تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3812161
شناسه : 3812161
تاریخ :
اختلاف۲۸۰ میلیارد تومانی۲ دستگاه برسر آمار مالیات خودروهای لوکس اقتصاد ایران: جهانگیر رحیمی بیان کرد: درحالی‌که دیوان محاسبات کشور رقم وصولی مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲ را حدود ۲۲۰ میلیارد تومان اعلام کرده اما این آمار از سوی سازمان امور مالیاتی حدود ۵۰۰میلیارد تومان تعیین شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با اشاره به آمار مطالبه مالیات از خودروهای لوکس گفت: درسال ۱۴۰۰ که سال اول اجرای قانون بود، جمع کل مالیات مطالبه شده ۲هزار میلیارد تومان بوده که نزدیک به هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز مجموع کل مالیات مطالبه‌شده ۲.۱ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

باتوجه به گزارش دیوان محاسبات کشور، در سال ۱۴۰۲ تنها ۲۱۷میلیارد تومان از رقم مالیات مطالبه‌شده خودروهای لوکس محقق شده که برابر ۳درصد رقم قانونی تعیین شده است. با این حال سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است جمع کل مالیات مطالبه شده در سال ۱۴۰۲، ۲.۸ هزار میلیارد تومان بوده است که از این رقم ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

باید به این نکته توجه داشت طی سال‌های اخیر همواره اختلاف زیادی بین رقم تعیین‌شده در قانون بودجه، رقم تشخیص مالیات و درنهایت وصولی مالیات وجود داشته است که این موضوع جای سوال دارد.

اگر افراد مشمول این مالیات تا بهمن‌ماه هر سال اقدام به پرداخت آن نکنند مشمول جریمه و ممنوعیت نقل‌وانتقال خودرو خواهند شد.با در نظر گرفتن محدودیت نقل و انتقال خودروهایی که محدودیت مالیاتی دارند، دارندگان این خودروها در زمان معامله خودرو ناچار به پرداخت اصل و جریمه مالیات خواهند شد.