تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3809998
شناسه : 3809998
تاریخ :
شرکت تاتا صاحب برند های جگوار و لندرور است اقتصاد ایران: عصر خودرو- آقای Ratan Tata در ۲۰ سالی که مدیریت گروه خودروسازی Tata بود و نام این کمپانی را در سطح جهان مطرح کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این کمپانی درآمد سالیانه 76 میلیارد پوند دارد.

او در سال 1962 در رشته معماری از دانشگاه Cornell University نیویورک فارغ‌التحصیل شد و بلافاصله به هند بازگشت تا در کمپانی که پدر پدربزرگش که حدودا یک قرن پیش بنا کرده بود مشغول به کار شود، این کمپانی امروزه به اسم تاتا شناخته می‌شود و در بخش های مختلف صنعتی فعالیت دارد.
او در چندی از شرکت های زیرمجموعه کمپانی تاتا فعالیت کرد که کمپانی آهن Tata Steel Ltd جزو آنها بود. او بعد ها در کمپانی National Radio & Electronics کار کرد و باعث شد این کمپانی از حالت ضرر دهی به سود قابل توجه و افزایش سهام دست پیدا کند.

راتان در سال 1991 پس از بازنشستگی عمویش کنترل کمپانی را در دست گرفت و با وضع قوانین جدید و سختگیرانه پایه های پیشرفت و اقتدار خود را محکم کرد. او که به شدت میل به جوان‌گرایی در صنعت داشت سن بازنشستگی را کم کرد و نیرو های جوان، زبده و با استعداد را به کار گرفت.

در سال 1996 با تاسیس کمپانی Tata Teleservices که در زمینه ارتباطات فعالیت میکرد، بخش IT شرکت خود را به سود دهی کلان رساند، کمپانی Tata Consultancy هم در این بخش قرار می‌گیرد که سال 2004 رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

تاتا در سال 2000 میلادی شرکت چای بریتانیایی به نام Tetley را با پرداخت 432 میلیون دلار خرید و در سال 2007 شرکت فولاد انگلیسی-آلمانی Corus را با پرداخت 13 میلیارد دلار به امپراتوری خود اضافه کرد.

شرکت Tata Motors برند های معروف انگلیسی Jaguar و Land Rover را به قیمت 2.3 میلیارد دلار از کمپانی فورد خریداری کرد.

تاتا ارزان‌ترین خودروی جهان به قیمت 1200 دلار را در هند تولید کرد که با نام Tata Nano شناخته می‌شود. با اینکه این خودروی آرزوی راتا برای تولید خودروی ارزان قیمت بود اما به دلیل امنیت بسیار پایین فقط یک دهه پس از شروع از خط تولید خارج شد.

راتان در سال 2012 و در 75 سالگی بازنشسته شد ولی در سال 2016 دوباره به سمت خود بازگشت. او در دوران بازنشستگی در استارتاپ های زیادی سرمایه‌گذاری کرد که به موفقیت های چشمگیری دست یافتند.

او طی سالها جوایز بسیاری دریافت کرد، یکی از مهمترین آنها جایزه Padma Vibhushan در سال 2008 بود که در واقع دومین جایزه افتخار برای افراد غیرنظامی است.