تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3808398
شناسه : 3808398
تاریخ :
اگر PCOS داریم چطور از کبد چرب پیشگیری کنیم؟ اقتصاد ایران: کبد برای ذخیره چربی نیست و نقش آن این است که به عنوان اندام سم زدایی بدن برای فیلتر کردن مواد مضر عمل کند. داشتن کبد چرب یا MASLD خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. در صورت عدم درمان، MASLD می تواند به مراحل پیشرفته تر آسیب کبدی پیشرفت کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD که قبلا به عنوان بیماری کبد چرب غیر الکلی یا NAFLD شناخته می شد) ، در زنان مبتلا به PCOS بسیار شایع است و بسته به معیارهای تشخیصی مورد استفاده، 15 تا 77 درصد زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. 

 MASLD در نتیجه تری گلیسیرید (چربی) اضافی ذخیره شده در کبد ایجاد می شود که باعث آسیب و التهاب می شود.

کبد برای ذخیره چربی نیست و نقش آن این است که به عنوان اندام سم زدایی بدن برای فیلتر کردن مواد مضر عمل کند. داشتن کبد چرب یا MASLD خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. در صورت عدم درمان، MASLD می تواند به مراحل پیشرفته تر آسیب کبدی پیشرفت کند.

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری کبد چرب در زنان PCOS شامل موارد زیر است: 

  • اضافه وزن شکمی
  • تری گلیسیرید بالا
  • سطح کلسترول LDL بالا
  • سطح کلسترول HDL پایین
  • مصرف زیاد چربی، شکر و غذاهای تصفیه شده
  • سبک زندگی کم تحرک 
  • ژنتیک

شواهد اولیه نشان می دهد که سطوح بالای آندروژن ممکن است به ذخیره چربی در کبد دامن بزند. در حالی که بیماری کبد چرب جدی است، با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می توان به راحتی آن را معکوس و از آن پیشگیری کرد.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

چربی، شکر و مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده از عوامل اصلی در ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.  مصرف چربی های ترانس، چربی هایی که معمولاً در غذاهای فرآوری شده و فست فود یافت می شوند، با مقاومت به انسولین، التهاب و افزایش تری گلیسیرید مرتبط است. به همین ترتیب، مصرف زیاد فروکتوز، شیرین کننده موجود در شربت ذرت، آب میوه و سایر نوشیدنی های طعم دار، با بیماری کبد چرب مرتبط است.

فروکتوز همچنین با بدتر شدن مقاومت به انسولین و التهاب مرتبط است. مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است نشان می دهد که افزایش مصرف نوشابه باعث می شود که افراد به میزان قابل توجهی چربی کبد و احشایی بیشتری داشته باشند (چربی که اندام های داخلی را احاطه کرده و با بیماری های مزمن مرتبط است)

حذف چربی های ترانس، قند و غذاهای فرآوری شده از رژیم غذایی، وضعیت کبد شما را بهبود می بخشد. همچنین می توانید با خوردن یک رژیم غذایی سالم سرشار از غلات کامل، پروتئین های بدون چربی، لوبیا و حبوبات، ماهی و مقدار زیادی میوه و سبزیجات، سلامت کبد خود را تقویت کنید. پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از روغن زیتون و سایر چربی های تک غیراشباع است نیز ممکن است برای بهبود انسولین، مبارزه با التهاب و کاهش چربی کبد مفید باشد.

کاهش وزن سالم را در نظر بگیرید

کاهش وزن در بهبود بیماری کبد چرب موثر است زیرا می تواند مقاومت به انسولین، تری گلیسیرید و چربی احشایی را بهبود بخشد.

یک مطالعه نشان داد افرادی که 5 درصد از وزن کل بدن خود را از دست دادند، بهبود قابل توجهی در حساسیت به انسولین و کاهش چربی کبد مشاهده کردند. به عنوان مثال،  زنی که 200 پوند وزن دارد، در صورت کاهش وزن 10 پوندی، می تواند انتظار داشته باشد که کبدش بهبود پیدا کند.

حرکت کنید

سبک زندگی کم تحرک یکی از عوامل موثر در ایجاد MASLD است.

انجام فعالیت بدنی منظم شامل تمرینات هوازی و مقاومتی می تواند حتی بدون کاهش وزن نیز باعث کاهش کبد چرب شود. شرکت کنندگانی که 30 تا 60 دقیقه دو تا سه بار در هفته ورزش کردند، کاهش قابل توجهی در چربی کبدی داشتند. برای اینکه تمرینات بدنی را به یک روال عادی تبدیل کنید، با برنامه ریزی آن در تقویم خود، آن را اولویت بندی کنید. انجام فعالیت های سرگرم کننده و لذت بخش نیز به افزایش تعهد شما به فعالیت بدنی کمک می کند.

روغن ماهی مصرف کنید

اسیدهای چرب امگا 3 مانند اسیدهای چرب موجود در ماهی های آب سرد مانند سالمون، ماهی تن و قزل آلا در کاهش تری گلیسیرید، التهاب و انسولین در زنان مبتلا به PCOS موثر هستند.

با این حال، احتمالاً به مکمل روغن ماهی نیاز دارید، زیرا خوردن ماهی کافی برای تامین مقادیر درمانی چربی‌های امگا 3 بسیار چالش برانگیز است. یک مطالعه منتشر شده در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی نشان داد که زنان مبتلا به PCOS که رژیم غذایی خود را با 4 گرم روغن ماهی به مدت هشت هفته تکمیل کردند، کاهش قابل توجهی در چربی کبد و تری گلیسیرید مشاهده کردند.