تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3809594
شناسه : 3809594
تاریخ :
نگاه ایران مبتنی بر توسعه سرزمینی نیست اقتصاد ایران: رئیس مجلس با بیان اینکه نگاه ایران مبتنی بر توسعه سرزمینی نیست گفت: نگاه جمهوری اسلامی، حفظ بازدارندگی در مقابل ناامنی‌ها و دشمنی‌هایی است که دشمنان ما دارند، لذا نیاز داریم قدرتمند باشیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که در صدر هیأتی پارلمانی به تاجیکستان سفر کرده است، صبح پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ در محل سرای حکومتی دوشنبه، دیدار دوجانبه‌ای با «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی و هیأت همراه این کشور داشت.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خوشنودی از سفر به تاجیکستان بیان کرد: از اینکه فرصتی فراهم شد تا دعوت رسمی جنابعالی را عملی و در کشور دوست و برادر تاجیکستان حضور پیدا کنیم، خوشحالیم.

ملت ایران احساس برادری و نزدیکی بسیاری نسبت به کشور تاجیکستان دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سالیانی بود که تمایل داشتم به تاجیکستان سفر کنم، چراکه ملت ایران بسیار احساس برادری و نزدیکی نسبت به کشور تاجیکستان دارند. دلیل آن هم ارتباط تمدنی بین ایران و تاجیکستان، اشتراکات فرهنگی، زبانی، مذهبی و دینی عمیق و تاریخی است.

رئیس نهاد قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شرایط موجود در منطقه و جهان بیان کرد: بدون شک ارتباط نزدیک بین دو کشور و این نشست‌ها و دیدارها آثاری در همه سطوح فرهنگی، اجتماعی، دفاعی، امنیتی و همچنین حوزه فناوری و دانش‌بنیان خواهد داشت.

توسعه حجم اقتصادی دو کشور ایران و تاجیکستان در سال‌های اخیر تقریباً ۳ برابر شده است

رئیس قوه مقننه ضمن تقدیر و تشکر نسبت به حضور رئیس جمهور تاجیکستان در مراسم تحلیف رئیس جمهور، بیان کرد: حضور رئیس جمهور تاجیکستان در تهران فرصتی ایجاد کرد تا از نزدیک با ایشان ملاقات داشته باشم. این مسئله باعث گسترش روابط در طی سال‌های اخیر بود. طبق بسیاری از آمارها، توسعه حجم اقتصادی دو کشور در سال‌های اخیر تقریباً ۳ برابر بوده و حجم تعاملات اقتصادی بین دو کشور بالا رفته است. همچنین ملاقات‌هایی در سطوح دولت و پارلمان‌ها و ارتباط مردمی فراهم شده و لغو ویزا به این موضوع کمک کرده است. امیدوارم این سفر هم مؤثر باشد و بتواند روابط بین دو کشور را توسعه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به امضای ۵۰ سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین دو کشور بیان کرد: امیدواریم بتوانیم این اسناد را اجرایی و عملیاتی کنیم. همچنین امیدواریم بتوانیم خیلی از ظرفیت‌هایی که برای گسترش کارهای اقتصادی، صنعتی، خدمات مهندسی، علمی و پژوهشی وجود دارد را توسعه دهیم.

روابط دوکشور ایران و تاجیکستان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت باید توسعه پیدا کند

قالیباف با بیان اینکه روابط دوکشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت باید توسعه پیدا کند، ادامه داد: ما می‌توانیم این موارد را در قالب توسعه ارتباطات حمل و نقلی پیش ببریم.

تقدیر از مواضع دولت تاجیکستان در رابطه با مسائل بین‌المللی و همراهی با جمهوری اسلامی در موضوع حقوق بشر

وی در ادامه با اشاره به مسائل منطقه و حوادث تلخی که در فلسطین و لبنان در حال وقوع است، بیان کرد: قبل از اینکه وارد این بحث شوم، لازم می‌دانم نسبت به مواضع دولت تاجیکستان در رابطه با مسائل بین‌المللی و همراهی با جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر تقدیر و تشکر داشته باشم.

قالیباف با اشاره به رأی منفی دولت تاجیکستان در رابطه با مسائل حقوق بشری ایران در کانادا، بیان کرد: باید از رأی منفی تاجیکستان در محکومیت جمهوری اسلامی تشکر کنم؛ ظلمی که در حق جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته به خاطر نگاه استکبارستیزی آن است.

وی با اشاره به نشست‌های منطقه‌ای و مجمع همکاری‌های اقتصادی عربی با کشورهای حوزه آسیای میانه بیان کرد: از مواضع شما در ارتباط با جزایر سه گانه و یکپارچگی سرزمین ایران و حمایت شما از نام همیشگی خلیج فارس و بیانیه‌های انتهایی این نشست‌ها که بیانگر مواضع شفاف و روشن شما بوده، تشکر می‌کنم.

