تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3809139
شناسه : 3809139
تاریخ :
از جنگ اکتبر تا طوفان الاقصی؛ اسرائیل چگونه غافلگیر شد؟  اقتصاد ایران: با گذشت پنجاه سال از جنگ اکتبر ۱۹۷۳، مقاومت فلسطین با عملیات طوفان الاقصی بار دیگر رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، شاید رژیم صهیونیستی در طول تاریخ خود تنها دو بار به‌طور جدی غافلگیر شده باشد؛ یک‌بار بعدازظهر ششم اکتبر ۱۹۷۳ و دیگری در سپیده‌دم هفتم اکتبر ۲۰۲۳، که این دو رویداد نیم قرن از هم فاصله دارند.

از زمان اعلام تشکیل خود بر سرزمین فلسطین در سال ۱۹۴۸ با حمایت گسترده قدرت‌های بزرگ غربی، این رژیم اغلب کنترل ابتکار عمل را در دست داشته است؛ حمله می‌کرد، توسعه می‌یافت و سرزمین‌ها را اشغال می‌کرد.

اما طرف مقابل، یعنی عرب‌ها، که قدرت‌های بزرگ خواستار جداسازی بخشی از سرزمینشان برای تأسیس یک دولت یهودی شدند، اغلب با شکست روبرو بودند و در بهترین حالت صحبت از پیروزی‌های جزئی یا معنوی برای آنها به میان می‌آمد.

نکبت، تجاوز و سپس ناکامی

اگر به جنگ اول در ماه مه ۱۹۴۸ بازگردیم، بزرگترین خلاصه برای توصیف آن این است که این جنگ تأسیس رژیم صهیونیستی را تثبیت کرد و آن را به واقعیت تبدیل نمود، در حالی که اعراب آن را «نکبت» نامیدند، بدون آنکه پاسخی به این پرسش دهند که چگونه سرزمین فلسطین به این سادگی از دست رفت و چگونه این کشورها با ارتش‌های خود در برابر گروه‌های صهیونیستی شکست خوردند؟

جنگ بزرگ دوم در سال ۱۹۵۶ بود، زمانی که رژیم صهیونیستی در ۲۹ اکتبر به مصر حمله کرد و به‌زودی بریتانیا و فرانسه به آن پیوستند و بزرگترین کشور عربی به بمباران هوایی گرفتار شد و نیروی هوایی‌اش نابود گردید.

پس از آن عملیات تهاجمی به قصد اشغال کانال سوئز آغاز شد، اما با دخالت شدید شوروی که آن زمان یک ابرقدرت جهانی بود و با هشدار شدید به رژیم صهیونیستی، بریتانیا و فرانسه، این امر میسر نشد و آمریکا نیز از آنان خواست عقب‌نشینی کنند.

جنگ سوم؛ شکست عرب‌ها و توسعه اشغالگری

جنگ سوم در ژوئن ۱۹۶۷ بود که به‌سادگی به «ناکامی» معروف شد. رژیم صهیونیستی در یک طرف و مصر، سوریه، اردن، عراق و با کمک فنی از لبنان، الجزایر، عربستان و کویت در طرف دیگر قرار داشتند، اما نتیجه این بود که رژیم صهیونیستی سه برابر بیشتر از اراضی اشغالی ۱۹۴۸، سرزمین فلسطین را اشغال کرد.

رژیم صهیونیستی نوار غزه، کرانه باختری، صحرای سینای مصر و ارتفاعات جولان سوریه را تصرف کرد.

از اکتبر تا طوفان الاقصی

پنجاه سال و یک روز پس از جنگ اکتبر، غافلگیری دوم از شرایط مشابه آغاز شد. دشمن همچنان به تجاوزهای خود ادامه می‌دهد؛ غزه را محاصره کرده، مقدسات را نقض می‌کند و به اجرای طرح‌های خود برای نابودی قضیه فلسطین و یهودی‌سازی زمین پیش می‌رود. جدیدترین پیشرفت او، نزدیک شدن به توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با برخی از کشورهای عربی است.

طوفان

در چنین شرایطی، واکنش ضروری بود، هرچند به هر قیمتی. این چیزی بود که مقاومت فلسطین به رهبری گردان‌های عزالدین قسام با دقت برنامه‌ریزی کرد. آن‌ها در بیانیه‌ای دلایل و جزئیات این اقدام را توضیح دادند.

این عملیات به نام «طوفان الاقصی» معروف شد، اما واقعیت این بود که بزرگترین حمله به رژیم صهیونیستی در چند دهه اخیر بود. در ساعات اولیه این حمله، صدها صهیونیستی کشته شدند و بیش از دویست نفر به اسارت درآمدند.

مقایسه میان ارتش رژیم صهیونیستی و ارتش‌های عربی شاید قابل قبول باشد، اما در طوفان الاقصی، مقاومت فلسطین در برابر این رژیم، که با انواع تسلیحات پیشرفته و حمایت گسترده از قدرت‌های بزرگ جهانی روبرو بود، بدون هیچ‌یک از این تسلیحات جنگید.

با وجود این، این غافلگیری همانند عبور اکتبر ۱۹۷۳ تأیید کرد که رژیم صهیونیستی، آن‌گونه که تبلیغ می‌کند، شکست‌ناپذیر نیست و مقاومت، تنها راه حل است.