تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3809935
شناسه : 3809935
تاریخ :
بدهی ۱۱ همتی مراکز درمانی به تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی اقتصاد ایران: رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این‌که در حال حاضر مراکز درمانی ۱۱ هزار میلیارد تومان بدهی به تامین کنندگان تجهیزات پزشکی دارند، از تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار برای خرید ماشین‌آلات تولید حوزه سلامت خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران مد، با اشاره به اهمیت نمایشگاه‌ها در معرفی تولیدات داخلی با کیفیت، اظهار کرد: نمایشگاه‌ها بهترین محل برای به نمایش گذاشتن تولیدات باکیفیت تولیدکنندگان هستند.

 وی افزود: طی دو سال گذشته شاهد رشد 45 درصدی شاخص‌های تولیدی در حوزه تجهیزات پزشکی بوده‌ایم.

محمدی در ادامه با بیان این‌که کشورهای همسایه به تجهیزات پزشکی ایرانی علاقه‌مند هستند، گفت: شاید آمار صادرات رسمی دقیق نباشد، اما بسیاری از کشورهای همسایه مصرف کننده و مشتاق خرید تجهیزات پزشکی با کیفیت تولید ایران هستند.

وی همچنین به مشکلات نقدینگی اشاره کرد و گفت: مسئله نقدینگی یکی از مشکلات کلان کشور است که دغدغه رئیس جمهور بوده و او شخصاً پیگیر مسائل این حوزه در جلسات مختلف است.

محمدی با اعلام این‌که در حال حاضر مراکز درمانی 11 هزار میلیارد تومان بدهی به تامین کنندگان تجهیزات پزشکی دارند، پیشنهاد پرداخت مستقیم 14.5 همت به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را مطرح کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به مشکلات قطعی برق تولیدکنندگان حوزه سلامت نیز گفت: سال گذشته و امسال به‌طور مکرر مسئله قطعی برق تولیدکنندگان حوزه سلامت را از وزیر نیرو و معاونان او پیگیری کردیم؛ چرا که قطع برق مساوی قطع تولید و ایجاد کمبود است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از تخصیص 200 میلیون دلار اعتبار برای خرید ماشین‌آلات تولید حوزه سلامت خبر داد و گفت: در جلسه با مسئولان بانک مرکزی مقرر شد این اعتبار با ارز تالار دوم و با معرفی سازمان غذا و دارو به بانک ارائه شود.

وی همچنین به مشکلات مربوط به تعرفه‌های گمرکی اشاره و بیان کرد: امسال پیشنهاد دادیم تا زمان ابلاغ تعرفه‌های جدید، تعرفه‌های قبلی به قوت خود باقی بمانند تا از بروز مشکلات در ترخیص کالاها جلوگیری شود.

محمدی از توافقات جدید با بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات 10/90 نیز خبر داد و گفت: با این امکان واردکنندگان می‌توانند با اعلام سازمان، 10 درصد ارز کالای وارد شده را نقداً و 90 درصد آن را به‌صورت اعتباری طی 5 ماه پرداخت کنند.

تلاش برای کاهش تعرفه واردات تجهیزات پزشکی

در ادامه، سعید رضا شاهمرادی، مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به بیان چالش‌های پیش روی این حوزه پرداخت و از مشکلاتی که منشا آنها خارج از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هست اما پاسخگویی بر عهده این سازمان است، سخن گفت.

وی با بیان اینکه سال‌هاست درگیر اصلاح مسئله تعرفه گمرکی دارو و تجهیزات پزشکی هستیم، افزود: تلاش می‌شود تعرفه واردات از 4 درصد به یک درصد کاهش یابد. با این حال، برخی کالاها به دلیل اشتباهات کارشناسان گمرک دچار رسوب می‌شوند.

شاهمرادی با انتقاد از حذف ارز قطعات تولید و مواد اولیه تجهیزات پزشکی از فهرست ارز تجهیزات پزشکی ، خواستار ورود سازمان بازرسی به این موضوع شد و تاکید کرد که این اشتباهات منجر به عدم حمایت از تولید داخل شده، در حالی که واردات آن کالاها همچنان ارز دریافت می‌کنند.

وی همچنین در مورد ارز ترجیحی اظهار کرد: اگر قرار باشد یارانه ارز به حلقه آخر تخصیص یابد،باید ما به التفاوت آن به حساب بیمارستان‌ها واریز شود. با این حال، به دلیل شرایط بحرانی موجود، برای جلوگیری از کمبود، ارز ترجیحی همچنان تخصیص داده می‌شود، اما باید به تدریج حذف شود.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به پیشرفت‌های سامانه‌های مرتبط با تجهیزات پزشکی اشاره کرد و بیان کرد: سامانه‌های انبار مجازی و استعلام اصالت کالاهای پزشکی اطلاعات جامعی دارند و تاکنون 430 گروه کالایی تجهیزات پزشکی استعلام و اصالت‌سنجی شده‌اند.

شاهمرادی همچنین به همکاری‌های بین بخشی برای استفاده از هوش مصنوعی در تجهیزات پزشکی و مشارکت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه اشاره کرد.

وی در پایان از راه‌اندازی سامانه خدمات پس از فروش و رتبه‌بندی شرکت‌های تجهیزات پزشکی خبر داد که به بیمارستان‌ها امکان می‌دهد بر اساس رتبه‌بندی از شرکت‌ها خرید کنند.

تلاش برای بومی سازی تجهیزات پزشکی در کشور

 در ادامه، سیدحسین صفوی، رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: رفع مشکلات در بحث تولید و واردات همواره بسیار حائز اهمیت بوده و در سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توانستیم برای آنها چاره اندیشی داشته و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در خصوص موضوع تامین تجهیزات پزشکی مشکلی نداشته‌ایم، افزود: همانند گذشته در راستای بومی سازی محصولات کشور اقدام خواهیم کرد و حتی بیشتر از سابق این همراهی توسط هیات امنا انجام خواهد شد.

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران خاطرنشان کرد: این نهاد در راستای تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی استراتژیک کما فی السابق و حتی بیشتر از گذشته تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام/