تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3813172
شناسه : 3813172
تاریخ :
کمبود نانوایی در برخی محلات یزد/ توزیع نانوایی‌ها مناسب نیست اقتصاد ایران: یزد- نزدیک به ۷۰۰ نانوایی در یزد فعال هستند اما با این حال در برخی محلات قدیمی و جدید با کمبود نانوایی مواجه هستیم. این نشان می‌دهد که توزیع نانوایی در شهر یزد مناسب نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سمیه گلابگیریان: نانوایی‌ها نام آشناترین اصناف هر محله و منطقه به شمار می‌روند و با زندگی روزمره مردم عجین هستند از این رو غیبت یا نبود آنها با توجه به اینکه قوت غالب مردم را تأمین می‌کنند، بسیار به چشم می‌آید.

این روزها برخی ساکنان محلات مرکزی شهر از نبود نانوایی در محله و اجبار به تأمین نان خانوار از خارج محله و معابر اصلی شهر گلایه دارند. آنها که اغلب کهنسال بوده و توانایی تردد تنها در شهر را ندارند، از اینکه برای تأمین نیاز هر روزه مجبور باشند از محله خارج شوند ناراضی هستند.

برخی نانوایی‌ها تعطیل شده و برخی نانواها هم فوت کرده اند و اهالی محله‌های قدیمی در نبود نانوایی روزهای سختی را سپری می‌کنند. بخشی از این کمبود شاید ناشی از کاهش علاقه به شغل نانوایی در محله‌های قدیمی باشد اما بخشی هم متوجه توزیع نانوایی‌ها در شهر است که به نظر می‌رسد به درستی صورت نگرفته است.

کمبود نانوایی در برخی محلات یزد/ توزیع نانوایی‌ها مناسب نیست

تمرکز نانوایی‌ها در برخی از معابر و محله‌های شهر بسیار است و در برخی از نقاط از جمله هسته مرکزی و بافت قدیمی و حتی محله‌های جدید از جمله مهرآوران با کمبود نانوایی مواجه هستند و مردم باید برای تأمین نان روزانه از محله خارج شده و به معابر اصلی شهر بروند که هم ترافیک ایجاد می‌شود و هم هزینه‌های تأمین نان را افزایش می‌دهد.

استاندارد بودن تعداد نانوایی در شهر یزد

فرماندار یزد در گفتگو با مهر با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ واحد نانوایی وجود دارد که ۵۳۰ از آرد یارانه ایی استفاده می‌کنند، ادامه دارد: بر اساس استانداردها تعداد نانوایی‌های استان یزد کافی است اما در برخی از محلات جدید از جمله مهرآوران نانوایی کم است و علت کمبود نانوایی در برخی از محلات قدیمی نیز از دنیا رفتن نانواها و جایگزین نشدن نانوای جدید است.

سیدمحمدرضا مدرسی ادامه داد: در حال حاضر کمبود نانوایی به فرمانداری گزارش نشده است و از فعالیت در این حوزه نیز استقبال می‌کنیم و اگر کمبودی است باید به فرمانداری اعلام شود.

وی درباره نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها به ویژه نظارت بر تعطیلی‌های بدون برنامه اظهار کرد: نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها به صورت کلی برعهده جهاد کشاورزی و اتحادیه صنفی است ولی فرمانداری نیز بازدیدهای لازم را انجام می‌دهد و از طریق اپلیکیشن نانینو مقدار تراکنش مالی، تعطیلی یا گرانفروشی را زیر نظر داریم و درصورت مشاهده پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

استقبال از شغل نانوایی در یزد

رئیس اتحادیه نانوایان یزد استقبال از شغل نانوایی را مناسب دانست و افزود: در برخی مناطق شهر یزد از جمله بلوار طالقانی و منطقه مهرآوران به دلیل تجاری بودن منطقه، کمبود مغازه و اجاره بالا با کمبود نانوایی مواجه هستیم اما سعی بر این هست که در کوچه‌های این مناطق با مغازه کوچک مجوز داده شود.

کمبود نانوایی در برخی محلات یزد/ توزیع نانوایی‌ها مناسب نیست

سید علیرضا عراقی در گفتگو با خبرنگار مهر از حمایت برای تأسیس نانوایی در محلات قدیمی با پرداخت تسهیلات، تجهیزات و امکانات لازم خبر داد و افزود: هر واحد نانوایی در شهر یزد ۹۰ تن آرد سهمیه‌ای دارد که بر اساس نیاز هر منطقه و تعداد مشتریان تعیین شده است.

وی ادامه داد: قیمت نان در استان یزد بسیار کمتر از شهرهای اطراف است اما نظارت به صورت مداوم انجام می‌شود تا تخلفی صورت نگیرد و در صورت بروز تخلفات از جمله کم فروشی یا تغییر ساعت کاری و تعطیلی با توجه به بازدید مداوم اتحادیه صنفی، نانوایان از سوی تعزیرات حکومتی جریمه می‌شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان یزد از مشکلات نانوایی‌های یزد به کمبود کارگر، گرمای طاقت فرسا، شیفت بندی قیمت پایین نان اشاره کرد.

نبود کارگر و پایین بودن دستمزد؛ معضل نانوایی‌های یزد

یکی از نانوایان قدیمی یزد، دلیل اصلی تعطیلی نانوایی‌ها در شهر را نبود کارگر و پایین بودن دستمزد عنوان کرد.

فرهاد شاطر قرابی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تورمی که بر اقتصاد و بازار کشور و استان حاکم است افزایش قیمت نان را ضروری دانست و افزود: در سال جاری شامل افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی قیمت نان هستیم اما این میزان کفاف تورم را نمی‌دهد.

کمبود نانوایی در برخی محلات یزد/ توزیع نانوایی‌ها مناسب نیست

تنوع و تعدد نانوایی‌ها قدرت انتخاب را برای عده‌ای فراهم کرده است که نان مورد نیاز خود را از کدام نانوایی تهیه کنند اما برخی از شهروندان توان تأمین نان روزانه از فاصله زیاد محل سکونت خود را ندارند و این مشکلی است که بسیاری از اهالی سالخورده بافت قدیمی شهر و ساکنان شهرک‌ها و مناطق جدید دور از مرکز شهر با آن روبرو هستند و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.