تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3812351
شناسه : 3812351
تاریخ :
برداشت سالانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق چاه‌های غیرمجاز اقتصاد ایران: خرم‌آباد - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از برداشت سالانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق چاه‌های غیرمجاز در این استان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش حسن‌نژاد صبح امروز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: پنج هزار و ۸۲۴ حلقه چاه آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت استان نیازمند نصب کنتور هوشمند هستند

وی گفت: تعداد چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری در مصارف شرب، کشاورزی و صنعت هفت هزار و ۵۷۳ حلقه بوده و حجم برداشت آب از طریق این چاه‌ها سالانه ۷۷۲.۸ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده هزار و ۵۸۳ حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که باید برای انسداد آنها اقدام شود.

حسن‌نژاد، تصریح کرد: برای سال جاری، انسداد ۷۲۲ حلقه چاه غیرمجاز هدف‌گذاری شده است که باتوجه‌به امکانات و اعتبارات موجود، این عملیات در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق چاه‌های مجاز و غیرمجاز برداشت می‌شود که رقمی قابل‌توجه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تأکید کرد: مدیریت برداشت آب از طریق چاه‌های مجاز نیز از جمله برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای لرستان است که در سال‌های اخیر با نصب کنتور هوشمند بر روی این چاه‌ها اجرایی شده است، همچنین از ابتدای امسال تا کنون، ۱۰۸ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده که حجم برداشت آنها معادل ۵.۰۴ میلیون مترمکعب آب بوده و دراین‌رابطه ۱۲ دستگاه حفاری غیرمجاز نیز توقیف شده است.

حسن‌نژاد در ادامه به وضعیت منابع آب زیرزمینی در شهریورماه سال جاری اشاره کرد و افزود: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده‌های ترازنامه استان در شهریورماه سال ۱۴۰۳ نسبت به شهریورماه سال گذشته حدود ۰.۸ متر افزایش‌یافته که معادل حجمی در حدود ۲۲ میلیون مترمکعب است.

وی گفت: در حوضه کرخه حجم‌افزایش آب در شهریورماه ۱۴۰۳ نسبت به شهریورماه ۱۴۰۲ حدود ۳۹ میلیون مترمکعب بوده است، بیشترین افزایش در این حوضه مربوط به دشت الشتر با حدود ۲.۳ متر افزایش سطح آب و افزایش حجمی حدود ۱۴.۷ میلیون مترمکعب است، این در حالی است که در حوضه کارون بزرگ با افت ۱۷ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم و بیشترین کاهش سطح آب در این حوضه مربوط به دشت ازنا - الیگودرز با حدود ۰.۸ متر افتِ سطح آب و کسری مخزن حدود ۱۶.۲ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه برای حفاظت از منابع آب زیر زمینی و سطحی استان، تعداد ۱۸ تیم گشت و بازرسی فعال شده است تأکید کرد: باتوجه‌به شرایط اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی، مشارکت حداکثری مردم در مدیریت و مصرف بهینه آب می‌تواند نقش مؤثری در صیانت از این منابع ارزشمند داشته باشد.