تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3813122
شناسه : 3813122
تاریخ :
بیمارستان‌های تهران در خطر: گسل‌های فعال و نیاز فوری به مقاوم‌سازی اقتصاد ایران: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد که اکثر بیمارستان‌های مادر تهران بر روی گسل‌های فعال قرار دارند و از نظر سازه‌ای با مشکلات جدی مواجه‌اند که می‌تواند در شرایط بحرانی خطرساز شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در تازه‌ترین اظهارات خود به وضعیت بحرانی بیمارستان‌های تهران اشاره کرد. وی گفت: "متأسفانه در پایتخت، پنج گسل بالقوه فعال وجود دارد و تمامی بیمارستان‌های مادر بر روی این گسل‌ها واقع شده‌اند. این مسأله به این معناست که با کوچک‌ترین عارضه‌ای، این سازه‌ها در هم فرو می‌ریزند."

زالی تأکید کرد که بیمارستان‌ها به دلیل عمر بالای برخی از سازه‌ها و استهلاک آن‌ها با مشکلات جدی در ایمنی و استحکام روبه‌رو هستند. به‌ویژه در تهران، ۷۵ درصد از بیمارستان‌ها بیش از ۵۰ سال عمر دارند و به تدریج نیاز به جایگزینی و به‌روزرسانی دارند. او همچنین خاطرنشان کرد که مطالعات اولیه نشان می‌دهد هزینه مقاوم‌سازی این بیمارستان‌ها به مراتب بیشتر از ساخت بیمارستان‌های جدید است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به اهمیت تخصیص بودجه‌های کافی برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها اشاره کرد و از کمیسیون بهداشت مجلس خواست تا در بودجه سال ۱۴۰۴ ردیف نشان‌دار مستقلی برای این هدف در نظر گرفته شود. او به‌طور خاص به نیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای ایمن‌سازی آسانسورهای بیمارستان امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: "بودجه فعلی برای این موارد کافی نیست و نیاز به حمایت بیشتری داریم."

زالی در پایان بر لزوم ایجاد بیمارستان‌های مقاوم در پایتخت تأکید کرد و گفت: "وجود یک بیمارستان ایمن در تهران به دلیل جمعیت بالا و خدمات‌رسانی به سایر شهرها ضروری است و باید به این موضوع با یک نگاه ملی پرداخته شود."

با توجه به این هشدارها، ضرورت توجه به وضعیت ایمنی بیمارستان‌ها و تخصیص منابع مالی کافی برای مقاوم‌سازی آن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود تا از خطرات احتمالی ناشی از وقوع زلزله جلوگیری شود.