تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3808863
شناسه : 3808863
تاریخ :
کدام شرکت‌های بزرگ خودروسازی در «فراجهان» فعالیت می‌کنند؟ اقتصاد ایران: «متاورس» یا «فراجهان»، دنیای مجازی غیرمتمرکزی است که در آن می‌توان تجربه حضور در مکان‌های مختلف دنیای واقعی را بدون محدودیت فیزیکی، مادی و جسمانی کسب کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

یکی از این مکان‌ها خودرو و تجربه رانندگی است. متاورس می‌تواند به عنوان یک تکنولوژی به توسعه صنعت خودرو کمک کند. ازسوی‌دیگر برای بسیاری از علاقه‌مندان، رانندگی با خودرو اولین بازدید و آشنایی آنها از متاورس خواهد بود. با پوشیدن یک هدست واقعیت مجازی (و شاید نوعی لباس لمسی) وارد دنیای دیگری می‌شوید و می‌توانید خودرو خودران را قبل از آزمایش‌های فیزیکی واقعی، به صورت مجازی و سه بعدی آزمایش کنید.

تست های تصادف دقیق در متاورس

قبل از اینکه به رانندگی در متاورس بپردازیم بهتر است بیشتر با این دنیای مجازی آشنا شویم. اصطلاح متاورس برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۲ در یک رمان علمی تخیلی توسط نیل استیونسون استفاده شد. این رمان برای نخستین‌بار مفهوم متاورس را مطرح کرد و با فیلم‌های «ماتریکس» و «بازیکن شماره یک» مردم با مفهوم دنیای مجازی متاورس بیشتر آشنا شدند.

در سال ۲۰۲۱، فیس‌بوک نام شرکت خود را به متا (Meta) تغییر داد و از این طریق توجه همه را به متاورس جلب کرد. بعدها در چین، شرکت‌های فناوری مانند Baidu ،Tencent و Alibaba نیز اعلام کردند شروع به استقرار متاورس کرده اند.

دستگاه‌های سخت‌افزاری مانند عینک واقعیت‌افزوده، تلفن همراه، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی الکترونیکی نیز وارد متاورس شده‌اند. متاورس شامل دنیای مادی و دنیای مجازی بوده و دارای یک نظام اقتصادی مستقل و غیرمتمرکز است. دارایی‌های دیجیتال در متاورس غیرمتمرکز و قابل‌انتقال هستند، به این معنی که همه چیز در متاورس پس از وقوع، تاثیر دائمی خواهد داشت.

حال بپردازیم به نقشی که متاورس می‌تواند در صنعت خودرو ایفا کند. اکنون در آزمایش‌های تصادف واقعی، از آدمک‌هایی شبیه انسان استفاده می‌شود. با این حال هنوز مشکلات زیادی در مورد چنین آزمایش‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال، رفتار آدمک‌ها بسیار متفاوت‌تر از رفتار افراد واقعی است یا واکنش موقت آنها در مواجهه با تصادف به اندازه یک فرد واقعی انعطاف‌پذیر نیست که این عوامل ممکن است باعث بروز خطاهای بزرگی در تست های برخورد یک وسیله‌نقلیه شوند.

در متاورس می‌توان تست‌های مرتبط را به خوبی انجام داد مثلا استفاده از تصویر شبیه‌سازی‌شده یک شخص واقعی در متاورس به‌عنوان هدف آزمایشی می‌تواند وضعیت واقعی یک خودرو معمولی یا خودران را هنگام تست تصادف بهتر ثبت کند. پس از برخورد، اطلاعاتی مانند میزان آسیب عابرپیاده یا وسیله نقلیه بازخورد داده می‌شود.

آشنایی با خودروسازان متاورسی

شرکت‌ها و صنایع مختلف نقش اساسی در توسعه مفهوم متاورس ایفا می‌کنند. آنها در متاورس گرد هم می‌آیند تا عملیاتی مشابه دنیای واقعی را در دنیای مجازی پیاده‌سازی کنند. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های بزرگ خودروسازی اشاره کرد. در ادامه به برخی شرکت‌های خودروسازی که وارد دنیای متاورس شدند، می‌پردازیم.

