ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
روزگار خودرو: جیمز هتفیلد در ۳ اوت ۱۹۶۳ در شهر دونی درمنطقه لوس آنجلس در ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد. جیمز ۹ ساله بود که نخستین آموزشهای ساز پیانو را آموخت.
او سپس شروع به نواختن درامِ برادرش دیوید کرد و سرانجام در ۱۴ سالگی شروع به نواختن گیتار کرد. البته در این مقاله ما به زندگی این ابر اسطوره دنیای راک و متال نخواهیم پرداخت بلکه به شاخهای از زندگی او میپردازیم که در کنار موزیک به زندگیش گره خورده است آن هم چیزی نیست به جز خودرو!
علاقه جیمز هتفیلد به خودروهای کلاسیک امریکایی بر کسی پوشیده نیست. از شورولت نوا مدل ۷۴ که او خودش تعمیر کرده تا شورلت کامارو مدل ۱۹۶۷ که جیمز شخصا آن را به کافه راک اهدا کرده، آوازه خودروهای او گوش جهان طرفداران بیشمارش را کر کرده است.
جیمز در کلیپی به نام I Disappear که در سال ۲۰۰۰ از گروه پخش شد آن را رونمایی کرد. این هیولا به قدری با ارزش است که حتی گرانترین خودروهای امروزی از نظر ارزش کلکسیونی به گرد پایش هم نمیرسند.
شورولت کامارو مدل ۱۹۶۷
این خودروکمیابترین نسخهٔ کامارو مدل ۱۹۶۷ محسوب میشود اما این به معنای وفور نسخههای RS و SS نیست زیرا شورلت در آن سال به ترتیب تنها ۶۴،۸۴۲ دستگاه و ۳۴،۴۱۱ دستگاه از این مدلها تولید کرد. کسانی که خواهان ترکیبی اسپرتتر بودند میتوانستند هردو پکیج را سفارش دهند که منجر به ساخت نسخهٔ RS/SS شد. حال یک نمونه از این کامارو برای فروش گذاشته شده که شرایط منحصربهفردی دارد. این خودرو زمانی که از خط تولید خارج شده، به خریداری در مکزیک تحویل داده شده که تا سال ۱۹۷۸ با آن رانندگی کرد و پسازآن کاماروی موردبحث به یکی از خودروهای کلکسیون شخصی تبدیل شد.
پیشرانه و مشخصات فنی این ابرهیولا
پیشرانهٔ اصلی این کامارو یک نمونهٔ ۵.۷ لیتری V۸ بوده اما جیمز شخصا پیشرانه این خودرو را با نمونهٔ دیگری تعویض کرده است. پیشرانه خودرو هتفیلد، ۶.۲ لیتری با حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتون متر است. این پیشرانه کاستوم شده و ۱۲ سیلندر است که نرخ تقریبی آن را به حدود ۹۰ میلیون دلار رسانده است. بازهم تاکید میکنیم از این مدل خاص فقط یک عدد موجود است و نرخ بالای آن به این دلیل است که این خودرو امضای جیمز هتفیلد را بر شالوده دارد. طراحی داخلی این خودرو اما با نمونه اصلی که در دسترس عموم قرار دارد تفاوتی ندارد.
شورولت نوا ۱۹۷۴
شورولت نوا در ایران در چند تیپ در سالهای قبل و بعد از انقلاب مونتاژ میشد که میتوان از بین تیپهای آن به C۳، C۵ و C۶ اشاره کرد که شامل تفاوت هایی در زمینه امکانات فنی و رفاهی میشدند. مدلهای تولید قبل از سال ۱۳۶۰ دارای چراغهای گرد در جلو و مدلهای تولیدی بعد از سال ۱۳۶۰ دارای چراغهای مربعی شکل هستند. بالاترین مدل شورولت نوا موسوم به C۶، دارای امکاناتی همچون فرمان هیدورلیک، ساسات خودکار، صندلیهای جلوی یک تکه و سپر هایی با ظرفیت مقاومت در مقابل ضربههای بسیار شدید است. شیشههای این تیپ تمام برقی بوده، آینههای قابل تنظیم به صورت برقی هستند و رادیو پخش کاست سیستم صوتی نوا را تشکیل میدهد. هم چنین این خودرو مجهز به سیستم قفل مرکزی با کلید است.
پیشرانه و مشخصات فنی شورولت نوا
پیشرانه شورولت نوا از نوع شش سیلندر خطی با حجم ۴۱۰۰ سی سی بود و جعبه دندههای آن در چهار نوع گیربکس دستی روی فرمان، گیربکس دستی کنسولی، اتوماتیک کنسولی ۳۰۵ و اتوماتیک کنسولی ۳۵۰ قابل انتخاب بود.
خودروهای دست ساز مخصوص جیمز هتفیلد
این خودروها صرفا برای علاقه شدید این ابر اسطوره راک جهان به خودرو ساخته شدهاند. البته جای تعجبی هم ندارد اگر هر کدام از ما جای او بودیم شاید هواپیما زیر دریایی و یا کشتی کاستوم را طلب میکردیم. اما جیمز هتفیل یا به قول طرفدارانش پاپا هتفیلد، علایقی خاص دارد به همین خاطر اطلاعات زیادی از مشخصات فنی خودروهایش در رسانهها موجود نیست.
البته او پارسال و در جریان برگزاری موزه پترسون راک در کالیفرنیا تعدادی از خودروهای خود را درکنار گیتارهایش به نمایش گذاشت که دل همگان را ربود. همچنان که شما طرفدارانش میدانید به غیر از کلکسیون خودرو، کلکسیون سازهای جیمز هم آوازه زیادی دارد. در این مسیر کمپانیهای زیادی از جمله رولز رویس، جگوار، لیکومولی، آترود، شورولت و فورد او را حمایت کردند تا به این کلکسیون افسانهای دست یابد.
خودروی اهدایی جگوار
این نسخه المانهای جذاب کلاسیک را در دل خود دارد به طوری که پیشرانه و طراحی داخلی آن تقریبا به چشم نمیایند. البته طراحی خارجی آنقدر کلاسیک و خاص است که عملا این خودرو را از کارایی اصلی خود دور میکند و آن را تبدیل به یک خودرو نمایشی میکند. به عبارتی این خودروها بیشتر نمایشی هستند.
رولزرویس فانتوم
کمپانی رولزرویس اما در این میان کلاسیک و مدرنیته را ادغام کرده تا بتواند خاصترین نسخه خودش را برای خاصترین فرد روی کره زمین تولید کند. این نسخه از رولز رویس وجود خارجی نداشت و فقط در حد یک طراحی بود تا زمانی کمپانی تصمیم به ساختن ان گرفت و طی مراسمی در کنسرت سیاتل متالیکا از آن رونمایی کرد.
سخن پایانی
جیمز آلن هتفیلد مردیست خاص و با وقار، راه او میتواند الهام بخش خیلی از اشخاصی باشد که چه در گذشته و چه در زمان حال با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند. جمله معروف او درباره زندگی که میگوید: من میخواستم زندگی کنم نه اینکه فقط نفس بکشم! یکی از بهترین اظهار نظرها درباره اصل زندگی کردن است. خودروهای جیمز هتفیلد هم درست مانند شخصیتش خاص و مثال زدنی هستند.