. رژیم اسرائیل علاوه بر این از فلسطینی‌های بازداشت‌شده برای بازرسی و فیلمبرداری تونل‌ها  در غزه استفاده می‌کند.

روزنامه آمریکایی نوشته ارتش اسرائیل این فلسطینی‌ها را روانه ساختمان‌های مین‌گذاری‌شده کرده و به آنها مأموریت داده مواد منفجره مخفی‌شده را پیدا کنند.

نیویورک‌تایمز با چندین نفر از نظامیان اسرائیلی که شاهد چنین صحنه‌هایی بوده‌اند یا در آنها مشارکت کرده‌اند نیز مصاحبه کرده است. آنها این اقدامات را روتین و سازمان‌یافته توصیف کرده و گفته‌اند که این اقدامات با اطلاع مقام‌های ارشد اسرائیلی در میدان جنگ انجام می‌شوند.

قوانین بین‌المللی استفاده از غیرنظامیان یا حتی رزمنده‌های جنگی به عنوان سپر در برابر حملات را ممنوع کرده است. نیویورک‌تایمز نوشته حتی فرستادن اسرای جنگی به مناطقی که در معرض آتش‌ قرار دارند نیز غیرقانونی است.

انتهای پیام/