تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3812367
شناسه : 3812367
تاریخ :
تماشای فیلم با عینک مخصوص درجشنواره فیلم کوتاه اقتصاد ایران: دبیر جشنواره فیلم کوتاه اعلام کرد مخاطبان برای اولین بار می‌توانند فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی و فناوری واقعیت مجازی را با استفاده از عینک‌های مخصوص تماشا کنند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار دبیر این رویداد، صبح امروز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. آذرپندار در مقدمه صحبت‌های خود گفت: یاد و خاطره شهید حسن نصرالله، شهید نیل‌فروشان و شهدای مقاومت را گرامی می‌دارم.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم کوتاه از آذرماه سال گذشته مسیر خود را آغاز کرده است، گفت: در آذر سال گذشته با انتشار فراخوان شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای ساوالان در مشگین‌شهر، فرآیند جشنواره فیلم کوتاه تهران را آغاز کردیم. اصرار داشتیم پیش از جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره‌های منطقه‌ای را برگزار کنیم. اولین جشنواره در مشگین‌شهر برگزار شد و دو جشنواره منطقه‌ای دیگر نیز داشتیم که قرار بود در خرداد و تیر برگزار شوند اما به دلیل شهادت رئیس‌جمهور به تعویق افتادند و در شهریورماه برگزار شدند. خوشحالیم که این جشنواره‌های منطقه‌ای برگزار شدند و باید اشاره کنم که 14 فیلم از آثار امسال از جشنواره‌های منطقه‌ای به این رویداد راه پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به ثابت ماندن تاریخ برگزاری جشنواره افزود: از سال 1400 که جشنواره فیلم کوتاه تهران اسکار کوالیفای شد، تلاش کردیم جشنواره را در تاریخی ثابت برگزار کنیم که امسال نیز موفق به تکرار این موضوع شدیم. به نظرم این موضوع یکی از ضروریات برگزاری جشنواره بین‌المللی است.

او همچنین به شعار جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: در فراخوان جشنواره، آنچه مدنظر ما بود و به عنوان شعار جشنواره انتخاب شد، بر تنوع ژانر و بومی‌گرایی تأکید داشت؛ به همین دلیل شعار امسال «پذیرای جهان خیال‌انگیز تو» است. این شعار از آسیب‌شناسی دوره‌های قبلی آمده است، چرا که معتقدیم یکی از نقاط ضعف ما در سینما، کمبود آثار مبتنی بر تخیل است و اگر بر این جنبه تأکید کنیم، قطعاً به نتایج بهتری خواهیم رسید. ما همچنان در برخی ژانرها مانند فانتزی و علمی تخیلی مشکل داریم و ذائقه مخاطبان ما به این نوع سینما عادت نکرده است.

آذر پندار در ادامه افزود: در بخش فیلم داستانی، از 55 فیلم، 26 فیلم واجد عنصر خیال‌انگیزی هستند. نکته دوم این است که برای اولین بار در جشنواره‌های سینمایی کشور، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی را به برنامه‌ها اضافه کردیم که استقبال بسیار خوبی نیز داشت.

مخاطبان برای اولین بار می‌توانند فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی و فناوری واقعیت مجازی را با استفاده از عینک‌های مخصوص تماشا کنند. خوشحالیم که در میان این آثار تعدادی از فیلم‌ها ایرانی هستند. 11 فیلم در بخش فیلم‌های ساخته شده با تکنیک هوش مصنوعی پذیرفته شده‌اند که 3 فیلم آنها ایرانی است. در بخش واقعیت مجازی نیز 8 فیلم پذیرفته شده‌اند که یک فیلم ایرانی است.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به بخش عکس این جشنواره گفت: «بخش عکس همیشه یکی از موضوعات مهم جشنواره فیلم کوتاه بوده، اما شاید در دوره‌هایی به‌طور جدی به آن پرداخته نشده است. امسال، اولین جشنواره عکس تهران به‌صورت مستقل برگزار می‌شود تا این رشته هنری به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد. دبیر این جشنواره آقای فرهاد سلیمانی است و باید اشاره کنم که تعداد عکس‌ها رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است؛ سال گذشته 800 عکس به دبیرخانه رسید، اما امسال تعداد عکس‌ها به 6722 عکس افزایش یافته است. البته معتقدم بخش عکس نیاز به یک رویداد ملی مستقل و متمرکز دارد.»

