تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : نفت و انرژی
لینک : econews.ir/5x3812704
شناسه : 3812704
تاریخ :
سه درخواست برای احداث سالانه صدها هزار نیروگاه خورشیدی اقتصاد ایران: تمرکز زدایی از تهران و تفویض اختیار صدور مجوزها به شرکت های توزیع برق در استانها، اعطای تسهیلات از محل ماده ۱۶ و تبصره ۱۸، و تضمین عدم قطع برق به صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث می کنند؛ سه درخواست برای احداث سالانه صدها هزار نیروگاه خورشیدی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شهریار صابر، نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر در خصوص کسری برق در کشور اظهار داشت: در خصوص نیروگاه های خورشیدی کوچک و متوسط روی سقف خانه ها و کارخانه ها، درست است که ظرفیت هر نیروگاه شاید کوچک و ناچیز بنظر برسد، ولی تیراژ و تعداد نیز مهم است؛ نیروگاه های خورشیدی احداث شده در کشور آلمان اکثرا با ظرفیت های 5، 10، 20، 50، 100، 200 و 500 کیلووات و 1 مگاوات هستند، که ممکن است از نگاه دولتمردان ما کوچک بنظر برسد، ولی سالانه حدود یک میلیون از همین نیروگاه ها در سراسر این کشور احداث می شود و به ظرفیت ماهانه بیش از هزار مگاوات و سالانه 14 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی رسیده است؛ این یک مساله ساده ریاضی است که حاصلضرب ظرفیت های کوچک در تیراژ بالا (تعداد بالا) منجر به مجموع بزرگ می شود.

وی افزود: امیدوارم صدای من به رئیس جمهور و معاون اول ایشان که کارگروه رفع ناترازی برق تشکیل داده اند و از بخش خصوصی دعوت نکرده اند برسد؛ دولتمردان ما نباید نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس را دست کم بگیرند، بلکه باید به توان و به پتانسیل پیمانکاران نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس که حدود 300 تا از آنها در انجمن ساتکا هستند، و در سراسر استانها و شهرستان های کشور حضور دارند اطمینان کنند، و در کنار احداث نیروگاه های بزرگ، فضا را برای احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس نیز فراهم کنند.

صابر به سه خواسته انجمن ساتکا برای احداث سالانه صدها هزار نیروگاه خورشیدی کوچک و متوسط در بخش خانگی و در بخش صنایع اشاره کرد و افزود: در همایش توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در صنایع کشور که مهرماه در تهران برگزار شد، سه خواسته اصلی برای احداث سالانه صدها هزار نیروگاه خورشیدی مطرح شد؛ تمرکز زدایی از تهران و تفویض اختیار صدور مجوزها به شرکت های توزیع برق در استانها، اعطای تسهیلات از محل ماده 16 و تبصره 18، و تضمین عدم قطع برق به صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث می کنند. ما در انجمن ساتکا هر سه خواسته را تاکنون دنبال کرده ایم.

صابر با اشاره به لزوم تمرکز زدایی از تهران افزود: خورشید در همه استانها و شهرستان های کشور می تابد و توسعه نیروگاه های خورشیدی در کنار جبران بخشی از کسری برق، یک فرصت برای توسعه مناطق مختلف کشور است؛ ما اگر می خواهیم سالانه صدها هزار نیروگاه خورشیدی کوچک و متوسط در کشور احداث کنیم، دیگر نمی توانیم مجوز همه اینها را در تهران صادر کنیم، بلکه می باید اختیارات را به شرکت های توزیع برق در استانها تفویض کنیم.

وی ادامه داد: تجربه موفقی که ما در کشور داشته ایم این بود که سامانه‌ای از سال 1394 طراحی و اجرا شد و تمام شرکت های توزیع برق در استان ها به آن متصل شدند و تمامی مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه های خورشیدی تا سقف 200 کیلووات (در مدل خرید تضمینی برق) در استانها و با نظارت شرکت های توزیع برق صادر شده است که این رویه در ده سال گذشته به خوبی ادامه یافته است.

صابر خاطرنشان کرد: اما از دو سه سال گذشته با راه اندازی درگاه ملی مجوزها، مراحل صدور پروانه احداث برای نیروگاه های خورشیدی در مدل تهاتر برق صنایع و در مدل نیروگاه خورشیدی در زمین شهرکهای صنعتی و شهرکهای خورشیدی به این درگاه منتقل شده است و لذا متقاضیان نیروگاه های کوچک مقیاس می باید مراحل طولانی را در این درگاه طی کنند و در نهایت برای عقد قرارداد به تهران مراجعه کنند که مناسب و امکان پذیر نیست.

وی افزود: لذا شرکت های عضو انجمن ساتکا در مراجعه به کارگروه رفع موانع توسعه انرژی های تجدیدپذیر که در انجمن تشکیل شده است، درخواست کرده اند که تا حد امکان، اختیار صدور مجوزها به همان شرکت های توزیع برق در استانها تفویض شود که متقاضیان نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس بتوانند با سرعت و سهولت، مراحل اداری و سپس احداث نیروگاه های خورشیدی را در استان ها انجام دهند.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر در خصوص اعطای تسهیلات به صنایع افزود: انجمن ساتکا تاکنون نوزده همایش در استان های کشور برای مخاطبین صنایع برگزار نموده است؛. بدون استثنا یکی از درخواست های صنایع که در این همایش ها بیان شده، درخواست اعطای تسهیلات برای احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک و متوسط است. این درحالی است که ما در زمانی که متن ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان را در انجمن ساتکا تدوین می کردیم، در نظر گرفتیم که 25 درصد از منابع این ماده برای اعطای تسهیلات به صنایع مشمول (صنایع با دیماند بیشتر از 1 مگاوات) جهت احداث نیروگاه های تجدیدپذیر کوچک و متوسط پرداخت شود. ولی با وجود دریافت مبالغ از صنایع مشمول، این پرداخت تاکنون محقق نشده است؛ بنابراین درخواست دوم ما از مجموعه دولت این است که مبالغ ماده 16 پرداخت شود که صنایع مشمول بتوانند برای احداث نیروگاه خورشیدی تسهیلات دریافت نمایند.

صابر در خصوص پیگیری تسهیلات تبصره 18 اذعان داشت: انجمن ساتکا در سال های گذشته بارها به وزارت اقتصاد مراجعه و مکاتبه نمود که وزارت نیرو (ساتبا) جزو دستگاه های دریافت کننده منابع تبصره 18 در نظر گرفته شود که خوشبختانه این امر در سال 1402 محقق شد، ولی تسهیلات تبصره 18 هنوز به نیروگاه های خورشیدی تخصیص نیافته است؛ درخواست ما این است که نیروگاه های خورشیدی کوچک و متوسط در تخصیص سهیمه این تسهیلات که برای اشتغال زایی است، فراموش نشوند.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر در خصوص عدم قطع برق صنایع مجهز به نیروگاه خورشیدی افزود: انجمن ساتکا از سال 1400 موضوع عدم قطع برق صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث می کنند را پیگیری نموده است؛ در نهایت ابلاغیه ای توسط توانیر به شرکت های توزیع برق اعلام شد که شهرکهای صنعتی و فیدرهایی که 35 درصد از پیک بار خود را نیروگاه خورشیدی احداث کنند، از قطعی برق در زمان پیک بار معاف شوند. ولی این کار بسیار دشواری است.

وی افزود: پیشنهاد ما از سال 1400 این بوده است که بجای تشویق تجمیعی صنایع، می باید هر واحد صنعتی را بصورت انفرادی تشویق نمود، بدین معنا که هر کدام از واحدهای صنعتی که به اندازه درصدی از دیماند خود نیروگاه خورشیدی احداث کنند، از قطعی برق معاف شوند؛ لذا درخواست سوم ما از وزارت نیرو این است که مشوق انفرادی برای صنایع در نظر بگیرد و این موضوع را انجمن ساتکا از وزارت نیرو در حال پیگیری است؛ البته برای اجرایی شدن این درخواست، نیاز به کنترل پذیری واحدهای صنعتی است که شرکت های توزیع برق و توانیر می توانند واحدهای صنعتی داخل شهرکها و نواحی صنعتی را مانند چاه های کشاورزی کنترل پذیر نمایند؛ طرح دومی نیز مطرح است که در زمان پیک برق در تابستان، برق فیدرها قطع نشود بلکه مصرف برق واحدهای صنعتی محدود شود که در صورت اجرایی شدن آن، نیاز به قطع برق فیدرها و نیاز به کنترل پذیری واحدهای صنعتی نیست.

انتهای پیام/