تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3808683
شناسه : 3808683
تاریخ :
۸ میلیون مترمربع آسفالت در روستاهای خوزستان انجام شد اقتصاد ایران: اهواز- معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خوزستان گفت: در ۲ سال گذشته قریب به هشت میلیون متر مربع عملیات آسفالت در یک هزار و ۶۰۰ روستای استان تحت عنوان نهضت آسفالت انجام شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمود اکبری فضلی در گفت و گو با خبرنگار مهر در حاشیه چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر خوزستان ضمن تبریک روستا ملی روستا، بیان کرد: از وظایف اصلی و ذاتی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان، مساله مسکن در سطح روستاهای استان است که در اداره ۲ معاونت در حوزه روستایی مشغول به فعالیت هستند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه در خوزستان حدود چهار هزار روستای دارای سکنه وجود دارد، تصریح کرد: تا به امروز ۲ هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هادی مصوب هستند و شاهد هستیم تقریباً عملیات اجرای طرح هادی شامل خیابان سازی، آسفالت سازی و پیاده رو سازی آنها انجام شده است.

وی یکی از وظایف حوزه معاونت توسعه و عمران روستایی را صدور اسناد روستایی خواند و گفت: در این زمینه با هماهنگی اداره کل ثبت اسناد و املاک خوزستان، حدود ۲۰۰ هزار جلد سند در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صادر کرده‌ایم. امسال نیز حدود چهار هزار جلد سند محقق شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان افزود: ارائه خدمات فنی در روستاها شامل تغییر کاربری، الحاق، تفکیک، استعلامات و صدور پروانه ساختمانی یکی دیگر از وظایف بنیاد مسکن است که سالانه حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار خدمت به روستاییان ارائه می‌شود.

شناسایی ۲۲۰۰ هکتار زمین در روستاهای حریم شهرها

به گفته اکبری فضلی، نهضت ملی مسکن در روستاهای حریم شهر یکی دیگر از اقدامات معاونت توسعه و عمران روستایی بوده که در دولت شهید رئیسی حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین در روستاهای حریم شهرها شناسایی شده و تا امروز حدود ۵۰۰ هکتار در قالب ۲۲ هزار قطعه زمین تملک شده است.

وی ادامه داد: ۹۰۰ نفر متقاضی به ما مراجعه کرده و برای ۴۵۰ نفر متقاضی واجدالشرایط پیامک ارسال شده که به محض پرداخت مبلغ اولیه مشارکت، زمین‌ها را واگذار خواهیم کرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه در حوزه مسکن روستایی استان حدود ۹۰ هزار واحد احداث کرده‌ایم، اظهار کرد: حدود ۶ هزار و ۸۰۰ واحد نیز در سال جاری آغاز شده که امید است تا پایان سال به بهره برداری برسند.

اکبری فضلی به روستاهای هدف گردشگری اشاره کرد و گفت: در سطح خوزستان ۱۴ روستا شناسایی کرده‌ایم که از این تعداد سال گذشته هفت روستا شامل رباط علیا باغملک، خائیز بهبهان، دهلاویه دشت آزادگان، پامنار دزفول و شیخ عماد شوش توسط مشاورین تهیه طرح شده و طرح هادی در روستاهای مذکور انجام شده است. همچنین هفت روستا از جمله ده ثریا ایذه، حاجی کمال دزپارت، امام زاده عبدالله هندیجان، امام زاده عبدالله صیدون و صراخیه شادگان نیز امسال شناسایی شده که مشاورین در حال تهیه طرح هستند و امیدواریم سال آینده به مرحله اجرا برسند.

شناسایی ۱۳۸ روستا در طرح منظومه روستایی

وی با اعلام اینکه طرح منظومه روستایی یکی دیگر از اقدامات در حال انجام بنیاد مسکن خوزستان است، عنوان کرد: طرح مذکور در چهار نقطه هدف در حال انجام هستند که تولید، اشتغال و اقتصاد روستا را هدف قرار می‌دهد. در شهرهای آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان و سوسنگرد ۱۳۸ روستا شناسایی و تهیه طرح آنها انجام شده که به محض مصوب طرح‌ها در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، همچنین ابلاغ اعتبارات اجرایی، به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

به گفته معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان طی ۲ سال گذشته قریب به هشت میلیون متر مربع عملیات آسفالت در یک هزار و ۶۰۰ روستای استان تحت عنوان نهضت آسفالت انجام شده که خود انقلابی در این زمینه به شمار می‌آید و اعتبار آن بالغ بر ۲ همت بوده است.

اکبری فضلی اضافه کرد: امید داریم در سال جاری نیز با تخصیص اعتبارات قیر رایگان که مصوبه مجلس است به خوزستان نیز تخصیص داده شود تا مجدد عملیات آسفالت را در سطح استان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اجرای هشت طرح احداث زمین‌های ورزشی در روستاها از دیگر اقدامات این معاونت بوده، تصریح کرد: چهار طرح در بخش مرکزی اندیمشک به بهره برداری رسیده و چهار طرح دیگر در بخش مرکزی و الوار اندیمشک در دست اجرا است که تا سه ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان بیان کرد: سال گذشته ۱۲ هزار خدمت در قالب صدور پروانه و تغییر کاربری الحاق داشته‌ایم و برای امسال پیش بینی شده به ۱۶ هزار خدمت برسد که این نشان دهنده بالا رفتن سیر جمعیتی در روستاها است.

اکبری فضلی یکی از دلایل بالا رفتن سیر جمعیتی در روستاها را بهسازی خواند و عنوان کرد: روستاهایی وجود دارند که طی ۴۰ سال گذشته هیچ خدمات زیربنایی و بهسازی نداشته‌اند به گونه‌ای که سال گذشته خالی از سکنه شده و یا نهایت با ۲ خانوار بودند در حالی که اکنون بیش از ۴۰ نفر برای ساکن شدن به فرمانداری‌ها تقاضا داشته‌اند.