تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3808540
شناسه : 3808540
تاریخ :
۶۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل در ۵ استان/بیشترین تعداد در خراسان رضوی اقتصاد ایران: حدود ۶۰ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل کشور در ۵ استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی متمرکز هستند. معاون دادستانی کل کشور با تأکید بر اهمیت همکاری دستگاه‌ها برای کاهش این آمار، اعلام کرد خراسان رضوی بیشترین تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، 60 درصد کودکان بازمانده از تحصیل در پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی ساکن هستند، اما در میان آنها بیشترین دانش‌آموزان مربوط به خراسان رضوی است.

«غلام‌عباس ترکی»، معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور در دومین همایش بین‌المللی حقوق کودک که در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود یک میلیون کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد. از این میزان ۶۰ درصد بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی، ساکن 5 استان هستند که در میان آنها بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی است.


وی با تأکید بر اینکه باید بر همکاری و هم‌افزایی تأکید بیشتری داشته باشیم تا شاهد روند نزولی نمودار تعداد کودکان بازمانده از تحصیل باشیم، افزود: سند تحول و تعالی دستگاه قضایی که در بهار امسال ابلاغ شده تلاش دارد این موضوع را حل کند. این سند گام دوم تحول قضایی محسوب شده و در آن تضییع حقوق اطفال و نوجوانان در موارد مخاطره‌آمیز، تقویت، شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و توسعه ظرفیت‌های حمایتی موردتوجه قرار گرفته است.


ترکی با اشاره به اینکه پرداختن به آسیب‌های اجتماعی از جمله مخاطرات مربوط به کودک از مطالبه‌های اولویت‌دار مقام معظم رهبری است، افزود: در برنامه ششم مقرر شده بود آسیب‌های اجتماعی ۲۵ درصد کاهش پیدا کند، اما متأسفانه این امر محقق نشد. در برنامه هفتم نیز پیش‌بینی شده شاخص‌ها در این زمینه بهبود پیدا کند.


 
تأسیس اولین مجتمع‌ «شوق زندگی» در مشهد

معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سند تحول و تعالی دستگاه قضایی، تسریع در اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان همواره مورد تأکید بوده تلاش شده مراکز شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان مجتمع‌های«شوق زندگی» در تمام استان‌های کشور راه‌اندازی شود. اولین مرکز در خراسان رضوی راه‌اندازی شد و بعد از آن در 8 استان دیگر هم این مراکز تأسیس شدند.


وی خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد این مجتمع‌ها، حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب و همچنین تغییر، توانمندسازی، حمایت و امنیت روانی و اجتماعی در جامعه هدف است. در برخی مجتمع‌ها علاوه بر حقوق کودک، حقوق خانواده، سالمندان و سایر اقشار نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور گفت: بازماندگی از تحصیل مانند همه آسیب‌های اجتماعی چندوجهی است.

براساس بررسی‌های انجام‌شده در دادستانی، مهم‌ترین دلایل بازماندگی از تحصیل کودکان کار و خیابان و کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، مهاجرت و حاشیه‌نشینی، ممانعت خانواده و سرپرستان از تحصیل، کمبود فضاهای آموزشی در روستا و جمعیت‌های عشایری، نداشتن شناسنامه و مانند آن است.

وی با اشاره به اینکه امروز نسبت به سال گذشته، در وضعیت بسیار بهتری درخصوص کودکان کار و خیابان قرار داریم، تصریح کرد: در قانون اساسی فراهم کردن آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان در همه سطوح یکی از وظایف دولت شناخته شده است. ترکی افزود: هرگونه اقدامی که از طریق تهدید، ترغیب و تشویق موجب فرار طفل یا نوجوان از خانه و مدرسه و ترک تحصیل شود، مطابق قانون، جرم‌انگاری شده است. در قانون، دولت مکلف شده برنامه درسی متناسب با بازماندگان از تحصیل را تدوین و کتب درسی مناسب را تأمین کند و آموزش از راه دور را توسعه دهد.
 


بازگشت ۲ هزار دانش‌آموز مشهدی به مدرسه

«نیره عابدین‌زاده»، معاون دادستان مرکز خراسان رضوی نیز در این زمینه اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده حدود 2 هزار دانش‌آموز مشهدی بازمانده از تحصیل امسال به مدرسه بازگشتند.عابدین‌زاده، عدم دسترسی بسیاری از کودکان به تحصیل به‌دلیل نبود مدارک هویتی را یکی اساسی‌ترین دلایل بازماندن از تحصیل در استان عنوان کرد و افزود: این مشکل یکی از دلایل عمده‌ای است که باعث می‌شود بسیاری از کودکان از سیستم آموزشی کشور بازبمانند. همچنین اختلافات خانوادگی نیز از دیگر دلایل بازماندن کودکان از تحصیل است.


معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی به نقش دستگاه‌های مختلف در حمایت از کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: همکاری آموزش و پرورش، دستگاه قضایی و سایر نهادهای ذی‌ربط برای شناسایی و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به سیستم آموزشی ضروری است. این نهادها باید به صورت هماهنگ و با تشکیل بانک‌های اطلاعاتی جامع، روند شناسایی و حمایت از این کودکان را تسهیل کنند.