تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3812241
شناسه : 3812241
تاریخ :
تولید خودروهای تجاری افت کرد اقتصاد ایران: عدم امکان ثبت‌ سفارش جدید برای تامین ارز در ماه‌های نخست سال ازجمله دلایل این افت تولید بوده است

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بخش تجاری‌ در صنعت خودرو کشور با آن‌که نیاز ورود مدل‌های جدید به ناوگان و بازار است، هنوز نتوانسته خود را از تحریم‌ها و مشکلات داخلی کشور نجات دهد و همچنان با افت در تولید و فروش مواجه است. این وضعیت هم در میان خودروسازان بخش دولتی دیده می‌شود و هم در میان خصوصی‌ها. آخرین آمارهای منتشرشده در سامانه کدال نشان از آن دارد که تجاری‌سازان خصوصی و دولتی در نیمه نخست سال جاری چندان وضعیت مطلوبی در تولید این خودروها نداشته‌اند و در اکثر بخش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت تولید همراه بوده‌اند. عدم امکان ثبت‌سفارش جدید برای تامین ارز در ماه‌های نخست سال ازجمله دلایل این افت تولید بوده است.

کاهش تولید خودروهای تجاری به بزرگ‌ترین تجاری‌ساز دولتی رسید

ایران‌خودرودیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز دولتی کشور موفق به تولید ۲۶دستگاه اتوبوس در شش ماه نخست سال جاری شد و ۶دستگاه از آن‌ها را به فروش رساند. سهم تولید شهریورماه این خودروسازی از این آمار مشخص نیست، اما اعلام شد تنها یک خودرو در ششمین ماه از سال به فروش رسیده است. در مدت مشابه سال گذشته اما آمار تولید و فروش این خودروسازی در بخش اتوبوس‌ها بالاتر و به ترتیب ۲۱۷ دستگاه و ۲۷۴ دستگاه عنوان شده است.

در بخش کامیون‌های سنگین نیز ایران‌خودرودیزل در نیمه نخست سال جاری ۳هزار و ۱۳۱ دستگاه تولید و ۲هزار و ۶۸۵ دستگاه فروش را به ثبت رسانده که ۶۲ دستگاه از آن مربوط به تولید شهریور ماه و ۴۵۴ دستگاه نیز مربوط به فروش این ماه بوده است.

آمار سال قبل نیز نشان می‌دهد که این تولیدکننده موفق به تولید ۴هزار و ۴۶۲ دستگاه کامیون سنگین و فروش ۴هزار و ۲۷۰ دستگاه از آن‌ها شده است. کامیون‌های سبک این شرکت نیز آمار تولید ۴۰۰ دستگاهی و فروش ۱۸۴ دستگاهی را در شش‌ماهه نخست، و ۳۷ دستگاه تولید و ۳ دستگاه فروش را در شهریورماه ثبت کرده‌اند.

در این بخش نیز ایران‌خودرویزل نسبت به سال گذشته با افت تولید و فروش همراه بوده است؛ آمارهای سال قبل حاکی از تولید ۷۰۸ دستگاه کامیون سبک و فروش ۴۵ دستگاه از آن‌هاست.

در بخش دیگر که شامل ون و پیکاپ‌های این شرکت می‌شود، ایران‌خودرودیزل در شهریور ماه ۱۲۰ دستگاه تولید و ۱۶۳ دستگاه فروش را ثبت کرده که در مجموع شش ماه این ارقام به ترتیب به ۹۱۲ دستگاه و ۹۵۳ دستگاه رسیده است.

آمار تولید و فروش این خودروها در مدت مشابه سال گذشته نیز به ترتیب ۲هزار و ۷۶۴ دستگاه و یک‌هزار و ۷۲۳ دستگاه بوده است. در بخش مینی‌بوس نیز آمار تولید و فروش در تمام شش ماه سال جاری صفر بوده که این آمار در بخش تولید مشابه سال گذشته اعلام شده است. تنها در نیمه نخست سال گذشته این خودروسازی موفق به فروش ۲ دستگاه مینی‌بوس شده بود.

تولید در محصولات تجاری‌ساز بزرگ خصوصی هم کمرنگ شد

بهمن‌دیزل که بزرگ‌ترین تجاری‌ساز بخش خصوصی محسوب می‌شود نیز به‌واسطه مشکلات ناشی از عدم امکان ثبت‌سفارش برای ‌تامین ارز در ماه‌های نخست سال، دچار افت تولید شد.

براساس آمارهای منتشرشده در سامانه کدال، این خودروسازی در شهریور ماه سال جاری ۲۲۹ دستگاه کامیونت ۶ تن تولید کرده و ۲۱۴ دستگاه از آن‌ها را به فروش رسانده و در مجموع نیز آمار تولید و فروش این خودروها را در نیمه نخست سال جاری به ۶۲۰ دستگاه رسانده است. این در حالی است که مدت مشابه سال گذشته این تجاری‌ساز بزرگ خصوصی یک‌هزار و ۵۹۷ دستگاه از این خودروها را تولید کرده و یک‌هزار و ۴۴۰ دستگاه از آن‌ها را به فروش رسانده است. در سگمنت کامیونت‌های ۸ تن نیز تولید و فروش شهریورماه به ترتیب ۱۲۰ و ۵ دستگاه بوده که این رقم برای کل شش‌ماه سال جاری به ۱۸۰ و ۱۱۶ دستگاه رسیده است.