ضرورت امنیت پایدار و جلوگیری از رشد تروریسم

وی با اشاره به ضرورت امنیت پایدار و جلوگیری از رشد تروریسم و همچنین قاچاق مواد مخدر و اسلحه در منطقه بیان کرد: ما از جمله کشورهای همسایه کشور افغانستان محسوب می‌شویم و مسائل و مشکلاتی در این کشور وجود دارد. همچنین مسائل جنگ اوکراین و روسیه و اوضاع نابسامان منطقه موضوعاتی است که هرگز نمی‌توانیم نسبت به آنها، هم از باب انسانی و هم اسلامی و همچنین از باب یک نگاه توسعه و امنیت پایدار، بی‌تفاوت باشیم.

قالیباف افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم این موضوعات در کشور ما و ملت ما و شما و همه منطقه و همه کشورهای اسلامی و کشورهای مشترک المنافع با کشورهای آسیای میانه اثرگذار خواهد بود. لذا این همکاری‌ها برای تقویت امنیت پایدار بسیار مهم و اساسی است.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه نگاه ایران مبتنی بر توسعه سرزمینی نیست بیان کرد: نگاه جمهوری اسلامی، حفظ بازدارندگی در مقابل ناامنی‌ها و دشمنی‌هایی است که دشمنان ما دارند. لذا نیازمند این هستیم که قدرتمند باشیم تا اگر مورد تهاجم قرار گرفتیم بتوانیم دفاع خوبی از خود داشته باشیم. همچنین قدرت ما باید در حدی باشد که دشمنان را از رفتار خشن با ما، باز دارد. این مسائل نیازمند همکاری با کشورهای منطقه است. گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و می‌توانیم در این راستا به هم کمک کنیم و پیش رویم.

لازمه هرگونه پیشرفت، تحول و رشد اقتصادی، داشتن امنیت پایدار است

قالیباف با بیان اینکه لازمه هرگونه پیشرفت، تحول و رشد اقتصادی، داشتن امنیت پایدار است، بیان کرد: اگر قدرت و امنیت پایدار نداشته باشیم، همچنین اگر قدرت دفاع از خود را نداشته باشیم، حتماً نمی‌توانیم به صلح پایدار و صلح طولانی مدت، برای سرمایه‌گذاری بزرگ و جذب سرمایه برسیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه اتفاقاتی خوبی رخ داده است، بیان کرد: امیدواریم این موارد توسعه پیدا کند. همچنین هر چقدر کشورهای اسلامی به ویژه کشورهایی که با هم ریشه تمدنی از جهت زبانی و دینی دارند تقویت شوند بسیار خوشحال کننده است و ما نیز از این جهت خوشحالیم.

قالیباف با اشاره به همکاری‌های دوجانبه پارلمانی بین ایران و تاجیکستان و انتقال تجربه در حوزه مسائل قانونگذاری، بیان کرد: به واقع مسائل قانونگذاری در نشست مذکور مورد توجه پارلمان تاجیکستان بوده و می‌تواند در توسعه و استحکام روابط دو کشور مؤثر باشد.

وی با اشاره به تشکیل گروه‌های دوستی در مجلس دوازدهم گفت: تقریباً حدود چهار ماه است که مجلس دوازدهم کارش را شروع کرده و گروه‌های دوستی این مجلس انتخاب شدند. از این رو برادر عزیزمان آقای توسلی رئیس گروه دوستی ایران و تاجیکستان در پارلمان ایران هستند.

وی با بیان اینکه آقای توسلی سوابق پارلمانی و سوابقی در وزارت امور خارجه دارد بیان کرد: وی تجربه خوبی در مباحث ارتباط بین دو کشور و روابط خارجی دارد. ان‌شاءالله همکاری‌های گروه‌های دوستی و تجربه در قانونگذاری و تسهیل‌گری برای تحقق اسنادی که بین دو کشور امضا شده، مورد پیگیری و نظارت قرار گیرد. همچنین اگر توسعه روابط بین ایران و تاجیکستان نیاز به قانونگذاری جدید داشته باشد، مورد تأکید بوده و می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف با اشاره به توسعه مسائل اقتصادی و روابط فی مابین در کمیسیون مشترک دو کشور اظهار کرد: وزیران انرژی دو کشور مسئولیت این کار را بر عهده دارند. در این بخش دو نکته حائز اهمیت است که باید همواره مورد دغدغه پارلمان‌های دو کشور و همچنین دولت‌ها قرار گیرد.

