تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3812436
شناسه : 3812436
تاریخ :
برگزاری جشنواره‌ای برای تولیدات چند رسانه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی اقتصاد ایران: جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی که دو دوره آن توسط وزارت میراث‌فرهنگی در یزد و قزوین برگزار شده؛ قرار است سومین دوره آن اواخر پاییز امسال به صورت بین‌المللی در شیراز برگزار شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی به همت معاونت میراث‌فرهنگی کشور و با هدف پاسداری از میراث کشور، ارزش‌گذاری و اهمیت بخشیدن به میراث ملی و تولید و حمایت از تولید آثار باکیفیت تلاشگران و هنرمندان و جوانان با موضوع میراث‌فرهنگی کشور به میزبانی استانداری یزد و در سه بخش رادیویی (پادکست، نمایش رادیویی، مستند رادیویی، مستند گزارشی، Psa) سینمایی و تلویزیونی (فیلم کوتاه، نیمه‌بلند و بلند، سریال، پویانمایی و عروسکی، مستند، کلیپ و نماهنگ) همچنین فضای مجازی (تولیدات کوتاه کاربرساخته شامل عکس، فیلم، کلیپ، نماهنگ، ویدئو کوتاه و موشن گرافیک) به دبیری سید عباس فاطمی در تاریخ ۲۸ تا ۲۹ بهمن سال ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار شد.

افزایش سواد رسانه‌ای هنرمندان و مردم در حوزه میراث‌فرهنگی، افزایش خلاقیت در بازآفرینی و معرفی میراث‌فرهنگی کشور، ایجاد بستر نوین، دانش‏‌بنیان و اشتغال‏‌آفرین برای معرفی میراث‌فرهنگی به مخاطبان عام و خاص، تشویق هنرمندان، تولیدکنندگان محتوا و نهادهای متولی تولید محتوا به‌ویژه تولیدات مردمی، گسترش دامنه مخاطبان داخلی و علاقه‌‏مندان خارجی میراث‌فرهنگی کشور، تلاش برای ارتقای راه‌های معرفی میراث‌فرهنگی با بهره‌گیری از ابزارهای هنری سنتی و فن‌آوری‌های نوظهور و رسانه‌های نوپدید و ترویج آثار مرتبط به میراث‌فرهنگی ایران از جمله اهداف این دوره از جشنواره بودند.

شورای سیاست‌گذاری

در نخستین دوره جشنواره علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در احکامی جداگانه حسن خجسته استاد دانشگاه و مدیر ارشد فرهنگی و رسانه ملی، بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر، محمدرضا ورزی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، بهروز شعیبی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، شهرام گیل‌آبادی مدرس دانشگاه و رئیس اسبق مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، احمدرضا درویش فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما، پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون، مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، محمدرضا حسنایی رئیس دانشگاه هنر، آتوسا مؤمنی معاون اسبق میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، محمدحسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره، مریم جلالی دهکردی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، مصطفی پورعلی مدیر کل ثبت آثار، حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی، علیرضا تابش مشاور معاون میراث‌فرهنگی و مدیر اسبق بنیاد سینمایی فارابی، مهدی فرجی مدیر ارشد رسانه ملی و تهیه‌کننده و مرضیه برومند نویسنده، بازیگر، کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر را به‌عنوان اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری جشنواره منصوب کرد.

در اولین نشست خبری جشنواره عباس فاطمی دبیر جشنواره و احمد آخوندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد به تشریح رویکردها و اهداف جشنواره پرداختند.

آثار رسیده به دبیرخانه

پس از بررسی ۲۷۷۰ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، ۱۷ اثر به بخش سینمایی و تله فیلم، ۱۰ اثر به بخش مسابقه مستند بلند و سینمایی، ۲۱ اثر به بخش مسابقه مستند نیمه‌بلند، ۲۴ اثر به بخش مستند کوتاه، هشت اثر به بخش مسابقه گزارش تلویزیونی، ۲۴ اثر به بخش مسابقه فیلم کوتاه و نیمه‌بلند، ۲۵ اثر به بخش مسابقه نماهنگ، موشن انیمیشن و کلیپ فضای مجازی راه یافتند.

