تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بازار سرمایه
لینک : econews.ir/5x3813127
شناسه : 3813127
تاریخ :
توافقات ایران و روسیه برای گسترش همکاری‌های مالی در بریکس اقتصاد ایران: محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران، از توافقات گسترده ایران با روسیه در حوزه مالی و پولی خبر داد و بر تلاش کشورهای عضو بریکس برای استفاده از ارزهای محلی و کاهش وابستگی به دلار تأکید کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در گفت‌وگو با راشاتودی از توافقات مثبت ایران با روسیه در زمینه اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های پولی خبر داد.

وی افزود: در اجلاس بریکس، موضوع استفاده از ارزهای محلی برای پرداخت معاملات مطرح شد و توافقات خوبی در این زمینه به دست آمد. همچنین درباره پرداخت‌های ذخیره جهانی و بهره‌گیری از اوراق قرضه برای پرداخت‌ها نیز توافقاتی صورت گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی به ساختار فعلی سیستم مالی جهان که بر پایه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی استوار است، اشاره کرد و گفت: به دلیل چالش‌های سیاسی با کشورهای غربی، جهان به دنبال ترتیبات جدیدی است و بریکس بستری برای تحقق این اهداف است.

فرزین همچنین از تمایل چین، روسیه و ایران برای کاهش نقش دلار در تجارت بین‌المللی خبر داد و افزود: ایران و دیگر کشورهای بریکس به دنبال انجام معاملات با ارزهای محلی هستند و در این زمینه پیشرفت‌های مهمی حاصل شده است.

او با اشاره به بانک توسعه جدید بریکس گفت: این بانک می‌تواند اهداف توسعه‌ای اعضا را دنبال کند و ما نیز در تلاشیم تا به عضویت این بانک درآییم. چراکه بانک جهانی عمدتاً در راستای اهداف کشورهای غربی عمل می‌کند و بریکس می‌تواند جایگزین مؤثری در این حوزه باشد.