سال قبل اما در ۶ماه نخست، بهمن‌دیزل ۲۴۲ دستگاه از این خودروها را تولید و ۲۵۲ دستگاه از آن‌ها را به فروش رساند. در بخش کامیونت ۵تن نیز تولید در سال جاری صفر اعلام شده و فروش ۵دستگاه بوده است. درحالی‌که مدت مشابه سال گذشته ۱۲ دستگاه از این خودرو تولید و ۷ دستگاه از آن‌ به فروش رسید. بهمن‌دیزل در شش ماه سال جاری ۱۶۹ دستگاه مینی‌باس تولید و ۱۴۸ دستگاه فروش داشته که سهم شهریور ماه از تولید این خودرو نامشخص و سهم از فروش آن ۲۰ دستگاه عنوان شده است.

تولید این خودروها در شش ماه سال جاری ۲۸۵ دستگاه و فروش آن‌ها ۲۱۹ دستگاه بوده است. در سگمنت کامیون‌ها نیز ۲۰۲ دستگاه تولید شهریورماه و ۱۸۵ دستگاه فروش آن اعلام شده که در مجموع شش ماه این ارقام به ۵۷۷ دستگاه و ۴۳۴ دستگاه رسیده است. از سوی دیگر، یک‌هزار و ۱۴۸ دستگاه از این خودروها در نیمه نخست سال قبل تولید و ۷۲۲ دستگاه از آن‌ها به فروش رسید.

افت مشهود تولید در سبد محصولات سایپادیزل

به نظر می‌رسد سایپادیزل در سال‌های گذشته، روند سختی را در زمینه تولید پشت سر گذاشته، در ششمین ماه از سال، با افزایش تولید نسبت به ماه‌های ابتدایی سال همراه بوده است. هرچند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این رقم با افت شدیدی همراه بوده است. تازه‌ترین آمار منتشرشده از تولیدات شش‌ماهه این خودروسازی، حاکی از آن است که سایپادیزل تا پایان شهریورماه سال جاری موفق به تولید ۱۰۰ دستگاه کامیون سنگین شده و ۷۵ دستگاه از آن‌ها را به فروش رسانده است.

۵۰دستگاه از تولیدات و ۲۶ دستگاه از فروش آن‌ها نیز مربوط به شهریور ماه بوده و مابقی برای ۵ ماه سال. در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته این تولیدکننده خودروهای تجاری کشور با افت تولید مواجه شده است؛ چراکه آمارها نشان می‌دهند در مدت مشابه سال قبل این خودروسازی در بخش کامیون‌های سنگین موفق به تولید ۴۰۴ دستگاه و فروش ۳۹۷ دستگاه شده بود.

در بخش کامیونت نیز سایپادیزل در نیمه ابتدایی سال ۱۴۷ دستگاه تولید و ۸۹ دستگاه فروش را به ثبت رساند که از این بخش ۵۰ دستگاه تولید و ۴۱دستگاه فروخته شده مربوط به شهریورماه بوده است. آمار تولید و فروش این خودروها در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ نیز به ترتیب ۶۱۱ و ۶۹۲ دستگاه بوده است که کاهش چشمگیر تولید در این خودروسازی را نشان می‌دهد.

زامیاد؛ تنها تجاری‌ساز با روند صعودی

زامیاد نیز به‌عنوان یکی دیگر از خودروسازان تجاری گروه سایپا تا پایان شهریورماه تولید ۲۵هزار و ۸۰ دستگاه نیسان و فروش ۱۸هزار و ۲۶۸ دستگاه از این خودرو را به ثبت رسانده است. سهم تولید و فروش شهریورماه از این خودرو به ترتیب ۳هزار و ۳۴۰ دستگاه و یک‌هزار و ۷۰۶ دستگاه بوده است. این ارقام در شش‌ماه ابتدایی سال گذشته نیز به ترتیب ۲۴هزار و ۳۳۸ دستگاه در تولید و ۱۸هزار و ۱۰۷ دستگاه در فروش عنوان شده است.

در بخش محصولات نیمه‌سنگین نیز، زامیاد در شش ماهه سال جاری ۱۱ دستگاه تولید داشته که فروش آن‌ها صفر عنوان شده، این در حالی است که نیمه نخست سال قبل تنها یک دستگاه از این خودروها تولید شده بود. تولید محصولات گروه پادرا این خودروساز نیز در شهریور ماه به ترتیب تولید و فروش ۲۷۵ دستگاه و ۲۹ دستگاه بوده که این ارقام در شش ماه نخست سال جاری به ترتیب ۳۱۷ و ۶۸۹ دستگاه اعلام شده است.

در مدت مشابه سال گذشته نیز ۲۷۸ دستگاه در این گروه خودرویی تولید و ۵۱۷ دستگاه به فروش رسیده است. تولید محصولات گروه پیکاپ این خودروسازی هم در شش ماه سال جاری صفر بوده، اما فروش آن به ۱۶۱ دستگاه رسیده، این در حالی است که در نیمه نخست سال گذشته ۴۳ دستگاه از این خودروها تولید و ۸۶ دستگاه از آن‌ها فروخته شد. در بخش محصولات سنگین نیز تولید در سال جاری تنها ۲دستگاه عنوان شده که در مقایسه با یک دستگاه تولیدشده در سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.