تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3813299
شناسه : 3813299
تاریخ :
اجاره ۶۵۰۰۰۰ تومانی کیوسک‌ها به شهرداری تهران اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره اجاره بهای کیوسک‌ها گفت: کیوسک‌های درجه یک ماهیانه یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، درجه دو یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و درجه سه ۶۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سعید بیگی در نشست خبری درباره ممنوعیت افزایش تعداد کیوسک‌ها در سطح شهر تهران و طرح شورای شهر برای کاهش سالانه دو درصدی این کیوسک‌ها اظهار کرد: این موضوع از سوی شهرداری تهران به‌عنوان لایحه مطرح نشده و شورا آن را در قالب یک طرح به بحث گذاشته است.

وی افزود: از سال 1305 تا 1310 در تهران اتحادیه‌ای شکل گرفت که کیوسک‌هایی برای عرضه ثابت روزنامه‌ها فعالیت کردند، تا اینکه در سال 1369، تهران به دلیل نیاز به ساماندهی، از داشتن کیوسک‌ها و دکه‌های متعدد ممنوع شد.

بیگی اضافه کرد: با توجه به اینکه مالکیت معابر با شهرداری تهران است، با حمایت دستگاه قضا بسیاری از این کیوسک‌ها جمع‌آوری شدند و برای حمایت از این شغل، دکه‌هایی با شکل جدید برای عرضه مطبوعات طراحی و واگذار شد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اینکه کیوسک‌ها زیر نظر اتحادیه مطبوعات فعالیت می‌کنند، ادامه داد: اتحادیه گل و تنقلات در تهران، اتحادیه گل در شمیرانات و اتحادیه مطبوعات در منطقه 20 از دیگر اتحادیه‌هایی هستند که کیوسک‌ها زیر نظر آن‌ها کار می‌کنند. در مجموع، یک هزار و 275 کیوسک تحت نظر این چهار اتحادیه فعالیت دارند. شهرداری مالک زمینی است که کیوسک در آن جانمایی شده و بدنه کیوسک‌ها متعلق به کیوسک‌داران است؛ بنابراین، اجاره‌ای بابت زمین به شهرداری پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کیوسک‌های مطبوعاتی در مناطق مختلف تهران مستقر شده‌اند، گفت: کیوسک‌ها بر اساس درجه‌بندی، در درجه یک ماهیانه یک میلیون و 950 هزار تومان، در درجه دو یک میلیون و 300 هزار تومان و در درجه سه 650 هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنند. کیوسک‌ها قابل واگذاری نیستند و بعد از فوت صاحبان کیوسک‌ها به وارث نمی‌رسند.

بیگی افزود: در دوره ششم مدیریت شهری، سالانه به‌طور متوسط 20 درصد افزایش نرخ اجاره را با هدف واقعی‌سازی اجاره محقق کردیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اینکه کیوسک‌ها مجوز چهار رسته شغلی شامل تنقلات، کتاب، صنایع‌دستی و گل دریافت کرده‌اند، ادامه داد: آنچه شهرداری به‌عنوان ماموریت در حوزه کیوسک‌ها دارد، مربوط به سیما و منظر شهری است. سالانه رنگ‌آمیزی و شست‌وشوی کیوسک‌ها انجام می‌شود و نظارت‌هایی نیز بر ایمنی کیوسک‌ها اعمال می‌شود.

