تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3810044
شناسه : 3810044
تاریخ :
راه اندازی کمیته تخصصی پسته در آذربایجان شرقی اقتصاد ایران: تبریز - سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از راه اندازی کمیته تخصصی پسته در سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام شفیعی در چهارمین جشنواره برداشت پسته ایلخچی در شهرستان اسکو افزود: یکی از مهمترین چالش‌های حوزه کشاورزی در زمینه بازاریابی است؛ چرا که در بسیاری از موارد با تلاش‌های کشاورزان، بهره برداران و محققان، تولید به خوبی انجام می‌شود؛ اما برای بازاریابی محصولات تولیدی نیاز است تا بخش‌های دیگر به عنوان پشتیبان ورود کرده و زمینه بازاریابی محصولات تولیدی را فراهم کنند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی عنوان کرد: باغات پسته ایجاد شده در آذربایجان شرقی در راستای سیاست‌های ترویجی وزارت جهاد کشاورزی بوده تا با وجود دو مسئله اساسی کمبود منابع آب و بالا بودن EC آن، بتوانیم محصولاتی با کیفیت و با ارزش افزوده بالا تولید کنیم.

وی یادآور شد: اصلاح الگوی کشت را لازمه استمرار تولید اقتصادی در حوزه کشاورزی استان دانست و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی این است که محصولاتی که مصرف آب بالایی دارند و نمی‌توانند در آب با EC بالا تولید مناسبی را داشته باشند با محصولات با نیاز آبی کم جایگزین شود.

شفیعی با اشاره به اینکه کاشت درختان پسته در آذربایجان شرقی نوپاست و تا رسیدن به اوج بهره وری فاصله دارد، توضیح داد: ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار باغات پسته در آذربایجان شرقی وجود دارد که یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن در ایلخچی قرار دارد؛ شهرستان‌های اسکو، مرند، جلفا، آذرشهر و تبریز جز شهرستان‌های پیشرو در کشت پسته هستند.

وی بیان داشت: عمر باغات پسته استان آذربایجان شرقی پایین است و بعد از ۷ سال به مرحله محصول دهی رسیده و در ۱۲ سالگی به اوج باردهی می‌رسد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اذعان کرد: کارشناسان مراکز دولتی و غیردولتی جهاد کشاورزی در کنار بهره برداران، کشاورزان و باغداران هستند و توصیه‌های فنی و کارشناسی را به آنها منتقل می‌کنند.

شفیعی بیان کرد: در استان آذربایجان شرقی مجوز راه اندازی ۱۸ مرکز فرآوری پسته صادر شده است که از این تعداد ۶ عدد در مرند و اسکو قرار داشته و در حال بهره برداری است و برای بقیه مراکز نیز در تلاش هستیم تا با مشارکت سرمایه گذاران و اعطای تسهیلات، هر چه سریع‌تر زمینه راه اندازی مهیا شود.

وی با قدردانی از باغداران، بهره برداران و کشاورزانی که در حوزه پسته فعالیت می‌کنند اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم برای ۸۵ میلیون جمعیت کشور غذای سالم، کافی و با کیفیت تولید کنیم باید همه دست به دست هم بدهیم و در کنار هم باشیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی کمیته تخصصی پسته در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: این کمیته با همکاری کارشناسان و مراکز تحقیقاتی و ارتباط مستمر با باغداران و بهره برداران، مشکلات و مسائل حوزه پسته را شناسایی کرده و آخرین یافته‌های علمی را نیز به باغداران انتقال می‌دهد.

شفیعی در خصوص مشکل محصور کردن باغات پسته خاطرنشان کرد: بخشی از این مشکل حل شده است، اما باغداران باید توجه داشته باشند که محصور کردن با دیوار، دارای مشکلات قانونی است، اما می‌تواند با فنس انجام شود.

وی در خصوص مسئله توزیع نهاده‌های کشاورزی عنوان کرد: هیچ کمبودی در زمینه نهاده‌های کشاورزی وجود ندارد؛ اما اولویت تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای با محصولات راهبردی از قبیل گندم، جو و دانه‌های روغنی است؛ البته تلاش‌هایی نیز انجام شده است تا بتوانیم نسبت به تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای به برخی باغداران نیز اقدام کنیم.

گفتنی است، در پایان این جشنواره از پسته کاران نمونه بخش ایلخچی شهرستان اسکو تجلیل بعمل آمد.