تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3813175
شناسه : 3813175
تاریخ :
شبیه‌سازی حمله گسترده به ایران در صحرای کالیفرنیا اقتصاد ایران: ماشاالله شمس‌الواعظین، فعال سیاسی از شرایط منطقه و تهدیدات اسرائیل می‌گوید و از بازسازی حمله به ایران در خاک آمریکا خبر داده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برترین‌ها: ماشاالله شمس‌الواعظین، فعال سیاسی از شرایط منطقه و تهدیدات اسرائیل می‌گوید و از بازسازی حمله به ایران در خاک آمریکا خبر داده است.

در بخشی از این گفتگو می‌خوانید:

ایران در این شرایط چه نوع کنشگری را باید در دستور کار قرار دهد؟ آیا بهتر نیست ایران در بین شکاف‌های موجود میان دموکرات‌ها و نتانیاهو به نفع منافع ملی خود بازی کند؟

* معتقدم هوشمندی ایران، دوری جستن از دامی است که اسراییل و امریکا در حال پهن کردن آن هستند. تهدید استراتژیک ایران، در ظاهر توانایی اتمی است، آنها می‌خواهند به این ظرفیت آسیب بزنند، چون ممکن است ایران در برابر هر نوع ماجراجویی پاسخ محکمی نشان دهد، بنابراین امریکا در دفاع از اسراییل و اینکه حس ویرانی و شکست به اسراییل دست ندهد، وارد میدان می‌شود.

* در ساعتی که هم‌اکنون من و شما با هم صحبت می‌کنیم، ایران چنین وضعیتی را دارد؛ آرایش نیروها به صورتی است که جنگ‌ها در جاده‌های فرعی یمن و حزب‌الله و عراق و... جریان دارد. اسراییل اما در تدارک یک نبرد بزرگ است. کاخ سفید هم می‌داند که این رخداد در حال وقوع است و تلاش می‌کند از وقوع آن جلوگیری کند. نکته تاسف‌آور این است که برخی تندروها در ایران در زمین اسراییل و امریکا بازی می‌کنند. مثلا موضوع را ساده‌سازی کرده و می‌پرسند: «موشک‌ها را ساخته‌ایم برای کی؟» انگار وقتی سلاحی ساخته می‌شود حتما باید مورد استفاده قرار بگیرد. آیا فردی که چاقو می‌سازد حتما باید با آن به خودش و دیگری زخم بزند! لزوما این‌گونه نیست، 70 سال از معاهده کنترل سلاح‌های استراتژیک می‌گذرد؛ ‌هیچ کدام از زرادخانه‌های روسیه یا امریکا تکان نخورده و مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

* بلکه این سلاح‌ها تنش‌ها را کنترل کرده و بازدارندگی ایجاد می‌کنند. اساسا معنای داشتن سلاح، بازدارندگی است. سیستم پدافند امریکا دیگر برای موشک‌های حزب‌الله و یمن و... نیست، بلکه تنها برای جلوگیری از حمله موشکی ایران به اسراییل است. بنابراین تا زمانی که اسراییل سیستم‌های پدافندی خود را تکمیل کند، دست به ماجراجویی نمی‌زند. برخی اخبار حاکی است که ماکت‌هایی از ایران در صحرایی در کالیفرنیا بازسازی شده‌اند تا آماده نبرد احتمالی با ایران شوند. دوری جستن از به اصطلاح دامی که اسراییل برای کشف استعدادهای نظامی ایران در حال پهن کردن است، بسیار مهم است.

* هیچ یک از استعدادهای نظامی، مدیریتی، فنی و فرماندهی ایران یک‌جا نباید استفاده شود. این احساس که ایران تمام توانایی‌هایش را به رخ طرف مقابل بکشد از نظر علوم استراتژیک غلط است. دست ایران نباید رو شود. صبوری‌های ایران بیشتر مورد پسند و ارزیابی مثبت محافل جهانی قرار گرفته است تا شعارهای جنگ‌طلبانه که در ایران سر داده می‌شود. بارها در سطح بین‌المللی عنوان شده که ایران با صبر استراتژیک در حال نظاره کردن صحنه نبرد است.

* این رویکرد باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های اسراییل و بازسازی نیروی مقاومت می‌شود. نیرویی که باید آن را احیا و بازسازی کرد. حزب‌الله طی روزهای اخیر نشان داده که حتی فقدان رهبری در حد و اندازه سید حسن نصرالله، تغییری در توانایی‌های او ایجاد نکرده است. ادامه این روند با نشان دادن قدرت مذاکراتی دولت، با نشان دادن قدرت بازدارندگی و نشان دادن قدرت مقاومت، تحولات قابل توجهی در خاورمیانه به نفع ایران ایجاد می‌کند.

پ