تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3808558
شناسه : 3808558
تاریخ :
سیستم سنجش اختلالات و ناهنجاری‌های اسکلتی تولید شد اقتصاد ایران: یک شرکت دانش بنیان ایرانی برای اولین بار موفق به تولید و بومی سازی سیستم سنجش اختلالات اسکلتی شده است که جهت استخراج اختلالات و ناهنجاری های بدن استفاده می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، یک شرکت دانش بنیان در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ با استقرار در پارک علم و فناوری، فعالیت خود را در حوزه تجهیزات پزشکی آغاز کرد.

این شرکت دارای چندین محصول در حوزه پزشکی و یک محصول دانش بنیان است که شامل، نرم افزار جامع آنالیز حرکت سه بعدی و تحلیل داده های بیومکانیکی، مارکرهای رفلکتیو(کاربردی در آزمایشگاه های آنالیز حرکت)، سیستم هوشمند فشارسنج کف پایی، دوربین حرارتی پزشکی و کفی های شکل پذیر از محصولات این شرکت هستند.

محمد یوسفی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان در توضیح کاربست محصول دانش بنیان شرکت به اسم سیستم سنجش اختلالات اسکلتی توضیح داد: این محصول، تشخیص دهنده اختلالات اسکلتی بدن انسان در نماهای مختلف بدن است که از نشانگرهای فعال و غیرفعال فروسرخ و دوربین فروسرخ جهت استخراج اختلالات و ناهنجاری های بدن استفاده می کند.

وی ادامه داد: پس از ثبت تصویر توسط نرم افزار، دستگاه در نماهای مختلف بدن را (تصویر فونتانل قدامی و خلفی و تصویر ساجیتال) تصاویر در نرم افزار توسط الگوریتم‌های پردازش تصویر و معادلات بیومکانیکی آنالیز می‌شود. سپس داده های بیومکانیکی مانند زوایای مفصلی با داده های نرمال موجود در پس زمینه نرم افزار مقایسه شده و نتیجه به صورت یک گزارش منسجم و کامل در قالب پی دی اف در اختیار کاربر قرار می گیرد.

به گفته یوسفی در هر بخش در صورت وجود ناهنجاری، تمرینات مرتبط با رفع و بهبود ناهنجاری توسط نرم افزار پیشنهاد می شود که با تائید پزشک قابل استفاده خواهد بود.

وی با بیان اینکه طراحی تمام صفحات، الگوریتم ها و معادلات نرم افزار سیستم، توسط متخصصان شرکت انجام و از زبان برنامه نویسی استاندارد استفاده شده است، تصریح کرد: داده های نرمال نرم‌افزار با افزایش داده های کاربران بروزرسانی شده‌ است و در آینده با داده های بیشتر بهبود خواهد یافت.

یوسفی همچنین در خصوص ظرفیت تولید این محصول گفت: این محصول برای اولین بار در کشور بومی سازی شده است و ما امکان تولید ۲۵۰ دستگاه در سال را داریم.

وی با بیان این که از رهگذر این طرح ۲۵ نفر مشغول به کار شده‌اند در خصوص صادرات سیستم سنجش اختلالات اسکلتی افزود: به دلیل موانع مالی هنوز موفق به صادرات نشده‌ایم با این حال درخواست هایی از سوی کشورهای چین، عراق و افغانستان داریم که در صورت انجام، ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.