تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3808356
شناسه : 3808356
تاریخ :
نوردرمانی؛ راهی نوین برای تسکین افسردگی‌های غیر فصلی اقتصاد ایران: تحقیقات جدید محققان برزیلی نشان می‌دهد که نوردرمانی، که به طور معمول برای درمان اختلال عاطفی فصلی استفاده می‌شود، ممکن است به کاهش سایر انواع افسردگی نیز کمک کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی نیوز، اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که به ویژه در فصل زمستان و با کاهش نور روز به وجود می‌آید. اما یافته‌های اخیر حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند به تسکین علائم افسردگی‌های دیگر نیز کمک کند.

آرتور منگاز د آلمیدا، محقق از دانشگاه فدرال ماتو گروسو در برزیل، تیمی را رهبری کرده که به بررسی اثرات نوردرمانی بر انواع غیر فصلی افسردگی پرداخته است. او بیان می‌کند که نوردرمانی به عنوان یک درمان کمکی برای اختلال افسردگی اساسی نیز مورد بررسی قرار گرفته است، چرا که تأثیر مثبتی بر خلق و خو و عملکرد شناختی دارد.

این تحقیق شامل بررسی داده‌های ۱۱ کارآزمایی بالینی با ۸۵۸ بیمار بود که مبتلا به افسردگی حاد یا افسردگی دوقطبی بودند. برخی از این بیماران در کنار داروهای تجویزی خود، از نوردرمانی نیز استفاده کردند.

درمان نوردرمانی به‌صورت نشستن در مقابل جعبه نور فلورسنت با شدت ۱۰۰۰۰ لوکس به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز و به مدت ۱ تا ۶ هفته تعریف شده است. نتایج این بیماران با گروه‌های دیگری که از درمان‌های کمکی دیگر مانند یونیزه‌کننده هوا یا نور قرمز استفاده می‌کردند، مقایسه شد.

محققان دریافتند که ۶۰.۴ درصد از بیماران تحت نوردرمانی به کاهش ۵۰% یا بیشتر در علائم افسردگی دست یافتند، در حالی که این رقم برای گروه‌های دیگر فقط ۳۸.۶ درصد بود. همچنین، بهبود کامل افسردگی در گروه نوردرمانی با رقم ۴۰.۷ درصد در مقایسه با ۲۳.۵ درصد در گروه کنترل، به‌طور قابل توجهی بیشتر بود.

بهبود شرایط معمولاً سریع اتفاق می‌افتاد و بیماران معمولاً در عرض یک ماه واکنش مثبت را تجربه می‌کردند. این نتایج نشان‌دهنده پتانسیل نوردرمانی به عنوان یک درمان مؤثر در تسکین افسردگی‌های غیر فصلی است.