تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3813358
شناسه : 3813358
تاریخ :
کارگران برای اثبات عدم پرداخت بیمه چه کار کنند؟ اقتصاد ایران: مزایای بازنشستگی یکی از دغدغه های اصلی کارگران است ، تنها راه رسیدن به این موضوع مسیر بیمه تأمین اجتماعی است.اما گاهی دیده می شود که کارفرمایان از پرداخت بیمه امتناع می کنند. در چنین شرایطی کارگران چگونه می توانند این عدم پرداخت را اثبات کنند؟

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از مشکلات کارگران همواره مشکلات عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما است. چرا که پرداخت حق بیمه به حساب تأمین اجتماعی، به عنوان یک مدرک معتبر، ارتباط کارگری و کارفرمایی را به ‌خوبی اثبات می ‌کند. در صورتی که کارگر تحت بیمه کارفرما قرار گیرد، این به معنای وجود یک رابطه مستحکم بین دو طرف است.

نگرانی کارگران همواره از این است که اگر کارفرما در پرداخت حق بیمه کوتاهی کند, با مشکلاتی برای دوران بازنشستگی و اثبات اشتغال در کارگاه مواجه می شوند.

 مزایای بازنشستگی یکی از دغدغه های اصلی کارگران است ، تنها راه رسیدن به این موضوع مسیر بیمه تأمین اجتماعی است. بنابراین یکی از دغدغه های همیشگی آنها این است که آیا کارفرمایان در خصوص ارائه فهرست حقوق و دستمزد، به وظیفه قانونیشان عمل میکنند و آیا حق بیمه ماهیانه را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میکنند یا نه؟

یکی از مشکلات کارگران همواره این است که کارفرمایان از روز اول فعالیت نیروی کار را بیمه نمی کنند. در شرایطی که بیکاری بر زندگی جوانان سایه افکنده است اکثر جوانان  در صورت یافتن شغلی مناسب به بیمه بودن یا نبودن توجهی ندارند, چرا که در آن لحظه مشکل اصلی آنها تأمین معیشت زندگی است. اما کارفرمایان باید از روز اول شروع به کار، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند، اما به دلایلی همچون پرداخت حقوق کم و همچنین پرداخت نکردن سنوات و عیدی کارگران خود را بیمه نمی‌کنند.در حال حاضر مشاهده می کنیم با وجود قوانین محکم در مسیر بیمه شدگان اما باز هم برخی کارفرمایان قوانین را زیر پا می گذارند و کارگران خود را به دلایلی مانند فراراز پرداخت سنوات و عیدی  بیمه نمی کنند.

*چگونگی اثبات عدم پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

 بیمه نکردن کارگران توسط کارفرمایان یکی از مسائل مهم در روابط کارفرما و کارگران است و بسیاری از کارگران احساس می ‌کنند که حقوقشان در این حوزه نادیده گرفته شده است. به همین دلیل، برای مطرح کردن شکایت یا دریافت مشاوره حقوقی، به اداره کار مراجعه می ‌کنند.

*اقدامات قابل انجام کارگر برای شکایت از نپرداختن حق بیمه

به طور کلی، اکثر اختلافات موجود در اداره کار، پس از بروز تنش بین کارگر و کارفرما شکل می‌گیرد. معمولاً کارگران برای حفظ شغل، در زمان قبول شرایط کاری، از بسیاری از حقوق خود مانند بیمه چشم‌ پوشی می ‌کنند. اما هنگامی که با مشکلات و اختلافاتی با کارفرما مواجه می ‌شوند، به فکر احقاق این حقوق خود از کارفرما می ‌افتند.

برای بسیاری از کارگران این سوال است که اگر کارفرما حق بیمه پرداخت نکند, چه کاری می توانند بکنند؟

*چرایی و چگونگی عدم پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

بیمه حقی است که قانون برای کارگران و کارمندان در نظر گرفته است و وظیفه کارفرماست که شما را بیمه کند. در غیر این صورت، شما حق دارید شکایت کنید. درواقع، حق بیمه به عنوان یکی از ساز و کارهای حمایتی محسوب می‌ شود و قانون‌گذار در ماده 25قانون تامین اجتماعی، مبنای این حق را تعیین کرده است.

