تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3810344
شناسه : 3810344
تاریخ :
نویسندگان آیینه تمام‌نمای مشکلات مردم/لزوم معرفی آثار اهل قلم کرد اقتصاد ایران: سنندج_شاعر سنندجی گفت: با وجود تمام مشکلات شاعران در حوزه چاپ و توزیع و معرفی و فروش آثارشان، معتقدم شعرا و نویسندگان کردستانی آئینه‌ تمام نمای مشکلات مردم هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: شعر امروز با بی‌مهری و کم توجهی خاصی از سوی مخاطبان قرار گرفته و بی‌توجهی که امروز گریبان شعر را گرفته و در قلمرو شعر احساس می‌شود، شامل شعرهایی با قالب‌های آزاد و غزل است.

این پریشانی شعری البته که شامل افت دیگر عرصه‌های هفت اقلیم هنر شده و از کتاب، و شعر گرفته تا تئاتر و هنرهای ادبی و نمایش و موسیقی را شامل شده و آنها را به گوشه‌ای پرت و دور گرفتار کرده است.

کم توجهی به هنرمندان امروزه بی داد می‌کند و در واقع امروز هنر ما که روزی سرزمین‌مان اقلیم وسیع هنر بود در حال گم نامی و فراموشی است.

صابر محمودی متخلص به "ئاریز ئوستا" شاعر و صنعت کار کردستانی که علاوه بر تخلص در عرصه شعر و شاعری دستی توانا در جان بخشی به چوب و ساخت معرق و نازک کاری و منبت کاری چوب هم دارد.

این شاعر سنندجی فرزند پدری نام آوازه در عرصه شعر است، و در معرفی خود می‌گوید: فرزند مرحوم استاد توفیق محمودی هستم که از هنرمندان به‌نام عرصه هنر نازک کاری و از شاعران معاصر کرد زبان هم بودند و پسر هم راه پدر را دنباله‌رو بوده است.

انس پدر به کتاب فرزندان را اهل قلم کرد

وی بیان کرد: ایجاد یک فضای فرهنگی در محیط خانه برای من و سایر خواهر و برادرهایم به واسطه ارتباط و انس پدرم با نوشتن و کتاب‌خوانی منشأ گرایش و علاقه ما خصوصاً بنده به این عرصه شد.

محمودی عنوان کرد: از سن ۱۲ سالگی و به واسطه علاقه‌ای که به حوزه شعر داشتم، شروع به جمع آوری اشعار خود کردم.

وی افزود: ایده و خلاقیت دو رکن اساسی و مکمل برای خلق و تولید یک ارائه خوب محسوب می‌شود.

شاعر سنندجی اذعان کرد: باور من بر این بود که یک فکر بکر از هر سوژه‌ای که تاکنون عملی نشده در قالبی خلاقانه می‌تواند خلق شود و راه‌های متعددی برای ارائه یک ایده خوب وجود دارد که عمیق نگریستن، درست فکر کردن و چاشنی خیالپردازی اهم این ایده‌ها است.

ئاریز ئوستا گفت: ایده‌های شعری من از درک دنیای حقیقی پیرامونم و واقعیت‌ها و رویدادهای تلخ و شیرین روزمرگی اجتماعی و زندگی و با نگرش حساسی که دارم به کلمات و واژه‌ها در کالبد تازگی ایده‌ها حیات می‌بخشم.

وی تصریح کرد: عمده اشعار من در قالب شعر و وزن آزاد با تصویرسازی انجام می‌شود و شاید سخت‌ترین لحظه در نوشتن برای من لحظه‌ی ارتباط گرفتن سریع ذهن با ضمیر ناخودآگاه و توانایی در دست گرفتن سکان آن تا مکتوب کردن نهایی اشعار است.

شاعر سنندجی تصریح کرد: با شروع نوشتن معجزه ظهور ابیات زیبا در من شکل می‌گیرد گاهاً در سریع‌ترین زمان ممکن و گاهاً سال‌ها و ماه‌ها برای تکمیل یک کتاب زمان نیازمندم.

جمع آوری و چاپ اشعار کردی آثار شاعران مطرح کردستانی

ئاریز ئوستا گفت: علاوه بر دیوان شعری خود، دیوان اشعار کوردی "ئاوه‌ز و ئه‌وین" به معنی عقل و عشق اثر ماندگار شادروان نازک خیال استاد توفیق محمودی متخلص به ئوستا را با ۲ هزار و ۵۰۰ بیت شعر کلاسیک را هم گردآوری و در سال ۸۲ به چاپ رساندم.

وی عنوان کرد: مجموعه اشعار نو و کلاسیک خودم هم که تلاش بالغ بر ۴ دهه فعالیت در حوزه زبان و ادبیات کوردی است را در دیوان "ئاواته‌کان بانگم ده‌که‌ن" به معنی آرزوها صدایم می‌کنند را تألیف کردم.

