تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3812919
شناسه : 3812919
تاریخ :
پیگیری برای تأمین اعتبار بیمه فعالان صید و صیادی اقتصاد ایران: خرم‌آباد - رئیس سازمان شیلات ایران از پیگیری برای تأمین اعتبار بیمه فعالان صید و صیادی به عنوان مشاغل سخت و زیان آور در وزارت کار خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین حسینی عصر امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال جهش تولید و در راستای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد بازارچه تخصصی، امروز در لرستان پروژه بسیار مهم هم در حوزه تولید و هم مصرف آغاز شد، اظهار داشت: این بازارچه فروردین‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

سرانه مصرف ماهی در لرستان تنها کیلوگرم است

وی با بیان اینکه این بازارچه، بزرگ‌ترین بازارچه تخصصی غرب کشور است، عنوان کرد: این امر در راستای نقش‌آفرینی شیلات در حوزه تأمین غذا و ایجاد سفره رنگین در کنار پروتئین‌های دیگر، معرفی پروتئین آبزیان، افزایش آبزی مصرفی و… بوده است.

وی عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه، سهم گران پروتئین آبزیان به ۹ گرم پروتئین باید برسد، گفت: یکی از ابزارهای این امر، ایجاد بازارچه آبزیان است.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه این بازارچه برای عرضه آبزیان، فرآورده‌ای آبزیان، طبخ آبزیان و حتی صادرات خواهد بود، گفت: امیدواریم بتوانیم سرانه مصرف آبزیان در لرستان در کنار تولید آن که نزدیک به ۳۹ هزار تن بوده، به میانگین کشوری برسانیم.

حسینی، افزود: امیدواریم مصرف آبزیان در لرستان از هفت کیلوگرم به ۱۴ کیلوگرم برسد.

صادرات آبزیان از کشور ۴۲ درصد افزایش یافت

وی در بخش دیگری از سخنان خود میزان تولید آبزیان در کشور را یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن عنوان کرد و گفت: ۶۴۰ هزار تن از این میزان آبزی‌پروری و ۷۷۸ هزار تن آن صید و صیادی است.

رئیس سازمان شیلات ایران، میزان صادرات آبزیان کشور در سال گذشته را ۲۱۰ هزار تن باارزش ۶۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در شش‌ماهه ابتدای امسال نیز بر اساس گزارش گمرک صادرات آبزیان کشور به لحاظ وزنی ۴۲ درصد و به لحاظ ارزشی نیز ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

حسینی، بیان داشت: در شش‌ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ هزار مزرعه آبزی‌پروری در کشور وجود دارد، افزود: حدود ۱۲ هزار شناور صید و صیادی نیز در کشور وجود دارد.

پرورش ۱۵ هزار تن ماهی در قفس

رئیس سازمان شیلات ایران، گفت: ۲۶۱ هزار نفر شاغل مستقیم در حوزه صنعت شیلات در کشور داریم، مصوبه اعلام سخت و زیان‌آور بودن فعالیت صید و صیادی را گرفته‌ایم، در ردیف گروه «ب» شناخته شد و در وزارت تعاون، کار تأمین اعتبار آن در حال پیگیری است.

حسینی با اشاره به موضوع پرورش ماهی در قفس، عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، در سدهایی که غیر قابل شرب است، این طرح اجرا می‌شود، همچنین این طرح در دریا و سواحل اجرا می‌شود.

وی گفت: رشد خوبی دراین‌رابطه داشته‌ایم، حدود ۱۵ هزار تن میزان تولیدات پرورش ماهی در قفس در کشور است.