تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3808861
شناسه : 3808861
تاریخ :
خصوصی سازی که مطالبه رهبری بوده است در صنعت خودروسازی اتفاق می افتد؟ اقتصاد ایران: عصر خودرو- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از اعمال نفوذ افراد سیاسی قدرتمند در غول های بزرگ خودروسازی ایران سخن گفت و افزود: تغییر و تحولات در اداره این شرکت‌ ها به خاطر اعمال نفوذ برخی‌ افراد ذینفع قدرتمند، انجام نشده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از رکنا، در پی نخستین جلسه بررسی لایحه بودجه سال 1404 کل کشور که با حضور رییس‌ جمهور برگزار شد، اصلاح فوری روند فعالیت شرکت‌ های دولتی زیان‌ ده مورد تأکید قرار گرفت. حال با توجه به این که زیان انباشته خودروسازان از مرز 245 هزار میلیارد تومان گذشته است؛ یعنی این شرکت‌ ها تنها در سال 1402 حدود 62 هزار میلیارد تومان زیان‌ کرده‌اند.

طرح این سوال که آیا دولت شجاعت کافی برای اعلام نام خودروسازان بزرگ کشور برای اصلاح روند فعالیت آنها را دارد؟ و آیا اساساً خصوصی سازی که مطالبه جدی رهبری هم بوده است، در صنعت خودروسازی ما اتفاق خواهد افتاد؟رحیم زارع در این باره گفت: این کار شجاعت زیادی می خواهد. بعید می دانم دولت چنین کاری انجام بدهد. به هر حال افراد سیاسی قدرتمندی پشت این دو غول خودروسازی ما هستند که اجازه تغییر و تحولات جدی در راستای بهینه سازی را نمی‌دهند.

نماینده مردم آباده در مجلس دوازدهم تصریح کرد: اقتصاد بدون مشارکت مردم به پیش نمی‌ رود و ما مجبوریم از ظرفیت‌ های مردمی در این راستا استفاده کنیم. مقام معظم رهبری هم بارها به این مورد اشاره کرده‌اند. ما تا زمانی که به مشارکت بخش خصوصی به صورت جدی – و نه در حد شعار- اعتقادی نداشته باشیم، نه در کیفیت، نه در قیمت، نه در تولید و نه در هیچ بخش دیگری از صنعت خودرو، تحول مثبت نخواهیم داشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ما در لایحه بودجه هم پیشنهاد داده بودیم که شرکت های زیان ده دولتی یا واگذار شوند و یا منحل.

وی ادامه داد: این که عده ای فقط در این شرکت ها حقوق بگیرند و بدهکاری برای دولت درست کنند، نه عقلانی است و نه اقتصادی.

زارع تأکید کرد: اگر من جای رییس جمهور بودم دستور واگذاری این دو خودروساز را به بخش خصوصی می دادم. امیدوارم چنین شجاعتی در دولت پیدا شود.