«آئودی پرزنتس- هولوراید»: هولوراید، استارت‌آپی است که توسط سازنده محبوب خودرو یعنی آئودی پشتیبانی می‌شود و اکنون رانندگی با خودروهای مجازی خود را در متاورس به فروش می‌رساند.

مدیرعامل هولوراید قصد دارد شرکت را به جایی برساند که به عنوان یکی از موسسات مهم حمل‌ونقل در متاورس شناخته شود.

«نیسان» و فناوری «I۲V»: نیسان در حال توسعه فناوری نامرئی به مرئی (I۲V) است که در هر دو پلت‌فرم AR (واقعیت افزوده) و سه‌بعدی کار می‌کنند. این فناوری، رانندگان را با هدف ارائه اطلاعاتی که تا قبل از این برای کمک به رانندگی در دسترس آنها نبوده، به متاورس متصل می‌کند. البته فناوری I۲V هنوز تا راه‌اندازی چند سال فاصله دارد. چندی پیش نیسان در رویدادی مهم خودرو برقی Nissan Sakura را پس از معرفی فیزیکی در متاورس رونمایی کرد.

به‌گفته نیسان این رویداد به این منظور برگزار شد تا مشتریان حتی از راه دور هم بتوانند فضای داخل و خارج خودرو را ببینند و با معاشرت در متاورس با آواتارهای خود این خودرو را مورد بررسی قرار دهند. به همین منظور نیسان جزیره‌ای در متاورس به نام Nissan Sakura Driving Island به وجود آورده بود که کاربران می‌توانستند در این جزیره با نیسان ساکورا دور بزنند. البته نیسان تقریبا یک‌سال قبل از این اتفاق نسخه متاورس گالری Nissan Crossing خود را افتتاح کرده بود.

«مرسدس بنز»: این برند لوکس خودروسازی به‌عنوان یکی از موسسان، عضو کنسرسیوم بلاکچین Aura شده است. این پلت‌فرم توسط برخی از بزگ‌ترین برندهای لوکس جهان ساخته شده و مرسدس اولین خودروسازی است که به این پلت‌فرم ملحق شده است. البته پیش از این مرسدس‌بنز با همکاری گروه بین‌المللی هنرمندان، Art۲People که در حوزه رمز ارزها فعالیت می‌کنند؛ NFTهایی را بر پایه G-Class عرضه کرده بود.

«هیوندای‌موتورز-رابلکس»: هیوندای‌موتورز یک پلت‌فرم سرگرمی به نام رابلکس را برای کاربران متاورس معرفی کرده است. فعالیت‌های هیوندای در متاورس به کاربران این امکان را می‌دهد که ارتباط و تعامل بهتری با کاربران تجربه کنند. بخشی از این پلت‌فرم کاملا جنبه سرگرمی دارد.

«فراری»: غول خودروسازی ایتالیا نیز با پروژه‌های بسیاری به سمت متاورس آمده است. فراری در شرکت خود بخش جدیدی راه اندازی کرده است که بر دنیای مجازی و موقعیت‌های آن تمرکز دارد. این بخش در حوزه‌های واقعیت مجازی، بازی‌ها، NFT و بلاکچین تمرکز دارد و به فراری در فعالیت در این حوزه‌ها کمک می‌کند.

آینده متاورس

با افزایش محبوبیت متاورس، کاربران تمایل دارند تجربه رانندگی با خودرو را در دنیای واقعیت مجازی حس کنند. بر همین اساس، شرکت‌های خودروسازی نیز وارد دنیای متاورس شده‌اند تا علاوه‌بر ایجاد امکان رانندگی در متاورس و رفع نیاز کاربران این دنیای مجاری، به خرید و فروش توکِن‌های شرکتی خود هم بپردازند. البته نباید فراموش کرد درحال‌حاضر متاورس در ابتدای راه است؛ درست مانند اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی که مردم با شگفتی و تردید در مورد اینترنت صحبت می‌کردند.