آذرپندار همچنین به بخش مستند اشاره کرد و گفت: «حدود پنج دوره است که بخش مستند جشنواره به دلیل نمایش اول جشنواره سینماحقیقت از کیفیت افتاده بود؛ به این معنا که اگر فیلمی در جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داده می‌شد، دیگر نمی‌توانست در جشنواره سینماحقیقت حضور داشته باشد. در تعاملی که با آقای حمیدی‌مقدم داشتیم، این مشکل برطرف شد.»

وی درباره بخش بین‌الملل نیز گفت: «13 هزار و 650 فیلم از 150 کشور به ما رسید. در دوره گذشته 7200 فیلم داشتیم و رکورد چهل‌ساله را شکستیم، اما امسال تعداد آثار دوبرابر شد. دلیل این افزایش، استفاده از پلتفرم‌های بومی کشورهای مختلف بود. همکاران ما در بخش بین‌الملل پلتفرم‌های بومی را شناسایی کردند؛ به‌طور مثال، متوجه شدیم که چینی‌ها به دلیل ضعف در زبان انگلیسی از پلتفرم بومی خودشان استفاده می‌کنند. امسال حدود 1800 فیلم از چین دریافت کردیم. پس از چین، هند با 1058 فیلم، اسپانیا با 1014 فیلم و آمریکا با 950 فیلم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین کشورهای فرانسه، برزیل، ایتالیا، بریتانیا، ترکیه و روسیه نیز حضور پررنگی داشتند. فراخوان جشنواره امسال به 12 زبان منتشر شد و بر این اساس، 100 فیلم در بخش بین‌الملل حضور دارند که 8 فیلم آن‌ها ایرانی است.»

آذر پندار در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران و واکنش به برخی ابهامات درباره اعطای جایزه جشنواره فیلم کوتاه تهران به کارگردانی که در انجمن سینمای جوان نیز مسئولیت دارد، گفت: «افتخار ما در انجمن سینمای جوان این است که در هر یک از اتاق‌های ما، پرسنلی حضور دارند که یا فیلمساز هستند یا عکاس. سوال من این است که وقتی چنین ظرفیتی وجود دارد، آیا باید مانع استفاده از آن بشویم؟ البته این موضوع قبلاً هم در دوره‌های قبلی جشنواره وجود داشته است. با این حال، هیچ‌کدام از این آثار با بودجه انجمن ساخته نشده‌اند. خودتان را جای من بگذارید؛ فیلمی آمده که در انجمن تولید نشده و من هم برخلاف سال‌های قبلی که هیئت مشاور بود، هیئت انتخاب گذاشتم و آنان این فیلم‌ها را انتخاب کردند؛ شما چه می‌کنید؟»

وی ادامه داد: «نکته بعدی این است که آیا در جشنواره‌های رشد و فجر هم من بودم که فیلم مدیر مدرسه بین نامزدها بود؟ آیا من فشاری وارد کردم؟ مگر می‌شود در اتاق‌های شیشه‌ای که مدیران حضور دارند، کاری کرد و صدایش در این سال‌ها درنیاید؟»

او اضافه کرد: «من معتقدم اگر کسی با من رفیق بوده، نباید از فیلمسازی محروم شود! از شما خواهش می‌کنم که به مقوله میزان دخالت من به عنوان دبیر جشنواره در ورود فیلم‌ها توجه کنید و این موضوع را به‌صورت چالشی بررسی کنید. مگر می‌شود در اتاق شیشه‌ای باشیم و هیچ خبری از این موضوع بیرون نیاید؟»

آذر پندار در خصوص سهم استان‌ها در جشنواره فیلم کوتاه نیز بیان کرد: «امسال شاهد کاهش سهم استان‌ها بودیم؛ سال گذشته 55 درصد فیلم‌ها از استان‌ها بود و این رقم امسال به 50 درصد رسیده است. با این حال، فراموش نکنید که میانگین سهم فیلم‌های استان‌ها در جشنواره فیلم کوتاه تهران و سایر جشنواره‌های ملی ما قبلاً 30 درصد بوده و حالا به 50 درصد رسیده است. این سهم در بخش پویانمایی بیشتر است و در همین جا از شما دعوت می‌کنم که کیفیت آثار پویانمایی این دوره را ارزیابی کنید، زیرا پویانمایی‌های این دوره از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و عمده آنان در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی حضور داشته‌اند.»

