تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3809877
شناسه : 3809877
تاریخ :
درختان اصفهان ایستاده می‌میرند/ قطع ۸۰۰ درخت در زیرگذر حصه اقتصاد ایران: اصفهان- برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات اجرایی طرح زیرگذر حَصه شمالی به جنوبی در حالی انجام می شود که منجر به قطع دستکم ۸۰۰ اصله درخت در مسیر پروژه خواهد شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- ندا سپاهی: طرح مطالعاتی احداث زیرگذر در بزرگراه شهید اردستانی (جاده فرودگاه) در شمال شرق کلانشهر اصفهان که پروژه عمرانی شاخص سال ۱۴۰۳ عنوان شده، به رغم وجود اختلاف نظرها در مجموعه مدیریت شهری بر سر چگونگی اجرای این پروژه، در کمیسیون‌های مختلف به تصویب رسیده است و طی ۲ هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

پروژه‌ای که طبق مطالعات اولیه، در مسیری به طول سه کیلومتر از سمت شرق به غرب اتوبان فرودگاه اجرا می‌شود و محله حَصه شمالی را به حَصه جنوبی متصل می‌کند.

خرداد ماه بود که محمد صیرفی‌نژاد مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در نشست خبری، از تصمیم برای احداث بزرگترین زیرگذر محله حصه خبر داد.

او افزود که عبور اتوبان شهید اردستانی طی سال‌های اخیر باعث ناایمن شدن عبور عابران پیاده شده و از سوی دیگر معضلات متعدد و آسیب‌های اجتماعی ایجاد کرده است به طوری که متأسفانه هر سال شاهد تصادفات فوتی، جرحی و نقص عضو شهروندان در این محدوده هستیم و با توجه به این شرایط در سال جاری احداث زیرگذر حصه با بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.

آنطور که مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان اعلام کرد این زیرگذر به طول سه کیلومتر از مقابل محله حصه می‌گذرد و پل‌های بزرگ شهری را کامل به یکدیگر متصل می‌کند که سبب ایمنی تردد عابران و یکپارچگی میدان حصه خواهد شد.

تأیید پروژه زیرگذر حصه به رغم اختلاف نظرها

اختلافات نظرها بر سر اجرای پروژه اما سبب تعویق اجرای این پروژه شد، به طوری که تیرماه امسال مجید نادرالاصلی رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با لحنی انتقاد آمیز گفته بود که به راحتی از پروژه زیرگذر حصه به عنوان پروژه مهم ارتباط بین هسته شمالی و جنوبی شهر اصفهان گذشتیم، در حالی که مراحل قانونی خود را طی کرده است، این اقدام در توسعه مناطق ۱۰ و ۱۴ اثر گذار است اما از هزینه‌های قابل توجه برخی قراردادها و اتفاقات اجرایی گذشتیم و کسی پاسخگو نیست.

به فاصله یک ماه از این اظهار نظر، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که پروژه زیرگذر حصه در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مطرح و مراحل قانونی آن طی شده است و هرچه سریع‌تر عملیاتی می‌شود.

وی اضافه کرد که این پروژه به تسهیل ارتباط بین محله‌های حصه شمالی و جنوبی کمک می‌کند، فضای شهری را بهبود می‌بخشد و ارزش افزوده زیادی به همراه خواهد داشت.

درخت‌کُشی زیر چتر قانون

اما تصویب اجرای این پروژه به صورت زیرگذر در حالی است که برخی از صاحب‌نظران در حوزه عمرانی و شهرسازی آن را بدترین حالت اجرای یک پروژه می‌دانند.

یکی از نگرانی‌های موجود، سرنوشت دستکم ۸۰۰ اصله درخت در مسیر احداث این زیرگذر است که خبرنگار خبرگزاری مهر دریافته کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز اصفهان رأی به قطع درختان داده است.

منابع طبیعی: متاسفیم

شوربختانه قوانین کشوری دست سازمان‌های منابع طبیعی و حفاظت محیط‌زیست را درخصوص پروژه‌های عمرانی شهری بسته است به طوری که پاسخ مسؤولان منابع طبیعی اصفهان به خبرنگار مهر در واکنش به قطع درختان در پروژه زیرگذر حصه در این جمله خلاصه شد که "متأسفانه چون این پروژه درون شهر اجرا می‌شود منابع طبیعی امکان ورود برای جلوگیری از قطع درختان را ندارد".

همچنین، امینی رئیس دفتر ارزیابی زیست محیطی اداره کل محیط زیست اصفهان نیز به خبرنگار مهر گفت که اجرای پروژه‌های عمرانی مانند زیرگذر یا روگذر و معبر در داخل شهر و خارج از محدوده مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست، مشمول ارزیابی محیط‌زیستی نیست و محیط‌زیست در این پروژه امکان ورود و جلوگیری از قطع درختان را ندارد.

