تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3811357
شناسه : 3811357
تاریخ :
اجلاسیه بزرگ شهدای شاهرود/ مهمترین رویداد سال برگزار می‌شود اقتصاد ایران: شاهرود- شهرستان شاهرود میزبان اجلاسیه یک هزار و ۱۰۰ شهید خود خواهد بود رویدادی که آن را مهمترین اتفاق فرهنگی سال ۱۴۰۳ نیز می‌نامند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان سمنان سه هزار شهید را زمانی تقدیم انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس کرد که جمعیت این استان ۳۰۰ هزار نفر هم نبود و این یعنی کمتر خانواده‌ای در استان پیدا می‌شود که دست کم با یک شهید در ارتباط نبوده است.

سمنان به لحاظ جمعیت و تعداد شهدا و همچنین جمعیت و تعداد رزمندگان یکی از سه استان ممتاز کشورمان محسوب می‌شود و این نشان می‌دهد که مردم این استان چطور پای انقلاب و آرمان‌هایشان بودند و تا امروز نیز ایستادگی شأن زبانزد عام و خاص است.

دستاورد مردم همیشه در صحنه

در این بین شاهرود با یک هزار و ۱۰۰ و بنا به آماری متفاوت یک هزار ۱۱۹۰ شهید گرانقدر دفاع مقدس، بیش از یک سوم شهدای استان سمنان را به خود اختصاص داده است. استان سمنان ۴۰ هزار رزمنده را در دوران دفاع مقدس به عملیات مختلف اعزام کرد که بنا به آمار غیر رسمی ۴۱ درصد از این میزان متعلق به شهرستان شاهرود (و میامی زیرا در آن زمان شاهرود و میامی یک شهرستان بودند) است و این یعنی نقش شاهرودی در دوران دفاع مقدس بی‌بدیل بوده است.

حالا اجلاسیه بزرگ یک هزار و ۱۰۰ شهید شهرستان شاهرود و سرداران شهید این شهرستان و چهره‌هایی خوش نام مثل شهید اخوی عرب، شهید بسطامی، شهید نادری، شهید عرب نجفی، شهید شعبانی و ده‌ها چهره دیگر قرار است برگزار شود رویدادی که از آن به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی سال هم یاد می‌کنند.

قبل از پرداختن به این رویداد ابتدا باید گفت که در بهار سال آتی قرار است کنگره بزرگ سه هزار شهید استان سمنان برگزار شود و در نتیجه اجلاسیه شهدای شاهرود یکی از زیر برنامه‌های این رویداد مهم محسوب می‌شود. قبل از این یادواره‌های شهدای آرادان و گرمسار و برخی دیگر از شهرستان‌های استان هم برگزار شده و حالا قطار یاد شهدا به ایستگاه شاهرود رسیده است.

اجلاسیه بزرگ شهدای شاهرود/ مهمترین رویداد سال برگزار می‌شود

همه چیز آماده است

فرماندار شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه اجلاسیه بزرگ شهدای شهرستان روزهای بیست و چهارم، بیست و پنجم و بیست و ششم مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، گفت: گلزار شهدا و مصلای پیامبر اعظم (ص) شهرستان شاهرود که در جوار یکدیگر نیز قرار دارند، میزبان این رویداد خواهند بود.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه این رویداد در طول تاریخ‌های برگزاری از ساعت ۱۶ الی ۲۲ میزبان علاقمندان به فرهنگ ایثار و شهادت است، ابراز کرد: مانند دوره‌های اجلاسیه قبل امسال نیز نمایشگاه بزرگ دستاوردهای شهرستان شاهرود در دوران دفاع مقدس و شهدای این شهرستان نیز برپا شده است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه اسوه نام دارد، افزود: تاکنون جلسات مکرر و متعددی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر اجلاسیه بزرگ شهدای شهرستان شاهرود برگزار شده و هماهنگی‌های خوبی نیز صورت گرفته است و امیدواریم که در نهایت نتیجه این اقدامات خوشنودی امام زمان (عج) را به دنبال داشته باشد.

جوانان اولویت باشند

این روزها اما چهره‌های مختلفی برای دعوت از مردم در راستای حضور در اجلاسیه بزرگ یک هزار و ۱۰۰ شهید شاهرودی به میدان آمده‌اند رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا که روز جمعه از روند آماده سازی نمایشگاه و زیرساخت‌های اجلاسیه بزرگ شهدای شاهرود بازدید کرد، این اقدام را کاری ماندگار و زیبنده در خور شهرستان شاهرود توصیف کرد.

حجت الاسلام علی سعیدی که خود متولد شهرستان شاهرود است، می‌گوید: روند آماده سازی اجلاسیه حاکی از ابتکار، خلاقیت و علاقمندی به شهدا است و خوشبختانه اراده قوی در راستای احیای ارزش‌های دفاع مقدس و ارزش‌هایی که جبهه مقاومت برای دفاع از کیان اسلام تا کنون هزینه کرده، است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین رسالت‌های امروز نسل انقلابی ما این است که بتواند فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و مقاومت و دفاع از ارزش‌ها را به نسل جدید منتقل کند، افزود: یکی از مؤثرترین و کاربردی‌ترین راهکارهای برای انتقال این ارزش‌ها به نسل امروز، کارهای تجسمی و سمعی و بصری است که بسیار مؤثر خواهد بود.