آذر پندار درباره پوستر این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: «سعی کردیم پوستر جشنواره خیال‌انگیز باشد. نکته دوم، ایرانی بودن پوستر است. آقای دانیال رحیمی که در دو سال گذشته نیز طراحی پوستر جشنواره را بر عهده داشتند، تلاش کردند از هنر مینیاتور بهره ببرند. موضوع سوم نیز تأکید بر رنگارنگی پوستر جشنواره است که نشان‌دهنده تنوع و رنگارنگی جشنواره فیلم کوتاه است. ما همیشه تأکید کرده‌ایم که از همه ژانرها فیلم داشته باشیم. مثلاً در همه بخش‌ها حداقل یک فیلم فانتزی، کمدی، ملودرام و... حضور دارد. تلاش کردیم این موضوع در پوستر نیز منعکس شود.»

وی درباره حضور فیلمسازان مستقل در جشنواره گفت: «30 درصد فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره از تولیدات انجمن است که این سهم هر سال تقریباً ثابت بوده است. تعدادی از فیلم‌ها توسط نهادهای دیگر حمایت شده‌اند و بخشی دیگر نیز به‌طور مستقل ساخته شده‌اند. باید اشاره کنم که اگر فیلمی توسط انجمن ساخته شده باشد، نهایتاً 250 میلیون تومان حمایت دریافت کرده که برای ساخت یک فیلم حرفه‌ای، مبلغ کمی است. جالب اینجاست که حتی فیلمی داریم که تنها 25 میلیون تومان حمایت دریافت کرده و در جشنواره حضور دارد. کارگردان این فیلم، فیلم اولی است. بنابراین، برای ساخت بسیاری از آثار، بخشی از هزینه‌ها به‌صورت شخصی تأمین شده است.»

آذر پندار در پاسخ به سوالی درباره سهم سینمای مقاومت در جشنواره و انجمن سینمای جوان گفت: «امسال بخش ویژه‌ای به نام "شاخه زیتون" خواهیم داشت که به موضوع فلسطین می‌پردازد. این بخش را سال گذشته نیز داشتیم، اما به دلیل نزدیکی به رویداد طوفان الاقصی، کمتر به این موضوع پرداخته شد. امسال برای اولین بار به‌صورت برنامه‌ریزی شده، فیلم‌هایی انتخاب شده‌اند. همکاران من در حاشیه سفرهای خود به جشنواره‌های خارجی، برخی فیلم‌هایی که از قضا برگزیده جشنواره‌های معتبر خارجی هستند را انتخاب کردند و این آثار در بخش شاخه زیتون به نمایش گذاشته خواهند شد.»

وی ادامه داد: «وقتی اسم بخش "شاخه زیتون" را می‌شنوید، ممکن است تصور کنید که فیلم‌های ارگانی نمایش داده می‌شوند؛ البته ما این فیلم‌ها را نیز نمایش می‌دهیم. خود ما نیز یکی از ارگان‌هایی هستیم که درباره فلسطین فیلم ساخته‌ایم. علاوه بر این، در بخش ملی دو فیلم درباره فلسطین داریم؛ یکی درباره عملیات وعده صادق و فلسطین است و دیگری درباره یک خبرنگار درگیر جنگ فلسطین. همچنین در بخش داستانی، یک فیلم درباره شهید سلیمانی و یک فیلم درباره ترور شهید فخری‌زاده داریم.»

آذر پندار افزود: «در جشنواره امسال، چند فیلم با محوریت قهرمانان ملی نیز حضور دارند؛ این آثار درباره شهیدان لاجوردی، فخری‌زاده، جهان‌آرا، میرزا کوچک‌خان و شهید سلیمانی است. همچنین دو فیلم درباره مفاخر فرهنگی داریم که درباره فروغ فرخزاد و عباس کیارستمی هستند. علاوه بر این، 7 فیلم با محوریت دفاع مقدس نیز در جشنواره امسال به نمایش درخواهند آمد.»

او درباره بودجه جشنواره نیز گفت: اگر اشتباه نکنم 12 یا 13 میلیارد تومان سازمان سینمایی برای جشنواره درنظر گرفته است. البته این عدد هزینه جشنواره نیست و عدد هزینه شده بالاتر است و جشنواره حامیان بزرگ یا کوچک دیگری نیز دارد.

او درباره تغییر مدیریت در سازمان سینمایی نیز گفت: با دولتها هیچ زاویه‌ای نداریم و همان‌طور که تا پیش از این کارها با هماهنگی آقای خزاعی انجام می‌شد، از این پس نیز همه هماهنگی‌های لازم با آقای فریدزاده انجام می‌شود. خوشبختانه روز گذشته با ایشان جلسه‌ای داشتم و خوشحالم که ایشان از جشنواره حمایت می‌کنند.