تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3808481
شناسه : 3808481
تاریخ :
توسعه CNG و متنوع‌سازی سبد سوخت مهم‌ترین برنامه‌های صنعت پالایش اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: شرایط کشور ایجاب می‌کند که از سیاست‌های غیرقیمتی و تنوع سبد سوختی با استفاده از CNG برای کنترل و مدیریت مصرف سوخت بهره بگیریم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، محمدصادق عظیمی‌فر در نشستی با پیمانکاران تبدیل ناوگان سی‌ان‌جی با اشاره به شدت گرفتن رشد مصرف بنزین که به افزایش ناترازی این فرآورده منجر شده است، تصریح کرد: افزون بر اقدام‌ها و تمهیدهای اندیشیده در دوره جدید مدیریت مبنی بر افزایش تولید بنزین با حفظ کیفیت این فرآورده، همچنان روند مصرف بنزین در کشور باعث افزایش ناترازی بنزین می‌شود.

وی در ادامه گفت: در یک ماه گذشته، مطالعه‌ای به‌منظور احصای وضعیت موجود و اقدام‌های اجراشده در حوزه سی‌ان‌جی انجام و چالش‌های اصلی ذی‌نفعان مختلف این پروژه ملی شناسایی و برنامه‌هایی در افق زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در افق زمانی کوتاه‌مدت، اقدام‌هایی مانند پیگیری بازپرداخت مطالبات پیمانکاران سی‌ان‌جی، افزایش حق‌العمل جایگاه‌های سی‌ان‌جی و بهینه کردن سهمیه سوخت تخصیصی به خودروهای دوگانه‌سوز در دست اقدام است تا بتوانیم ظرفیت تبدیل ناوگان خودرویی کشور را به دوگانه‌سوز، در یک برنامه ۶ ماهه به شکل محسوسی افزایش دهیم.

عظیمی‌فر با بیان اینکه برای افق زمانی میان‌مدت نیز افزایش سطح پوشش جایگاه‌های سی‌ان‌جی با احداث جایگاه‌های جدید، تعویض مخازن فرسوده، اختصاص درصد مشخصی از تولید محصولات خودرویی به خودروهای دوگانه‌سوز با همکاری وزارت صمت مدنظر خواهد بود، گفت: در بلندمدت انتظار داریم در صورت تحقق برنامه، تکمیل سطح پوشش جایگاه‌ها و تبدیل خودروهای سنگین نفت‌گازسوز به سی‌ان‌جی انجام شود.

وی در ادامه با تأکید بر ایفای تعهد شرکت ملی پالایش و پخش درباره بازپرداخت مطالبات و لزوم حفظ جریان نقدینگی پیمانکاران این طرح ملی، یادآور شد: نشست‌های منظمی به‌منظور بررسی روند پیشرفت طرح در سطح پالایش و پخش و با مشارکت تمامی ذی‌نفعان سی‌ان‌جی خواهیم داشت تا منافع تمام ارکان فعال در زنجیره سی‌ان‌جی و به تبع آن پیشرفت پایدار این طرح ملی را تضمین کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه با تأکید بر لزوم تأمین ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز افزود: در برنامه تدوین‌شده، موضوع تعویض مخازن فرسوده نیز به‌عنوان جز لاینفک برنامه دیده شده است تا ایمنی خودروهایی که پیش از این و در دهه ۸۰ شمسی تبدیل شده‌اند، حفظ شود، همچنین با توجه به تجربه و توانمندی پیمانکاران تبدیل، انتظار می‌رود موضوع کیفیت قطعات نصب‌شده حتماً در اولویت باشد.

عظیمی‌فر در پایان با تشکر از تلاش‌های انجام‌شده از سوی پیمانکاران طرح سی‌ان‌جی برای پیشبرد این پروژه ملی گفت: امیدوارم با همکاری ذی‌نفعان در سطوح مختلف حکمرانی، بنگاه‌های اقتصادی و برنامه‌های تدوین‌شده، بتوانیم سهم سی‌ان‌جی از سبد سوخت کشور را افزایش دهیم.