تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3812358
شناسه : 3812358
تاریخ :
هشدار پکن به اروپا درباره مذاکره مستقیم با خودروسازان چینی اقتصاد ایران: پس از بازگشت تیم مذاکره کننده چینی از بروکسل، مقامات پکن به اتحادیه اروپا هشدار دادند که از مذاکره مستقیم با شرکت‌های چینی خودداری کنند، در غیر این صورت اساس این مذاکرات لطمه خواهد دید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات وزارت بازرگانی چین در پیامی به کمیسیون اروپا هشدار داد که اتحادیه اروپا نباید در حین مذاکره با چین در خصوص توافق قیمت خودروهای الکتریکی، به طور جداگانه با برخی شرکت‌های چینی مذاکره کند، و اعلام کرد که چنین اقدامی پایه مذاکرات و اعتماد دوطرفه را تضعیف خواهد کرد.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز گذشته اعلام کرد: رویکرد چین در یافتن راه‌حل از طریق گفت‌وگو و مذاکره بدون تغییر باقی مانده است. چین به طور رسمی اتحادیه اروپا را دعوت کرده است تا در اسرع وقت یک تیم فنی به چین اعزام کند تا مرحله بعدی مذاکرات حضوری در مورد پرونده ضد یارانه خودروهای برقی ادامه یابد.

وی همچنین بیان کرد: تیم‌های فنی چین و اتحادیه اروپا در بروکسل هشت دور مذاکرات فشرده انجام داده‌اند و با تلاش‌های فراوان، دو طرف در برخی حوزه‌ها به پیشرفت‌های مهمی دست یافته‌اند.

در حالی که اتحادیه اروپا در حال نهایی‌سازی تصمیم خود برای اعمال تعرفه های ضدیارانه‌ای بر خودروهای الکتریکی ساخت چین به مدت پنج سال است و توسط اکثر کشورهای عضو حمایت شده و قرار است ماه آینده اجرا شود، وزارت بازرگانی چین نمایندگانی را به بروکسل فرستاد تا در طول بیش از 20 روز، هشت دور مذاکرات فشرده را با کمیسیون اروپا انجام دهند. اما همان‌طور که سخنگوی وزارت بازرگانی چین بیان کرد، هنوز اختلافات عمده‌ای بین دو طرف وجود دارد و تا کنون نتوانسته‌اند به راه‌حلی که برای هر دو طرف قابل قبول باشد، دست یابند.

این سخنگو تصریح کرد:  چین در طی مذاکرات برای نگرانی‌های خاص اتحادیه اروپا چندین راه‌حل‌ سازنده و عملی ارائه کرده و بیشترین صداقت و انعطاف‌پذیری را از خود نشان داده است.

وی افزود: متأسفانه، اتحادیه اروپا هنوز به موضوعات کلیدی که مورد توجه صنایع چین و اتحادیه اروپا است، پاسخ مثبت نداده و اختلافات عمده‌ای بین طرفین وجود دارد. تا این لحظه، مذاکرات هنوز به راه‌حلی که برای هر دو طرف قابل قبول باشد، نرسیده است.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین همچنین به طور خاص از گزارش‌هایی که نشان می‌دهد کمیسیون اروپا در حال مذاکره جداگانه با برخی شرکت‌های چینی در مورد توافق قیمت خودروهای الکتریکی است، ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است، اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر انجام این گونه مذاکرات تا کنون توسط اتحادیه اروپا ارائه نشده است.

چند روز پیش نیز پکن به بروکسل پیشنهاد داده بود که حداقل قیمت خودروهای الکتریکی ساخت چین در اتحادیه اروپا به 30 هزار یورو (حدود 32000 دلار) برسد تا در مقابل اتحادیه اروپا از اعمال تعرفه‌های اضافی بر خودروهای چینی خودداری کند؛ اما این پیشنهاد از سوی کمیسیون اروپا رد شد.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین بیان کرد که شرکت‌های چینی از جمله شرکت‌های با سرمایه‌گذاری اروپایی در چین، انجمن ماشین‌آلات و تجهیزات الکتریکی چین را به عنوان نماینده جهت ارائه پیشنهادات در مذاکرات قیمت انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: "این پایه مذاکرات فعلی بین چین و اتحادیه اروپا است. اگر اتحادیه اروپا به طور همزمان با چین مذاکره کند و در عین حال با برخی شرکت‌ها به طور جداگانه مذاکره کند، این اقدام پایه و اعتماد مذاکرات را تضعیف می‌کند و به روند کلی مذاکرات آسیب می‌رساند."

یکی از معاون اجرایی شرکت بی‌وای‌دی(BYD)، در مصاحبه با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ آلمان اعلام کرد: بی‌وای‌دی انتظار داردکمتر از شش ماه آینده در آلمان حضور خود را تثبیت کند و فروش خودروهای الکتریکی خود را در این کشور به‌طور‌ قابل توجهی افزایش دهد. وی از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه‌های ضدیاری بر خودروهای الکتریکی ساخت چین از ماه آینده به شدت انتقاد کرد و گفت این اقدام به ضرر مصرف‌کنندگان است. گفتنی است که آلمان در رای‌گیری اتحادیه اروپا درباره این تعرفه‌ها، به این طرح رای منفی داد.

اتحادیه اروپا روز 13 مهر ماه گ رأی‌گیری درباره وضع تعرفه های سنگین بر وارادات خودروهای برقی چینی را به اجرا گذاشت و پیش نویس آن با اکثریت آرا به تصویب رسید. در این بین کشورهایی همچون آلمان مخالف این تصمیم بوده و نسبت به بروز جنگ تجاری میان چین و اروپا ابراز نگرانی کردند. بر اساس این پیشنویس، تعرفه خودروهای برقی وارداتی ساخت چین قرار است طی 5 سال آینده از 10 درصد به 45 درصد برسد.

انتهای پیام/