بیگی درباره جابه‌جایی کیوسک‌ها در سطح شهر تصریح کرد: کیوسک‌ها سازه‌های موقت هستند و با تغییرات شهری نیاز به جابه‌جایی آن‌ها وجود دارد. این اقدام در کمیسیونی تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود. موضوع اصلی در خصوص فروش دخانیات است که کیوسک‌ها به‌طور قانونی حق عاملیت پخش دارند، ولی تبلیغ دخانیات ممنوع است و نمی‌توانند این محصولات را در پیشخوان قرار دهند. شهرداری با فروش دخانیات موافق نیست و نظارت‌ها در زمینه تبلیغ دخانیات نیز اعمال می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تأکید بر اینکه قرارداد با کیوسک‌داران وابسته به شخص است، اظهار کرد: بی‌تردید، خرید و فروش کیوسک‌ها ممنوع است و این موضوع در نامه‌ای رسمی به دفاتر اسناد رسمی اعلام شده است. به این ترتیب، کیوسک تا زمانی که مالک در قید حیات است در اختیار او خواهد بود و پس از آن حق مالکیتی وجود نخواهد داشت و کیوسک نیز جمع‌آوری می‌شود. در حال حاضر، در سه منطقه 6، 11 و 12 شاهد تعدد کیوسک‌ها هستیم که برخی از آن‌ها به‌صورت داوطلبانه به سمت حاشیه جابه‌جا شده‌اند و تاکنون 9 مورد جابه‌جایی انجام شده است. البته موضوعات حقوقی نیز مطرح است که اگر حل شوند، گام موثری در حوزه ساماندهی آن‌ها برداشته خواهد شد. همچنین، مافیایی در این حوزه شکل گرفته بود که در دو سال گذشته دست آن‌ها را قطع کرده‌ایم. ما با کسب‌وکار کیوسک‌داران مشکلی نداریم، اما با تعدد آن‌ها و مشکلات ناشی از آن‌ها مخالف هستیم.

بیگی در بخشی از صحبت‌های خود اعلام کرد که از سال 1382 با مصوبه شورای شهر، هیچ مجوزی برای اضافه شدن کیوسک‌ها صادر نشده است.

وی افزود: به‌زودی عکس و موقعیت تمامی کیوسک‌ها به همراه آدرس آن‌ها در سامانه شفافیت بارگذاری خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین اشاره کرد که در طراحی شهرها در دنیا، استانداردهای مشخصی برای کیوسک‌ها تعیین می‌شود؛ اما این استانداردها هنوز در تهران مشخص نشده است. به همین خاطر، رویکرد فعلی آن‌ها کاهش تعداد کیوسک‌ها در تهران است.

وی در مورد ساماندهی فعالیت ون‌کافه‌ها گفت: این نوع کسب‌وکارها از سال 1400 در تهران وجود داشته‌اند و هنوز قاعده‌ای خاص برای آن‌ها تعیین نشده است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اذعان به اینکه این فعالیت به‌عنوان شغل غیررسمی قابل پذیرش است، تأکید کرد: ملاحظات ایمنی و بهداشتی نیز باید رعایت شود.

به گفته وی، اکثر مشکلات این حوزه مربوط به افرادی است که به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و نیروی انتظامی باید در جمع‌آوری این افراد همکاری لازم را داشته باشد.

بیگی همچنین اعلام کرد که در حال حاضر 55 مجوز ون‌کافه صادر شده و مسئولیت جمع‌آوری غیرمجازها بر عهده شرکت شهربان، حریم‌بان و مناطق شهرداری تهران است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره ساماندهی دستفروشان در چهارراه ولی‌عصر(عج) توضیح داد که اگر در محدوده این منطقه دستفروشی وجود داشته باشد، اشتباه از سوی آن‌ها بوده و در مراحل بعدی طرح، خیابان انقلاب و بالای چهارراه ولیعصر نیز ساماندهی خواهند شد.

وی تأکید کرد که نمی‌توان به برخورد سلبی با این قشر پرداخت، زیرا معیشت برخی افراد به این موضوع وابسته است.

بیگی همچنین در خصوص احداث پمپ بنزین‌های کوچک‌مقیاس اعلام کرد که در مکان‌هایی که تأمین زمین توسط مناطق انجام شده، اقدام به احداث این پمپ بنزین‌ها شده است. در حال حاضر چهار پمپ بنزین به بهره‌برداری رسیده و دو جایگاه در مرحله عقد قرارداد هستند. همچنین یک جایگاه در مرحله احداث با پیشرفت فیزیکی 30 درصد قرار دارد و بین پنج تا هفت جایگاه نیز در مرحله اخذ مجوز برای احداث هستند.

وی افزود: مناطق شهرداری نیز اختیار دارند که نسبت به احداث جایگاه‌های کوچک‌مقیاس اقدام کنند.

انتهای پیام/