اگر کارفرما حق بیمه را پرداخت نکند، شما می‌توانید به راحتی از او شکایت کنید و حق بیمه خود را دریافت کنید. در این شرایط کارفرما ممکن است با جریمه ‌ای از سوی تامین اجتماعی مواجه شود و همچنین حق بیمه شما (سوابق بیمه) برایتان ثبت خواهد شد. لازم به ذکر است که شما باید ثابت کنید که برای کارفرما مشغول به کار بوده ‌اید و مسئولیت این موضوع بر عهده شماست.

*جریمه عدم پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

حق بیمه باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود و این مبلغ 30درصد از حقوق کارگر را شامل می ‌شود. از این مقدار، 23درصد سهم کارفرما و 7درصد سهم کارگر است. کارفرمایان موظف ‌اند تا صورت مزد، حقوق و حق بیمه و بیمه بیکاری مربوطه را تا پایان آخرین روز ماه بعد به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند.

جریمه ‌های کارفرمایان به دلیل عدم رعایت الزامات قانونی در زمینه بیمه و حق بیمه کارگران به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌ شود:جریمه عدم کسر حق بیمه سهم کارگر از دستمزد او،جریمه عدم تنظیم و ارسال صورت دستمزد،جریمه عدم پرداخت تمام یا بخشی از حق بیمه و جریمه عدم ارسال لیست بیمه است.

*بیمه نکردن کارگر

بر اساس ماده 183قانون تامین اجتماعی، کارفرمایانی که برخلاف ماده 148این قانون از بیمه نمودن کارگران خود خودداری کنند، علاوه بر پرداخت کلیه حقوق متعلق به کارگر (شامل سهم کارفرما)، بسته به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم، به جریمه نقدی معادل 2تا 10برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.

اینکه شنیده می شود که برخی از کارفرمایان از جریمه عدم پرداخت معاف می شوند شرایط خاصی دارد.

معافیت برای پرداخت زود هنگام: کارفرمایانی که قبل از صدور اجرائیه اقدام به پرداخت کامل بدهی خود نمایند، از 40درصد جرائم مربوط معاف خواهند بود.

شرایط کارگاه‌ های دارای بحران مالی: برای کارگاه‌ های با مشکلات مالی، این میزان معافیت طبق تصویب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی می ‌تواند تا 60درصد افزایش یابد.

لغو معافیت در صورت صدور اجرائیه: در صورت صدور برگ لازم‌ الاجرا، معافیت 400% جریمه‌ های متعلقه لغو می ‌شود. همچنین، علاوه بر این، یک بیستم از بدهی به عنوان نیم عشر اجرایی به کارگاه تعلق خواهد گرفت.

*اقدام کارگر در صورت عدم پرداخت حق بیمه

اگر کارفرما حق بیمه کارگر را پرداخت نکند، کارگر می‌تواند با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی جهت شکایت و تقاضای بازرسی اقدام کند. کارفرما در این شرایط موظف است که علاوه بر پرداخت حق بیمه، جریمه ‌ای به مبلغی بیش از حق بیمه پرداخت نشده را نیز پرداخت کند.

به طور کلی شرایط شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر است:

وجود قرارداد: اگر کارگر دارای قرارداد است، مراحل اداری و قانونی به ‌سرعت آغاز می ‌شود و مدارک مربوطه به‌ راحتی قابل ارائه خواهند بود.

عدم وجود قرارداد: در صورتی که کارگر قراردادی نداشته باشد، باید از طرف اداره کار نامه ‌ای به شعبه بیمه ارسال شود. این نامه به کارگزاری مسئول تحویل داده می ‌شود. کارگر می ‌تواند با ارائه شواهد و مستندات، از شاهدان برای اثبات ادعای خود استفاده کند.

جمع ‌آوری شواهد: استفاده از سوابق بیمه نیز به کارگزاری کمک می‌ کند تا تخلف کارفرما را اثبات کند.

برگزاری جلسه: اگر کارفرما در جلسه حاضر نشود، پرونده به مرحله بعد منتقل می ‌شود. پس از دو هفته، جلسه ‌ای تحت عنوان تشخیص و شکایت از کارفرما برگزار خواهد شد.

حل اختلاف: در صورتی که یکی از طرفین (کارگر یا کارفرما) به رای کارشناس اعتراض داشته‌باشد، جلسه ‌ای تحت عنوان حل اختلاف به عنوان آخرین مرحله تشکیل خواهدشد تا نسبت به مسائل مطرح شده تصمیم‌ گیری شود.

انتهای پیام/