تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3811766
شناسه : 3811766
تاریخ :
بیش از ۵.۸ هزار میلیارد تومان غرامت کشاورزی پرداخت شد اقتصاد ایران: معاون امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی گفت: صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بالغ بر ۵ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان بیمه‌گذار خسارت دیده پرداخت کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، قدرت‌الله نوری، معاون امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی گفت: صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بالغ بر ۵ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان بیمه‌گذار خسارت دیده در زیربخش‌های کشاورزی پرداخت کرد.

وی اظهار کرد: برآورد وزارت جهاد کشاورزی از کل خسارت‌های وارد شده به کشاورزان بیمه شده و غیر بیمه شدگان بخش کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بر اثر عوامل قهری و طبیعی را حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

وی افزود: از دو سال پیش، خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی به طور عمده از طریق تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان و تولیدکنندگان مساعدت شده و خسارت بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده ناشی از عوامل قهری و طبیعی توسط سازمان مدیریت بحران کشور و یا مرجعی دیگر پرداخت نشده است و از این رو صندوق بیمه کشاورزی تنها منبعی بوده که توانست طی این مدت خسارت پرداخت کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها صندوق بیمه کشاورزی، پرداخت غرامت کشاورزان بیمه‌گذار خسارت دیده را انجام می‌دهد.

نوری در همین حال بر افزایش اعتبار صندوق بیمه کشاورزی برای پوشش بیشتر کشاورزان و اجرای برنامه‌های بیمه‌ای جدید در بخش کشاورزی تاکید ورزید و اظهار کرد: بخشی از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، به صندوق بیمه تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از پرداخت غرامت‌ها از طریق حق بیمه سهم کشاورزان بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان صورت گرفت و حدود ۱۲۰۰ تا ۱,۳۰۰ میلیارد تومان نیز با همکاری بانک کشاورزی انجام شد تا بتوانیم به موقع تعهدات‌مان را انجام دهیم.

معاون صندوق بیمه کشاورزی خاطرنشان کرد: به طور میانگین نزدیک به ۳۰ درصد از بخش کشاورزی، زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار دارند هرچند در برخی از زیربخش‌ها از جمله طیور، نزدیک به ۹۹ درصد زیر پوشش بیمه این صندوق می‌باشند.

وی گفت: نزدیک به ۴۸ درصد غرامت‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به زیر بخش زراعت پرداخت شد که ۷۵ درصد از این رقم مربوط به گندم دیم و طرح جهش تولید در دیمزارها بود.

نوری با بیان اینکه در سال زراعی یاد شده ۳۷ درصد پرداخت غرامت‌ها نیز به باغات تعلق گرفت، اذعان کرد: عمده خسارات به ویژه بر اثر سرمازدگی به محصولات پسته، خرما، گردو، انگور و سیب وارد شده بود.

وی اضافه کرد: در بخش زراعت ۵۶ درصد اراضی با اولویت دیمزارها، در بخش آبزیان ۳۵ درصد و در بخش باغات نزدیک به ۲۰ درصد زیر پوشش صندوق بیمه هستند.

به گفته نوری، ۹۹ درصد بخش طیور، ۳۵ درصد بخش آبزیان و ۲۰ درصد در حوزه دام زیر پوشش این صندوق قرار دارند.

وی درباره پرداخت غرامت به زیر بخش دام و طیور نیز گفت: صندوق بیمه کشاورزی ۸۰ درصد ارزش دام یا طیور را بر اساس آخرین قیمت روز به تولیدکنندگان بیمه شده، غرامت می‌پردازد و از این رو بیمه شدگان در این بخش از عملکرد صندوق راضی هستند.

نوری افزود: گزارش سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در مورد خسارت‌های عمومی وارده به زیر بخش زراعت و باغات هنوز نهایی نشده است، اگرچه تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان بیمه شده خسارت دیده از جمله دام، طیور، آبزیان و خسارت‌های انفرادی مانند، سیل، تگرگ، طوفان و… غرامت پرداخت کرده‌ایم.

معاون صندوق بیمه کشاورزی افزود: پس از تعیین درصد خسارت، غرامت خسارت دیدگان بیمه شده در زیر بخش زراعت و باغات پرداخت می‌شود.

نوری با بیان اینکه تنها متولی پرداخت غرامت به خسارات کشاورزان، صندوق بیمه کشاورزی است، از آنان خواست محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت خسارات وارد شده بر اثر عوامل طبیعی، با حمایت‌های بیمه‌ای به چرخه تولید بازگردند.