افتتاحیه

در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی که عصر جمعه ۲۸ بهمن‌ماه با حضور علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه و مشاور وزیر، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور، محمدرضا دشتی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان برگزار شد، از تعدادی از پیشگامان میراث‌فرهنگی و هنرمندانی که در بازنمایی و معرفی میراث‌فرهنگی تلاش کرده‌اند، تجلیل شد.

کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی پژوهشی

در ایام برگزاری جشنواره چهار کارگاه و نشست تخصصی پژوهشی «انتقال تجربه روایت، کارگردانی و بازیگری در فیلم یک حبه قند» با حضور رضا میرکریمی، «حلقه‌های مفقوده در زنجیره آگاهی عمومی و اشتیاق برای حفظ میراث فرهنگی» با حضور یونس شکرخواه، «عکاسی از بناهای تاریخی، نشست پژوهشی با موضوع آینده میراث جهانی یزد» با حضور جاسم غضبانپور و «ساختار سه‌پرده‌ای در فیلم‌نامه‌نویسی» با حضور علی شاه‌محمدی به صورت حضوری برای علاقه‌مندان ساکن در شهر یزد و به صورت آنلاین برای سایر علاقه‌مندان برگزار شد.

اختتامیه

آئین اختتامیه اولین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی عصر روز شنبه ۲۹ بهمن‌ماه با حضور مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی و استاندار یزد در محل باغ جهانی دولت‌آباد یزد برگزار شد و هنرمندان برجسته کشور و برترین‌های این رویداد تجلیل شدند.

دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی – قزوین پاییز ۱۴۰۲

دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در پنج بخش رادیویی و تلویزیونی، سینمایی، هنرهای رایانه‌ای ترکیبی، کتاب و تولیدات مکتوب و هنرهای اجرایی و نمایشی از ۲۸ آبان تا سوم آذرماه ۱۴۰۲ در شهر قزوین برگزار شد.

علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در حکمی، علیرضا تابش را به دبیری دومین دوره جشنواره منصوب کرد.

شورای سیاست‌گذاری

همچنین احمدرضا درویش نویسنده و کارگردان سینما، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور، رسول صدرعاملی کارگردان و تهیه‌کننده سینما، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، پوران درخشنده کارگران سینما، مهدی فرجی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، عادل پیغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جواد قارایی ایرانگرد و مستندساز، شهرام گیل‌آبادی کارگردان تئاتر، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا حسنایی رئیس دانشگاه هنر تهران، حسن میثمی مدیرکل روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین و سیدعباس فاطمی دبیر جشنواره نخست به‌عنوان اعضای شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی کشور منصوب شدند.

در نخستین نشست هم‌اندیشی استانی که با حضور علیرضا تابش، مهدی رجحانی، علیرضا خزائلی، سعید انبارلوئی مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین، محمدحسین فائزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین و محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری قزوین در این شهر برگزار و علیرضا خزائلی نیز به عنوان قائم‌مقام دبیر و مدیر اجرایی جشنواره در قزوین منصوب شد.

پیش‌رویدادها

  1. تور رسانه‌ای روز قزوین

همزمان با روز قزوین (نهم شهریورماه) تور رسانه‌ای با محوریت جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی به عنوان نخستین پیش‌رویداد این جشنواره با حضور خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و تصویری برگزار شد.

در این تور یک روزه رسانه‌ای خبرنگاران از خانه تاریخی زعیم، آب‌انبار سردار بزرگ مجموعه دولتخانه صفوی و موزه‌های مستقر در آن، عمارت سردار مفخم و محل استقرار دفتر جشنواره در قزوین، مجموعه تاریخی‌فرهنگی سعدالسلطنه، خانه تاریخی بهروزی، حسینیه امینی‌ها و خانه تاریخی نبوی به همراه مدیران میراث‌فرهنگی استان قزوین و مشاور معاون میراث‌فرهنگی کشور بازدید کردند.

  1. جشن ثبت جهانی سعدالسلطنه

دومین پیش‌رویداد دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی همزمان با برگزاری جشن گرامیداشت ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه (۶ مهر ۱۴۰۲) با حضور جمعی از مسئولین، کاسب‌کاران، مرمتگران، هنرمندان شاغل در مجموعه سعدالسلطنه و شهروندان قزوین در سرای بهشتیان این مجموعه برگزار شد.