شاعر کرد زبان در خصوص دیگر تألیفات و آثار خود اظهار کرد: با توجه به علاقه‌ای که به سرودن شهر دارم، در حوزه تاریخ و هنر نازک کاری چوب در سنندج هم تحقیقات و تالیفاتی داشتم، پیشینه‌ی فرش دستباف کردستان و فرش سنه، ناگفته‌های از تاریخ و پیشینه‌ی شهر "سنه‌دژ "، گردآوری احوال و آثار و کلیات اشعار استاد توفیق محمودی در یک مجموعه ۳ جلدی، ترجمه چندین غزل از اشعار دیوان خواجه شمس الدین حافظ شیرازی و چند تن از شاعران پارسی گوی را در یک جلد، و دو مجموعه‌ی شعری دیگر از آثار خود را که در حال نوشتن آنها هستم.

محمودی اذعان کرد: انتخاب یک نام خاص که بتواند ترجمه‌ها را برانگیخته کند و به عنوان یک نام خوب و مناسب بتواند پیام محتوایی کتاب را به مخاطب منتقل کند کار دشواری است و بنده نام آثارم را بنا بر محوریت ژانر و اهداف نوشته‌هایم برمی‌گزینم.

لزوم حمایت از نویسندگان در چاپ آثار

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چندین جلد از آثار من آماده چاپ است اما هزینه چاپ بسیار بالا بوده و اگر از نویسندگان حمایت نشود به شخصه توانایی چاپ آثارم را ندارم.

محمودی تصریح کرد: استفاده بی‌رویه و افراط گرایانه طیف‌های مختلف جامعه و خصوصاً نسل جوان در فضای مجازی و جستجوی بی‌هدف و سرگردان و در عین بیهودگی آنها، آینده کتاب را به خطر انداخته است.

وی یادآور شد: دلایل زیادی در بی‌مهری به کتاب وجود دارد، که یکی از آنها اینکه هزینه افزایش نرخ کتاب و گرانی موجود موجب شده اقشار کم درآمد و علاقمند ناچارا کتاب را از لیست نیازمندی‌های خود حذف کنند.

شاعر سنندجی اذعان کرد: نویسندگانی هم که آثار خود را به چاپ می‌رسانند در نهایت تیراژ کمتری را انتخاب خواهند کرد که در نهایت همین تیراژ کم هم در ویترین‌ها خاک می‌خورند.

رسانه‌ها در معرفی آثار نویسندگان پای کار باشند

محمودی بیان کرد: در این میان مسؤولان و رسانه‌ها هم در معرفی آثار نویسندگان و شاعران متأسفانه هیچ تلاش و اقدام چشمگیری ندارند و باید به این موضوع ورود جدی شود.

وی اظهار کرد: تمام سعی من بر این بوده که کتاب اشعارم را از هر لحاظ چه محتوایی و چه ظاهری خوی و در شأن مخاطب عرضه کنم و تلاش بر ماندگاری واژه‌گان و سودمند و مفید بودن آثارم است و با تمام حس شعری که داشتم بر این تلاش بودم که ارتباط عمیق و صمیمی با افکار و احساسات و عواطف و روحیات درونی مخاطب برقرار کنم.

محمودی اظهار کرد: تصاویر کلامی و ضرب آهنگ واژگانی در مأموریت یافتن این ارتباط عمیق عاشقانه، خود توانمندتر سفیران صداقت پیام‌ها و سیگنال‌هایم هستند و شاید همین امر نقطه‌ی عطفی بر بازخوردهای نه چندان دور از انتظار با مخاطبان بوده باشد.

وی گفت: بعد از چاپ دیوان ئاواته کان بانگم ده‌که‌ن و استقبال مخاطبان و شعر دوستان در اولین دیدار تحت تأثیر ویژه قرار گرفتم و محو صفات نیک و باور والای ادب پرورانه‌ی دوستداران شعر قرار گرفتم و از سوی دیگر شور و شعف و صداقت آنها، رضایت از نتیجه کار نشان از سربلند رستن از میدان کلام آزمایی در جان و دل و جسم و روح و اندیشه من تجلی و تبلور بخش بود.

گرانی هزینه‌های سرسام آور کاغذی و شرایط سخت چاپخانه‌ها از مشکلات نویسندگان و شاعران

شاعر کردستانی بیان کرد: مشکلات عدیده‌ای در حوزه شعر وجود دارد که پرداختن به آن کمی تکراری اما در نهایت گرانی هزینه‌های سرسام آور کاغذی و شرایط سخت چاپخانه‌ها، فقر و تنگدستی مالی اهل قلم و هنر و عدم حمایت مادی و معنوی از آنها فقدان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دراز مدت و تأثیرگذار از قبیل بسترسازی امن و برخورداری نویسندگان از شرایط ویژه دریافت وام کم بهره، تخصیص هدفمند بودجه به اهالی هنر، فقدان وجود سندیکا و صنوف برای اهل قلم و به‌طور خاص نویسندگان، عدم تبلیغات و فرهنگ سازی در شناساندن آثار شعرا از مشکلات این حوزه است.

