تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3808744
شناسه : 3808744
تاریخ :
بازار در انتظار اصلاح قیمت خودروهای داخلی اقتصاد ایران: بازار خودرو روز گذشته همچنان شاهد افت قیمت اغلب مدل‌های وارداتی بود این خودروها بعد از روند صعودی در دو - سه هفته اخیر به یک‌باره روند نزولی در پیش گرفتند و بازار این خودروها با روندی کاهشی به‌عدم حضور مشتری برای خرید و فروش بیشتر دامن زده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

واردات خودرو به‌نسبت سال گذشته روند بهتری را تجربه می‌کند؛ تا جایی که ۲۴۹ دستگاه خودرو در روزهای اخیر در بستر سامانه جدید گمرک از یکی از مبادی کشور ترخیص شده است.

دومین محموله خودروهای سواری شامل تعداد ۲۴۹ دستگاه خودرو در بستر سامانه جدید گمرک هوشمند، یکشنبه‌شب از گمرک غرب تهران ترخیص شد. مطابق اعلام گمرک، برای ترخیص این محموله نظر سازمان‌های همجوار به‌صورت سیستمی اخذ و با انجام تشریفات گمرکی مربوطه در بستر سامانه جدید گمرک هوشمند از گمرک غرب تهران ترخیص شدند.

نخستین محموله خودروهای سواری در بستر سامانه جدید گمرک هوشمند نیز پنج‌شنبه‌ (۵ مهرماه) از گمرک غرب تهران ترخیص شده بود. این محموله شامل تعداد ۹۷ دستگاه خودرو سواری با نشان تجاری سوزوکی بود که پس از اظهار در سامانه جدید گمرک هوشمند، تشریفات گمرکی مربوطه انجام شد.

از طرفی در سال ۱۴۰۳ با روی کار آمدن دولت جدید هنوز روند اصلاح قیمت خودروهای داخلی صورت نگرفته است. یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل خودرویی جامانده از دولت سیزدهم، اصلاح قیمت خودروهای داخلی است.

در طول عمر سه‌ساله دولت سیزدهم، تنها دو بار اصلاح قیمت رسمی خودرو انجام شد؛ یک بار در آذر ۱۴۰۰ و دیگر بار در فروردین ۱۴۰۲. سیاست دولت سیزدهم به‌نوعی فریز قیمت کارخانه‌ای خودروها بود؛ آن هم درحالی ‌که شورای‌رقابت دی‌ماه سال گذشته اختیار قیمت‌گذاری را به‌وزارت صمت سپرد.

با وجود آن‌که وزارت صمت در تعیین قیمت خودروهای داخلی تقریبا اختیار تام دارد، اما این وزارتخانه دولت سیزدهم از انتهای فروردین پارسال به‌بعد، دست به‌اصلاح رسمی قیمت خودروها نزد تا این بار سنگین بر دوش دولت چهاردهم بیفتد.

مشخص است که افکار عمومی در برابر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها حساس هستند و احتمالا دولت قبل نیز به‌همین دلیل در اصلاح قیمت، احتیاط به‌خرج می‌داد. حالا این دولت چهاردهم است که به‌نظر می‌رسد با توجه به‌افت تولید و رشد زیان خودروسازان، راهی جز اصلاح قیمت ندارد و دیر یا زود مجبور به‌ابلاغ قیمت‌های ‌جدید است.

این درحالی است که اگر سیاست قیمت‌گذاری دستوری در میان نبود یا حداقل اصلاح قیمت به‌صورت مستمر نه فقط در دولت قبل، که دولت‌های ‌قبل‌تر نیز انجام می‌شد، بار اصلاح قیمت خودرو به‌سنگینی و حساسی حالا نبود.

درنهایت باید گفت اجرای تعهداتی که دولت قبل در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ایجاد کرد، دیگر باری است که دولت چهاردهم بخشی از آن را باید به‌دوش بکشد.

در دو طرح فروش بزرگ، حدود ۲ میلیون نفر در نوبت تخصیص خودرو قرار گرفتند که بخشی از این تعهد در دولت سیزدهم انجام شد و باقی آن را باید دولت جدید اجرایی کند.

در کنار خودروهای داخلی، دولت قبل تعهد ۱۰ هزار دستگاهی برای خودروهای برقی وارداتی ایجاد کرد که عمل به آن برعهده دولت فعلی است. عمل به‌این تعهدات، در گرو رشد تولید و واردات است که باید منتظر ماند و دید دولت چهاردهم چه تصمیمی در این موارد اتخاذ می‌کند.

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴)

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۳ میلیون‌تومان رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۵ میلیون‌تومان، کوییک GXL (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۴۲۰ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۶ میلیون‌تومان و کوییک GXH (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۴۵۱ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۷۶۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۷۵ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.