  1. میراث‌داران آینده

هم‌زمان با روز جهانی کودک (دوشنبه ۱۷ مهر) سومین پیش‌رویداد جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی به‌منظور آشنایی بیشتر میراث‌داران آینده با هویت تاریخی و فرهنگی استان با حضور دانش‌آموزان قزوینی در مجموعه دولتخانه صفوی برگزار شد.

در این جشن بیش از ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی حضور داشتند و برگزاری جنگ شاد کودکانه، برگزاری کارگاه زنده تولید محصولات صنایع‌دستی و بازدید دانش‌آموزان از دولتخانه صفوی و موزه‌های مستقر در این مجموعه از جمله برنامه‌های این جشن بود.

سفر اعضای شورای سیاست‌گذاری به قزوین

پس از آن اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره در سفر به استان قزوین از خانه تاریخی زعیم (اولین خانه ایرانی در قزوین) و باغستان سنتی قزوین بازدید و با محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین دیدار کردند تا وضعیت میزبانی قزوین و محورهای برگزاری جشنواره را بررسی کنند.

نشست هم‌اندیشی دبیر جشنواره با رسانه‌ها و رونمایی از مرقع خط میرعماد

نشست هم‌اندیشی جمعی از فعالان رسانه روزشنبه ۸ مهرماه ۱۴۰۲ با علیرضا تابش در کاخ گلستان برگزار و از مرقع خط میرعماد حسنی به خط نستعلیق رونمایی شد.

اعلام حمایت معنوی کمیسیون ملی یونسکو

ثمانه یزدانی معاون بین‌الملل کمیسیون ملی یونسکو ایران در نامه‌ای به تابش ضمن قدردانی از برگزاری دومین دوره این جشنواره، همراهی و حمایت معنوی کمیسیون ملی یونسکو را از این رویداد اعلام کرد.

جایزه ویژه قزوین

در ادامه، جایزه ویژه قزوین با هدف ارسال آثار مرتبط با میراث‌فرهنگی قزوین ذیل رویداد ملی جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی طراحی شد تا با حضور مؤثر هنرمندان، عکاسان و پژوهشگران و فعالان فضای مجازی تولیدکننده آثار با محتوای ویژه قزوین در این جشنواره، قزوین و ظرفیت‌های منحصربه‌فرد تاریخی، فرهنگی و هنری آن به شایستگی معرفی شود.

در بخش جایزه ویژه قزوین تولیدکنندگان می‌توانستند آثار خود را در پنج محور شامل مجموعه عکس از کاروانسرای جهانی سعدالسلطنه، ولاگ، موسیقی شامل موسیقی فولکلور و لالایی فولکلور، نمایشنامه شامل نمایش خیابانی و صحنه‌ای و آثار مکتوب شامل کتاب، رساله‌های دانشگاهی (ارشد و دکتری) به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

نشست همفکری فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری قزوین با مدیرکل استان

در راستای هم‌فکری و همراهی برای برگزاری شایسته دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی به میزبانی قزوین، شامگاه روز شنبه ۱۶ مهر جمعی از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری در یک نشست صمیمی با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل حوزه هنری استان در عمارت هنر واقع در بنای تاریخی سردار مفخم، نقطه‌نظرات خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد ملی در قزوین مطرح کردند.

رویداد باقلوا

برگزاری رویداد دو روزه «باقلوا» به همت حوزه هنری قزوین در استقبال از جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با حضور هنرمندان جوان در عمارت هنر از دیگر رویدادهای جنبی جشنواره بود که در این رویداد رسانه‌ای ۴۷ نفر بر اساس فراخوان قبلی شرکت کردند. هویت تاریخی، ظرفیت‌های گردشگری، طبیعت، چهره‌های شاخص، آداب‌ورسوم، غذا، لهجه و سوغات قزوین مهمترین محورها برای معرفی قزوین در این رویداد بود.

ساخت مستند معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر توسط دانشجویان خارجی

در راستای برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه ای میراث فرهنگی به میزبانی قزوین ساخت مستند معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر توسط دانشجویان خارجی کلید خورد و برای ضبط این برنامه به کوشش معاونت فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری بنیاد سعدی دانشجویان مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی پنج کشور ترکیه، روسیه، چین، ازبکستان و هند در قزوین حضور پیدا کردند و ضمن آشنایی با آثار تاریخی، صنایع‌دستی، فرهنگ و هنر استان به معرفی آنها پرداخته و از هموطنان خود دعوت کردند تا از این ظرفیت‌ها بازدید کنند.