درختان اصفهان ایستاده می‌میرند/ قطع ۸۰۰ درخت در زیرگذر حصه

باغشهر اصفهان زیر تیغ پروژه‌های عمرانی

زیرگذر حصه نخستین پروژه عمرانی نیست که درختان این باغ‌شهر را قربانی می‌کند، سال گذشته نیز برای تعریض بزرگراه شهید خرازی این شهر درختانی که معارض با پروژه خوانده شده بود، از مسیر برداشته شد اما هرگز مشخص نشد که چه تعداد درخت قطع یا جابه جا شده و یا با مرگ تدریجی از بین رفت.

امتناع مدیران شهری اصفهان از پاسخگویی

پروژه زیرگذر حصه اما قرار است در سطح گسترده‌تر اجرا شود؛ خبرنگار خبرگزاری مهر طی یک هفته اخیر کوشید تا با مدیران سازمان پارک‌ها و فضای سبز، معاون عمرانی شهردار و مدیران مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری اصفهان در خصوص این پروژه گفتگویی انجام دهد اما هیچیک حاضر به پاسخگویی درخصوص این پروژه نشدند و حتی درباره تعداد درختی که در مسیر این پروژه قرار دارد ابراز بی اطلاعی کردند.

اما مُطلبی، مسؤول ارتباطات رسانه‌ای معاون عمرانی شهردار اصفهان در پاسخ به خبرنگار مهر می‌گوید: پروژه زیرگذر حصه شمالی تاییدیه شورای ترافیکی را هم گرفته است و فقط یکسری نظرات درباره مطالعات طرح وجود دارد که باید لحاظ شود و مطالعات که تکمیل شد عملیات اجرایی آن تا دو هفته دیگر آغاز می‌شود.‌

درختان اصفهان ایستاده می‌میرند/ قطع ۸۰۰ درخت در زیرگذر حصه

وی در خصوص قطع یا جابه‌جایی درختان در این پروژه، خاطرنشان می‌کند: در طرح زیرگذر حصه آمده است که چنانچه درختی قطع شد جایگزین آن حتماً چند برابر اضافه (کاشته) شود و هم اینک پروژه بوستان پردیس سودان در دست اجرا بوده و قرار است به فاصله کمی از پروژه زیرگذر، چند هزار اصله درخت کاشته شود.

مطلبی می‌گوید: احداث زیرگذر حصه شمالی به جنوبی در مطالعات تأیید شده اما طول پروژه کمتر شده است.

احداث زیرگذر حصه شمالی را در حالی تحت عنوان طرحی برای محرومیت زدایی منطقه حاشیه نشین شهر و مطالبه مردمی عنوان شده که امیر هاشمی دبیر مجمع مطالبه‌گران اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: مردم این منطقه اطلاعی از این پروژه ندارند که بخواهند درخواست کرده باشند و این درحالی است که تاکنون درباره پروژه زیرگذر حصه طرح جامع و کاملی گزارش نشده است.

ساخت زیرگذر پاک کردن صورت مساله محله حصه است

وی خاطرنشان می‌کند: باید توجه داشت که با اجرای طرح زیرگذر حصه شمالی به جنوبی در جاده فرودگاه، تنها صورت مساله در خصوص منطقه حصه پاک می‌شود که چالش‌های حاشیه شهر دیده نشود.

دبیر مجمع مطالبه‌گران اصفهان با بیان اینکه مسؤولان شهری عنوان کردند اجرای زیرگذر حصه به نفع خود مردم است، می‌افزاید: مدیران شهری اعلام کردند با احداث این زیرگذر ترافیک رفع و مغازه‌های تجاری در حاشیه شهر که نزدیک اتوبان هستند، ساماندهی می‌شوند.

هاشمی اضافه می‌کند: درخصوص قطع درختان، باید گفت فضای سبزی دیگر در حصه وجود ندارد زیرا حاشیه شهر است و آبیاری فضای سبز آن به ندرت انجام می‌شود و شاید نیمی از فضای سبز آن از دست رفته و حتی برخی درختان این منطقه که سایه‌بان و پناه کارتن خواب هاست به دست همان کارتن خواب‌ها آتش زده می‌شود.

درختان اصفهان ایستاده می‌میرند/ قطع ۸۰۰ درخت در زیرگذر حصه

وی خاطرنشان می‌کند: مدیران شهری اصفهان بدانند آنچه که حصه را از حاشیه‌نشینی و چالش‌های آن خارج می‌کند، رفع موقوفه بودن این محله با همکاری اداره اوقاف است که در دستور کار مدیران شهری نیست.

رغم اختلاف نظرها در حالی برای عملیات اجرایی پروژه زیرگذر حصه شمالی برنامه‌ریزی می‌شود که هنوز ابهاماتی در خصوص این پروژه آسیب زا به محیط زیست شهری اصفهان وجود دارد و حال این سوال مطرح است که اولویت‌های این پروژه چیست و آیا گزینه‌های دیگری برای اجرای آن وجود ندارد؟ آیا صدها اصله درخت که ریه‌های این شهر آلوده هستند، محکوم به قطع یا مرگ تدریجی تحت عنوان جابه‌جایی خواهند بود؟