وی گفت: متأسفانه ناگفته‌ها و درد و رنج‌های بسیاری برای اهالی قلم در سراسر کشور وجود دارد که عامل ناامید کننده و بی‌انگیزگی برای نوشتن است.

شاعر سنندجی افزود: مشکلات فراوانی وجود دارد و عامل اصلی توقع و انتظارات برخی به سوی دولت و برخی متوجه جامعه است و لازمه ان تعجیل در رسیدگی است.

ئاریز ئوستا عنوان کرد: به حرمت حفظ احترام صاحب قلم و پاسداشت ارزش‌ها و دست آورده‌ای هویت ساز این حوزه مسولان با جدیت در رفع مشکلات و چاره اندیشی ساماندهی وضعیت موجود همت کنند که رفع فقر مالی و مشکلات مادی در مرحله اول است.

وی اعلام کرد: جامعه هم ملزم به پایبندی به حفظ شئونات فرهنگی و ترویج و گسترش آداب و حمایت از اهالی قلم به عنوان یک رکن اساسی رشد و تعالی روح و روان اجتماع هستند.

شاعر دیوان ئاواته‌کان ادامه داد: بنده از ابتدا در دامان فرهیخته و گران مایه پدر با دنیای شعر آشنا شدم و به واسطه رابطه پدرم با شعرای هن عصر خود من هم از آثار فاخر آن عزیزان بهره مند شدم و خود را پرورش یافته و وامدار دستاوردهای گوهربار و بی‌بدیل فرهنگ و ادب آنها می‌دانم.

ئاریز ئوستا افزود: بنده در تمام زمینه‌ها و از آثار اکثر شعرای برجسته داخلی و خارجی مطالعه داشتم اما آثار شاعران کرد زبان مانند؛ نالی محوی، مولودی کرد، گوران، هیمن، مستوره کردستانی په‌شیو، بختیار علی، شیرکوه بیکه‌س، عطا نهایی، شیرزاد حسن و رفیق صابر را می‌خوانم.

وی بیان کرد: مطالعات من در آثار شعرای فارس زبان مانند؛ مولانا، سعدی، حافظ، باباطاهر، خیام، پروین اعتصامی، نیما، سهراب سپهری، فروغ، شفیعی کدکنی، محمود دولت ابادی، عباس معروفی، جمالزاده، آل احمد، گلشیری و سایر شعرا بوده است.

محمودی اظهار کرد: دامنه وسیع مکتوبات الکترونیکی پدیده‌ای نو ظهور و شاید بنا به گفته خالقان آن یک دگرگونی و انقلاب الکترونیکی اساسی و وسیع باشد که در پاره‌ای از موارد به دلیل دست نیافتنی بودن و یا گران بودن برخی آثار فرصت مطالعه را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

الکترونیکی کردن آثار زمینه استفاده مخاطب را تسهیل می‌کند

وی بیان کرد: بنده تمایل دارم آثار خود را در اولین فرصت با الکترونیکی کردن به راحتی در اختیار تمام مخاطبان در سراسر دنیا قرار دهم.

شاعر سنندجی عنوان کرد: با وجود تمام چالش‌ها و مشکلات شاعران در حوزه چاپ و توزیع و معرفی و فروش آثارشان، بنده هم متأثر از این شرایط اما زندگی در دنیای شعر را عاشقانه دوست دارم و معتقدم شعرا و نویسندگان آئینه تمام نمای مشکلات مردم هستند.

محمودی اذعان کرد: شاعران با عمق بیشتر و توجه به مسائل مختلف جامعه می‌توانند با خلق آثار فاخر به فرهنگ و زبان سرزمینشان خدمت کنند و از زبان شعر به عنوان ابزاری برای نمایش دنیای آرمانی در رسیدن به آرامش و امنیت جامعه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: تلاش بی وقفه‌ی من بر این است که شاعر و هنرمندی متعهد و خدمتگزار در راستای توسعه فرهنگ جامعه و رفع موانع پیش‌رو باشم و صدای مردم در اشعار و نوشته‌هایم باشم.

دسو خوشبی

شاعر کردزبان بیان کرد: در تمام ادوار گذشته تاکنون بزرگترین تکیه گاه و حامی هنرمندان مردم بودند که با حمایت بی‌دریغ خود پشتوانه همیشگی بودند.

ئاریز ئوستا گفت: بدون شک در مواجه با مشکلات گوناگون که بخش عمده زندگی انسان را به خود اختصاص داده انتخاب بهترین راه حل ممکن برای مقابله با مشکلات گسترده‌تر با بهره از تجارب، دانش و مهارت‌ها می‌تواند سلامت روان و رفاه اجتماعی را ارتقا بخشد.