این مستند برای پخش از شبکه‌های کشورهای یادشده و رسانه ملی در ایام باقی‌مانده تا جشنواره تهیه و تولید شد.

بازدید از دولتخانه صفوی، موزه‌های قزوین، کاروانسرای جهانی سعدالسلطنه، آستان مقدس امامزاده‌حسین (ع)، حسینیه امینی‌ها، آب انبار حکیم و دیدار با سیف‌الله شکری هنرمند برجسته صنایع‌دستی استان از جمله برنامه‌های دانشجویان برای ضبط این برنامه در قزوین بود.

رویداد «کوک آب»

هم‌زمان با فرا رسیدن ایام برگزاری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، رویداد «کوک آب» به همت حوزه هنری و کمیته منطقه‌ای آبیاری و زهکشی استان با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و انجمن یادمان‌های ماندگار با حضور مهدی رجحانی معاون امور عمرانی استاندار، علیرضا خرائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری استان قزوین و جمعی از کودکان قزوینی در بنای تاریخی آب‌انبار سردار بزرگ برگزار شد.

این برنامه با هدف آشنایی کودکان با میراث تاریخی و فرهنگی استفاده از آب در این بنای تاریخی که به عنوان یکی از محورهای اصلی و محل برگزاری کارگاه‌های مختلف جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی تعیین شده، به اجرا درآمد و موضوعات مربوط به چرخه آب، قنات و آب‌آنبار توسط مسئول کمیته منطقه‌ای آبیاری و زهکشی و مسئول گنجینه ملی آب شرکت آب منطقه‌ای قزوین برای حدود ۵۰ نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی ارائه شد.

موسیقی و آب، معرفی میراب و مباحث صرفه‌جویی و حفاظت از آب، اهدای نشان میراب به بچه‌ها به‌عنوان حافظان و نگهبانان آب و شرح داستان چمچه‌خاتون، عروسک باران‌خواهی برای کودکان از دیگر برنامه‌های این رویداد بود.

آثار رسیده به جشنواره

در نشست خبری جشنواره که ۲۹ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد، دبیر جشنواره از ارسال ۲ ه زار اثر به دبیرخانه با گستردگی جغرافیایی مشارکت‌کنندگان خبر داد و همچنین اعلام کرد که در میان شرکت‌کنندگان ازمتولدین ۱۳۲۰ تا متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ حضور دارند و از متولدین دهه ۹۰، بیش از ۴۰ اثر به این جشنواره رسیده است.

به گفته تابش در کنار پنج بخش اصلی جشنواره، ۱۱۴ اثر نیز برای حضور در بخش جایزه ملی قزوین ارسال شده بود و بیشترین مشارکت‌کنندگان در این جشنواره از استان‌های تهران، قزوین، اصفهان، خراسان رضوی و گیلان بودند.

۲۱ پادکست، ۲۷ اثر ترکیبی ساده، ۱۹ اثر مستند رادیویی کوتاه، ۲ ٨ اثر مستند رادیویی بلند و ۲۵ نمایش رادیویی منتخب به بخش رادیویی دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در پنج رشته راه یافتند و از بین آثار متقاضی شرکت در بخش هنرهای نمایشی ۱۱ اثر در رشته واقعه‌خوانی و ۹ اثر در رشته تئاتر عمارت پذیرفته شدند.

شعار جشنواره و رونمایی از تندیس

دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی شعار این دوره از جشنواره را «میراث در آئینه» عنوان کرد و از احتمال بین‌المللی شدن این جشنواره در دوره سوم خبر داد.

پس از آن در نشست رسانه‌ای دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی که ۵ آذرماه در عمارت هنر قزوین برگزار شد، از تندیس جشنواره رونمایی شد.

نشست مدیرکل میراث‌فرهنگی قزوین با راهنمایان گردشگری استان

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی قزوین ۷ آذر ۱۴۰۲ نشستی با ۳۰ تن از راهنمایان گردشگری استان داشت تا با استفاده از ظرفیت این افراد، میزبانی شایسته‌ای از مهمانان جشنواره صورت گیرد.

نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی

از دیگر برنامه‌های جشنواره برپایی نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، خانه صنایع‌دستی، انجمن صنایع‌دستی و اتاق بازرگانی استان، توسط بانوان هنرمند استان در ۲۰ غرفه در خانه رئوفی قزوین بود که صنایع دستی شامل گلیم، سفال، حصیر بافی، نگارگری، تراش شیشه، چرم، انواع رشته‌های هنری دستی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

افتتاحیه

دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی هشتم آذرماه ۱۴۰۲ با تغزیه‌ای در سوگ حضرت فاطمه زهرا (س) به روایت رحمت‌الله متولی در سرای سعدالسلطنه آغاز شد.

در ایام جشنواره سرای سعدالسلطنه و سرای چهارسوق میزبان اجراهای بخش تئاتر عمارت و واقعه‌خوانی بودند و همچنین آثار بخش سینمایی، مستند، فیلم کوتاه و پویانمایی نیز در سینما بهمن قزوین روی پرده رفت.

آئین افتتاحیه دومین دوره جشنواره عصر روز ۸ آذر ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، استاتدار قزوین، معاونان و مدیران کل وزارت میراث‌فرهنگی، استاندار قزوین و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پیام سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرائت شد و پنج نفر از مفاخر و همچنین خانواده دو شهید استان قزوین توسط علی دارابی تجلیل شدند.

کارگاه‌های تخصصی و انتقال تجربه

در ایام برگزاری جشنواره احمد مسجدجامعی، یونس شکرخواه و احمدرضا درویش کارگاه‌های تخصصی و انتقال تجربه برای علاقه‌مندان برگزار کردند و مدعوین دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی نیز به همراه راهنمایان گردشگری از شهر تاریخی قزوین و برنامه‌های تدارک دیده شده در این جشنواره بازدید کردند.

نشست صمیمانه علی دارابی با اهالی رسانه

علی دارابی در یک نشست صمیمانه با اهالی رسانه از اهمیت و سختی‌های کار رسانه‌ها گفت و ضمن قدردانی از حضور اهالی رسانه در این جشنواره، دومین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی را فرصتی برای تولید محتوا و تولید ادبیات و کار رسانه‌ای در حوزه میراث فرهنگی دانست.

بازدید دارابی از مسجد جامع عتیق و جمع‌آوری داربست‌های گنبد مقصوره

دارابی همچنین در دومین روز جشنواره از مسجد جامع عتیق و بخش‌های مختلف این مسجد تاریخی و پروژه‌های مرمتی آن بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت مرمت، صیانت و نگهداری از این مسجد تاریخی قرار گرفت. او ضمن بازدید از شبستان تازه مرمت شده مسجدجامع قزوین، این مسجد را یکی از مساجدی دانست که می‌تواند جزو ۲۴ مسجد از ۱۵ استان کشور در قالب پرونده ثبت جهانی «مسجد ایرانی» به یونسکو معرفی شود.

وی همچنین در این بازدید، بعد از شنیدن توضیحات مدیرکل و کارشناسان میراث‌فرهنگی قزوین درباره داربست‌های گنبد مقصوره که از ۶۰ سال پیش توسط ایتالیایی‌ها در این مسجد نصب شده است، دستور جمع‌آوری این داربست‌ها را صادر کرد.

اختتامیه

عصر روز دهم آذرماه ۱۴۰۲ مراسم اختتامیه دومین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی که در محل سالن همایش‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار و جوایز برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره که توسط ۵۰ نفر از داوران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته بود، اهدا شد.

اجرای ۲۰ نمایش در محل کاروانسرای سعدالسلطنه، نمایش ۱۴۰ اثر سینمایی در سینما و پلتفرم‌های مختلف از ویژگی‌های این دوره از جشنواره بود.

سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی – شیراز پاییز ۱۴۰۳

سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی پاییز امسال به صورت بین‌المللی و با شعار «ایران ما میراث ما؛ میراث ما ایران ما» توسط معاونت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با مشارکت و میزبانی استانداری فارس، به دبیری علیرضا تابش در شهر شیراز برگزار می‌شود.

این دوره از جشنواره در هفت بخش شامل بخش سینمایی، تلویزیونی و رادیویی، بخش میراث دیجیتال، بخش هنرهای نمایشی، بخش عکس و پوستر، بخش ایده و تجارب، پویش میراث‌بانان آینده و بخش بین‌الملل (مرور آثار – غیررقابتی) برگزار خواهد شد.

همچنین در این دوره «جایزه ویژه فارس» به برترین آثار در حوزه معرفی خلاقانه میراث‌فرهنگی این استان تعلق خواهد گرفت.