تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3812427
شناسه : 3812427
تاریخ :
امسال تولید موتورسیکلت به ۷۰۰ هزار دستگاه می‌رسد اقتصاد ایران: عصر خودرو- رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت گفت: سال گذشته ۶۱۵ هزار موتورسیکلت تولید شد که پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال به تولید حدود ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برسیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، محمدتقی زردوز درباره تولید قطعات موتورسیکلت در ایران افزود: در این خصوص ما در سه حالت قرار داریم‏، در برخی زمینه‌ها بیش از ظرفیت تقاضا تولید داریم‏، در برخی زمینه‌ها برابری می‌کنیم و در برخی زمینه‌ها نیز عقب هستیم.

وی گفت: باید یک تراز درستی از وضع قطعه سازی نسبت به موتورسیکلت سازی داشته باشیم و بر آن اساس حرکت کنیم تا بتوانیم در بخشی‌های که عقب هستیم و نیاز‌ها بیش از توان قطعه سازی کشور است آن بخش‌ها توسعه پیدا کند تا بتوانیم براساس نیاز یک ساله حداقل بالای 50 درصد قطعات را به طور کامل در داخل کشور هم به لحاظ کیفی و رقابت و قیمت تامین کنیم.

رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت درباره عمق داخلی سازی نیز افزود: اکنون داخلی سازی در برخی موتور‌ها 10 درصد، در برخی 20 درصد و نهایت روی موتورسیکلت‌های سی دی‌ای که سالهاست تولید می‌شود، 50 درصد بومی سازی داریم.

وی درباره واردات موتورسیکلت‌ها نیز گفت: متاسفانه موتورسیکلت طی سال‌های گذشته عمدتا وارد کشور شده است‏، اکنون با توجه به شرایطی که در بومی سازی و داخلی سازی قطعات مورد نیاز موتورسیکلت پیش آمده‏، الزامی را برای صنعت ایجاد می‌کند که آنچه در داخل قابل تولید است دیگر واردات نشود.

زردوز با بیان اینکه در بسیاری از شاخه‌های صنعت موتورسیکلت، مزیت‌های رقابتی بسیار جدی داریم گفت: متاسفانه تاکنون به این مزیت‌های رقابتی توجهی نشده است. ما در زمینه انرژی، نیروی کار، حقوق و دستمزد و مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و حتی آلومینیوم مزیت رقابتی در مقایسه با چین داریم.

رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت افزود: ما اگر از این مزیت‌های رقابتی بتوانیم به درستی استفاده کنیم به خوبی می‌توانیم در بسیاری از قطعات با کشور‌های مدعی این صنعت رقابت کنیم و در نهایت صنعت موتور را از وابستگی به واردات و ارزبری خارج کنیم.

زردوز درباره صادرات قطعات موتورسیکلت نیز گفت: اکنون صادرات به صورت غیر سازمان دهی شده انجام می‌شود، هم قطعه سازان و هم موتورسیکلت سازان صادرات دارند، اما اکنون تولید قطعات در کشور با رویکرد صادرات محور انجام نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت درباره اینکه چه میزان تولید داریم افزود: در سال گذشته 615 هزار موتورسیکلت در کشور تولید شد که امسال هدف گذاری برای تولید یک میلیون تولید بود‏، پیش بینی ما این است که تا پایان امسال به حدود 700 هزار موتورسیکلت برسیم.

وی درباره سهم موتورسیکلت برقی از این میزان تولید نیز گفت: متاسفانه موتورسیکلت برقی تاکنون سهم مناسبی از تولید نداشته است، دلیل آن نیز این است که استفاده از موتورسیکلت برقی، زیرساخت‌هایی مانند قطعات با کیفیت، باطری و امکان شارژ می‌خواهد و تا این زیرساخت‌ها ایجاد نشود، امکان استفاده از موتورسیکلت برقی فراهم نیست.

وی ادامه داد: اکنون طبق آمار میزان تولید موتورسیکلت‌های برقی زیر 30 هزار تا در سال است.

زردوز درباره تامین مواد اولیه نیز گفت: با توجه به مزیتی که در تولید لاستیک و پلاستیک داریم و یا در تولید آلومینیوم مورد نیاز، کمبودی در این خصوص نداریم و در بخش فولاد نیز کمبود‌ها طی سال‌های گذشته کم شده و وابستگی‌ها به واردات مواد اولیه بسیار کاهش پیدا کرده است طوری که اکنون در هیچ ماده اولیه‌ای کمبود نداریم حتی مزیت هم نسبت به چین داریم.

وی درباره تامین ارز مورد نیاز افزود: اگر بخواهیم همه موتورسیکلت‌ها را مانند سال‌های قبل وارد کنیم همیشه کمبود داریم، اما اگر بخواهیم به سمت داخلی سازی برویم و فقط آن بخشی را که از لحاظ فنی و اقتصادی نیاز داریم وارد کنیم، کمبود نخواهیم داشت.

رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت با بیان اینکه بیش از 95 درصد قعطات مورد نیاز موتورسیکلت ها، قابل ساخت در داخل است گفت: واردات در این صنعت می‌تواند به حداقل کاهش پیدا کند تا آن قطعاتی که از نظر اقتصادی صرفه تولید ندارد‏، وارد شود که این عدد در صنعت موتورسیکلت زیر 5 درصد است.

وی درباره اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده نیز افزود: یک طرف موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، تولید کنندگان صنعت هستند که باید موتورسیکلت با کیفت تولید کنند، طرف دیگرش دستگاه‌های دولتی هستند که شرایط را طوری فراهم کنند تا امکان نوسازی فراهم شود. بانک‌ها کمک کنند و تسهیلات کم بهره بدهند تا مردم بتوانند موتورسیکلت‌های فرسوده خود را با موتورسیکلت‌های نو تعویض کنند.