تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3812112
شناسه : 3812112
تاریخ :
مدیرکل سازمان غذا و دارو: تامین کامل شیرخشک رگولار در کشور، مصرف برند خاص توجیهی ندارد اقتصاد ایران: مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اعلام کرد که نیاز کشور به شیرخشک رگولار به طور کامل توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود و تأکید کرد که اصرار بر مصرف یک برند خاص توجیه منطقی ندارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان غذا و دارو، علیرضا رستمی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت که در حال حاضر تأمین شیرخشک رگولار برای مصرف‌کنندگان به طور کامل در کشور انجام می‌شود و بنابراین، والدین باید به معرفی برندهای جایگزین در صورت کاهش تولید یکی از برندها توجه کنند.

رستمی با اشاره به اینکه محدودیت ظرفیت برخی خطوط تولید می‌تواند به عدم قطعیت در تأمین شیرخشک منجر شود، خاطرنشان کرد: «اگر مصرف بیش از توان تولید و تمرکز بر یک نوع فرآورده ترویج شود، ممکن است مشکلاتی در تأمین ایجاد شود.»

مدیرکل سازمان غذا و دارو همچنین به مشکلات گوارشی کودکان اشاره کرد و گفت: بسیاری از شکایات والدین ناشی از عدم آگاهی آن‌ها از تعریف صحیح بیماری یبوست و شکم‌روش است. او از مسئولین فنی و داروسازان خواست تا در اصلاح تصورات غلط والدین در این زمینه کمک کنند.

رستمی از داروسازان و مسئولان فنی خواست تا در اصلاح دیدگاه‌های غلط و نهادینه‌شده در جامعه نقش فعالی ایفا کنند و در نتیجه، گام مهمی در بهبود رویکردهای مصرف شیرخشک بردارند.

شیرخشک یکی از محصولات پرمصرف در تغذیه کودکان در ایران است و سالانه حدود ۶۱ میلیون قوطی از این محصول مصرف می‌شود. در ماه‌های اخیر، کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها توجه عمومی را جلب کرده بود. این محصول به دلیل تخصیص ارز یارانه‌ای، در سبد محصولات حمایت‌شده دولت قرار دارد و هدف از آن تأمین تغذیه کودکان محروم از شیرمادر است.

با وجود کمبود اخیر در بازار به دلیل ناهماهنگی در تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه، دولت با تدبیر لازم، این مشکل را حل کرده و نظارت بیشتری بر بازار شیرخشک انجام داده است. براساس آمارهای بانک مرکزی، در سال گذشته بیش از ۹۸ میلیون دلار برای واردات شیرخشک و مواد اولیه آن تخصیص یافته که نشان‌دهنده رشد ۷۷ درصدی نسبت به سال قبل است.

دولت سیزدهم همچنین راه‌اندازی کارخانجات تولیدکننده مواد اولیه شیرخشک را در دستور کار قرار داده است و نخستین پروژه تولید مواد اولیه شیرخشک اطفال، در راستای کاهش وابستگی به واردات، در حال انجام است.