تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3813255
شناسه : 3813255
تاریخ :
صرفه‌جویی ۱۲ هزار میلیاردی سوخت با برقی‌سازی تاکسی‌ها اقتصاد ایران: یک کارشناس مدیریت شهری گفت: با حمایت دولت از برقی‌سازی تاکسی‌های شهر تهران، می‌توان سالانه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ضرورت حمایت دولت از برقی‌سازی تاکسی‌ها و اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر اظهار کرد: پس از هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت متعهد شد 50 درصد هزینه‌های ساخت مترو و 50 درصد هزینه خرید اتوبوس را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تأمین کند؛ زیرا با افزایش قیمت بنزین، حمایت از شهرداری‌ها برای گسترش حمل‌ونقل عمومی بیش از پیش ضروری شد.

وی افزود: همچنین مقرر شد دولت 30 درصد از هزینه‌های بلیت مترو و اتوبوس را نیز پوشش دهد؛ به‌عبارت‌دیگر، یک‌سوم هزینه‌ها بر عهده دولت، یک‌سوم شهرداری و یک‌سوم بر عهده مردم باشد.

این کارشناس مدیریت شهری تصریح کرد: از سال 1392 که عضو شورای شهر و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل بودم، در جریان تمام درآمدها و مطالبات شهرداری از دولت قرار داشتم، اما متأسفانه حتی یک ریال هم به شهرداری تزریق نشد و شهرداری مجبور بود با منابع محدود خود، موضوع تأمین واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها را مدیریت کند.

وی ادامه داد: از آن زمان تعداد اتوبوس‌ها نیز کاهش یافت؛ به‌طوری‌که از 7000 دستگاه در سال 92 به حدود 3000 دستگاه فعال رسیده است. این در حالی است که تهران حداقل به 9000 دستگاه اتوبوس نیاز دارد. در حوزه مترو نیز وضعیت مطلوبی وجود ندارد و یکی از دلایل این وضعیت، عدم پایبندی دولت به تعهداتش است.

این کارشناس مدیریت شهری با اشاره به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر خاطرنشان کرد: برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران، کاهش استفاده از وسایل شخصی و کاهش ترافیک و آلودگی هوا، نیازمند تلاش‌های جدی هستیم. با توجه به اینکه آلودگی هوای تهران به‌زودی دوباره افزایش خواهد یافت، باید اقداماتی برای بهبود کیفیت و کمیت ناوگان عمومی انجام شود.

قناعتی تأکید کرد: در حال حاضر با کمبود اتوبوس، تاکسی و واگن‌های مترو مواجه هستیم و ناوگان موجود نیز فرسوده شده و استانداردهای لازم را ندارند و به منابع آلودگی تبدیل شده‌اند.

وی افزود: اگر فقط نسبت به نوسازی و برقی‌سازی تاکسی‌ها اقدام کنیم، می‌توانیم نتایج قابل‌توجهی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا به دست آوریم. برای مثال، اگر 80 هزار تاکسی تهران روزانه حداقل 15 لیتر بنزین مصرف کنند، این میزان معادل 1.2 میلیون لیتر بنزین در روز خواهد بود. با احتساب قیمت بنزین خلیج فارس، این به معنای هزینه‌ای حدود 36 میلیارد تومان در روز، 1080 میلیارد تومان در ماه و 12 هزار و 960 میلیارد تومان در سال است.

این کارشناس مدیریت شهری ادامه داد: بنابراین با برقی‌سازی تاکسی‌ها می‌توان سالانه 12 هزار و 960 میلیارد تومان صرفه‌جویی کرد. این صرفه‌جویی می‌تواند برای واردات تاکسی‌های جدید یا ارائه وام به رانندگان و حتی پرداخت کمک‌های بلاعوض به آنان استفاده شود. در این صورت، نه‌تنها مصرف سوخت بلکه ترافیک و آلودگی نیز کاهش می‌یابد که همه این موارد به نفع دولت و مردم خواهد بود.

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: به‌عنوان کسی که در حوزه حمل‌ونقل اطلاعاتی دارم، از مسئولان دولتی می‌خواهم یک حساب و کتاب ساده انجام دهند و ببینند آیا مصرف سوخت برای نظام توجیه اقتصادی دارد یا پرداخت وام و کمک‌های بلاعوض برای برقی‌سازی تاکسی‌ها؟

قناعتی گفت: عدم حمایت دولت در این زمینه به نوعی ضدتبلیغ محسوب می‌شود و دیگر تاکسیرانی‌ها را از خرید این خودروها منصرف می‌کند. درحالی‌که اگر حمایت دولت محقق شود، شاهد جهش قابل‌توجهی در حوزه برقی‌سازی خودروها به‌ویژه تاکسی‌ها خواهیم بود.

وی درباره نرخ کرایه تاکسی‌های برقی نیز گفت: اگر دولت کمک مالی مناسبی ارائه کند، می‌توان نرخ کرایه را به سطح تاکسی‌های معمولی کاهش داد و مردم را به استفاده از این تاکسی‌ها تشویق کرد. در غیر این صورت، نرخ بالای کرایه تاکسی‌های برقی ممکن است مردم را از استفاده از آن‌ها منصرف کند.

قناعتی در پایان تأکید کرد: اگر سیاست‌گذاری صحیحی از سوی دولت انجام نشود، تصمیمات نادرستی در سطوح پایین اتخاذ خواهد شد که به مردم آسیب می‌زند. دولت باید با ارائه کمک‌های بلاعوض یا تسهیلات مناسب، شرایط را برای رانندگان تاکسی تسهیل کند تا آن‌ها بتوانند وسایل نقلیه خود را نوسازی کنند و خدمات بهتری به مردم ارائه دهند.

انتهای پیام/