ضرورت استفاده از فرصت‌های صنعتی و بازرگانی میان دو کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعاملات بخش خصوصی ایران با طرف تاجیکستانی بیان کرد: به واقع اتاق‌های بازرگانی ما و به طور ویژه بخش‌هایی از صنعت ما می‌تواند مزیت‌های خوبی در مناطق تجاری و مناطق آزاد شما داشته باشند. این‌ها می‌توانند با ارتباط نزدیک و حمایتی که صورت می‌گیرد، به توسعه صنعتی و تجاری کمک کنند. چرا که باید از این فرصت‌ها به درستی استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به موضوع گردشگری بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: طبیعتاً نخستین موضوعی که باید در موضوع تجارت و گردشگر به آن توجه کنیم، تمرکز بر موضوعات حمل و نقل است؛ لذا اگر حمل و نقل روان و راحت و به صرفه در این بخش فراهم نشود، هر چقدر صحبت از توسعه اقتصادی و تجاری و همچنین گردشگری کنیم، این مسئله عملی نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه و تعاملات در حوزه خدمات مهندسی بین دو کشور بیان کرد: در حوزه خدمات مهندسی سابقه خوبی در روابط دو کشور وجود دارد. از این رو کارهای فنی و مهندسی خوبی در سال‌های گذشته در کشور انجام شده است که باید آنها را توسعه دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مباحث مربوط به انتقال آب بیان کرد: در بحث‌های انتقال آب، ما می‌توانیم از ذخایر آبی تاجیکستان برای بخش‌های شرقی ایران که نیازمند آب هستند، استفاده و از حوزه خدمات فنی و مهندسی در این بخش بهره ببریم.

ایران تحت یک تحریم ناجوانمردانه از سوی آمریکایی‌ها قرار دارد

قالیباف در ادامه با بیان اینکه ایران تحت یک تحریم ناجوانمردانه از سوی آمریکایی‌ها قرار دارد، ادامه داد: این تحریم‌ها خلاف همه قوانین بین‌المللی علیه ایران وضع شده است. از این رو راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند روابط اقتصادی بین دو کشور را افزایش دهد.

همچنین رستم امامعلی ضمن خوش آمد گویی به قالیباف و همچنین هیأت همراه برای حضور در «سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان»، گفت: با تلاش‌های دوجانبه صورت گرفته بین دو کشور، همکاری‌ها بین ایران و تاجیکستان به سرعت گسترش پیدا کرده و میزان تعاملات افزایش یافته است.

وی افزود: این ملاقات‌ها فرصتی مناسب برای بررسی راه‌های رشد جهت همکاری‌های دوجانبه و مورد توجه طرفین است.

رئیس مجلس ملی جمهوری تاجیکستان بیان کرد: ما مشترکاتمان که در قالب مسائل معنوی و فرهنگی است را گرامی داشته و تا به امروز آنها را حفظ کرده‌ایم.

ما توسعه همکاری‌های تجاری با ایران را برای خود سودمند می‌دانیم

وی تأکید کرد: ما توسعه همکاری‌های تجاری با ایران را برای خود سودمند می‌دانیم. توسعه همکاری ایران و تاجیکستان در ساحت‌های مختلف مورد توجه طرفین است و از جمله سمت و سوی مهم سیاست خارجی را همسو با کشور خود می‌دانیم.

رئیس مجلس ملی تاجیکستان ادامه داد: همچنین ما همکاری‌های بین پارلمانی را زمینه‌ای مساعد برای تقویت سازنده سیاسی و بین دولتی ارزیابی می‌کنیم. برای تحقق سندهای بسته شده و موافقت‌های مهم ذیل این سفر تلاش خواهیم کرد.

وی با اشاره به یادداشت تفاهم بین مجلس ملی و مجلس نمایندگان تاجیکستان با مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما به این یادداشت‌ها توجه جدی خواهیم داشت. گسترش این روابط در چهارچوب فعالیت همکاری بین مجلس ملی و مجلس شورای اسلامی همیشه مد نظر ما بوده است.

مقامات پارلمانی دو کشور باید پشتیبان توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور باشند

رئیس مجلس ملی جمهوری تاجیکستان ادامه داد: مقامات پارلمانی دو کشور باید پشتیبان توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور باشند و با فعالیت سازنده خود فعالیت بخش‌های خصوصی را تقویت کنند.

مسائل غزه و فلسطین راه حل نظامی ندارد

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: وضعیت فاجعه بار در فلسطین بار دیگر ثابت کرد که مسائل غزه و فلسطین راه حل نظامی ندارد. امیدواریم راهکارهایی برای آتش بس و فراهم سازی ثبات پایدار در فلسطین باشیم.

شایان ذکر است؛ محمدباقر قالیباف عصر روز گذشته، در رأس یک هیأت پارلمانی، به تاجیکستان سفر کرد.

این سفر به دعوت مقامات تاجیکستانی بوده و قرار است رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس «سی امین سالگرد قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» شرکت کرده و در این مراسم سخنرانی کند. همچنین در جریان این سفر تحکیم روابط پارلمانی و تسهیل ارتقا روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین دو کشور دنبال می‌شود.

در این سفر، فتح الله توسلی، رئیس گروه دوستی ایران و تاجیکستان، سارا فلاحی، علی بابایی کارنامی، حسین امامی راد، روح الله عباسپور، هادی محمدپور از نمایندگان مجلس ریاست مجلس را همراهی می‌کنند.

کنفرانس بین المللی پارلمانی تحت عنوان «سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه در شهر دوشنبه برگزار می‌شود.