اجلاسیه بزرگ شهدای شاهرود/ مهمترین رویداد سال برگزار می‌شود

انتقال ارزش‌ها

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با اشاره به اینکه برای اجلاسیه شهدای شاهرود این اقدامات صورت گرفته تا با استفاده از هنر، ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان منتقل شود، ابراز کرد: خرسند هستیم که طراحی خوبی برای اجلاسیه هزار و ۱۰۰ شهید شاهرودی انجام شده و معتقد هستیم که دست‌اندرکاران این برنامه عظیم همت بزرگی را به خرج داده‌اند.

سعیدی با بیان اینکه این اجلاسیه تأثیر بسزایی را در آشنایی دختران و پسران نسل امروز نسبت به ارزش‌های دفاع مقدس و کسانی که فداکاری کردند، خواهد داشت، بیان کرد: امروز نسل جوان ما باید بداند که هشت سال دفاع مقدس چطور گذشت و چطور این مردان و زنان از انقلاب و کشورشان دفاع کردند.

وی با بیان اینکه این اجلاسیه‌ها در تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تأثیر دارد، افزود: ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این برنامه فرهنگی انتظار ما از فعالان فرهنگی شهرستان این است که مردم را برای حضور در این رویداد عظیم، آگاه کنند.

سینه دور شاهرودی

برای اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود برنامه‌های محوری نیز تدارک دیده شده است آنطور که سرهنگ محمد مهدی اسماعیلی فرمانده سپاه شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: همه زیرساخت‌ها و همچنین تمهیدات لازم برای برگزاری هر چه با شکوه تر اجلاسیه یک هزار و ۱۰۰ شهید دفاع مقدس اندیشیده شده است.

وی از اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، روایتگری، سخنرانی و مداحی چهره‌های کشوری و مسئولان، نمایشگاه اسوه، برنامه‌های تبیینی، غرفه‌های ویژه شهدا، بانوان و … به عنوان بخش‌های این رویداد مهم یاد کرد و گفت: به رسم رزمندگان دوران دفاع مقدس در طول برگزاری اجلاسیه یک هزار شهید شهرستان شاهرود، آئین سینه دور نیز برگزار می‌شود.

اشاره فرمانده سپاه شاهرود به سینه دور، همان روش سینه زنی و عزاداری است که شبیه ان در جنوب کشور و بوشهر نیز دیده می‌شود به این شکل که افراد در کنار هم ایستاده دست چپ خود را در کمربند نفر کنارش خود انداخته و همانطور که حول یک دایره می‌چرخند با دست راست سینه می‌زنند که رسمی است از دیرباز در شهرستان شاهرود وجود داشته است.

اجلاسیه بزرگ شهدای شاهرود/ مهمترین رویداد سال برگزار می‌شود

مهمانان کشوری حضور خواهند داشت

این سینه دور روش خاصی نیز دارد و آن هم اینکه سینه زنان پاهای خود را قدری بالا آورده و همزمان با دستی که بر سینه می‌خورد، بر زمین می‌کوبند، محققان فرهنگ عامه شهرستان شاهرود معتقد هستند که این نوع سینه زنی و سوگواری در واقع نمادی از بیل زدن بر زمین و فرهنگ کشاورزی منطقه است که در عزاداری و آئین سنتی نیز نمود پیدا کرده است.

رزمندگان شاهرودی به خصوص میغان و قلعه نو خرقان قبل از هر عملیات این نوه سینه زنی را به راه می‌کردند تا روحیه خودشان را نشان دهند کم کم این نوع سینه زنی در جبهه‌ها به سینه میغانی یا سینه دور معروف شد و حتی رزمندگانی از استان‌های دیگر هم در آن حضور پیدا کردند و به مرور این مشخصه رزمندگان استان سمنان شد و هر کجا جمعی از سینه دور دیده می‌شد مشخص بود که رزمندگان شاهرودی در آنجا هستند نمونه این موضوع در فیلمی که یک روز قبل از عملیات والفجر ۸ به یادگار مانده دیده می‌شود که نوحه خوانی شهید کاظم میرحسنی در آن مشخص است.

هنوز مسئولان برگزاری اجلاسیه هزار و ۱۰۰ شهید استان سمنان اعلام نکرده‌اند که سخنرانان این مراسم چه کسانی خواهند بود اما حضور نماینده ولی فقیه در استان سمنان و رئیس دفتر عقیدتی و سیاسی فرمانده کل قوا، مسئولان و فرماندهان سپاه و ارتش و جمعی از مداحان کشوری که نام آنها هم هنوز ذکر نشده، در این آئین حضور خواهند داشت. آخرین اجلاسیه شهدای شاهرود با حضور لاریجانی رئیس وقت مجلس برگزار شده بود.