تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3809962
شناسه : 3809962
تاریخ :
علت اصلی ناتوانی در جهان با افزایش افسردگی و اضطراب اقتصاد ایران: وضعیت سلامت روان در جهان نگران‌کننده است؛ حدود ۱۹.۱ درصد از افراد در طول زندگی خود به اختلالات اضطرابی و ۸.۳ درصد به افسردگی مبتلا می‌شوند. بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و همه‌گیری کرونا به تشدید این مشکلات روانی در سراسر جهان دامن زده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

این خبر به مناسبت روز جهانی سلامت روان (10 اکتبر) که با شعار "جنبش: حرکت برای سلامت روانِ خود" برگزار شده است، به وضعیت نگران‌کننده سلامت روان در سطح جهانی می‌پردازد. براساس تحقیقات، اختلالات روانی یکی از علل اصلی ناتوانی در جهان است و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بحران‌های مختلف همچون جنگ و بیماری همه‌گیر، سلامت روان افراد را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که 19.1 درصد از افراد در طول زندگی خود به نوعی از اختلالات اضطرابی همچون اضطراب عمومی، پانیک و فوبیا مبتلا می‌شوند. همچنین 8.3 درصد از افراد از افسردگی رنج می‌برند، و 9 تا 15 درصد نیز به اختلالات شخصیتی همچون اختلال شخصیت مرزی یا ضداجتماعی دچار هستند. وضعیت اقتصادی، اجتماعی و بحران‌های جهانی نظیر همه‌گیری کرونا و وضعیت بد مالی، موجب تشدید این اختلالات شده و تأثیرات منفی بر سلامت روان افراد دارد.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، دکتر فریبرز درتاج، در این گزارش بر اهمیت تقویت حمایت‌های اجتماعی و شناخت و درک اختلالات روانی تأکید می‌کند و به لزوم تقویت برنامه‌های بهداشت روان، از جمله مداخلات در اوایل کودکی و توانمندسازی گروه‌های آسیب‌پذیر اشاره دارد.