تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3808347
شناسه : 3808347
تاریخ :
برگزاری آزمون از داوطلبان انتخابات شوراها به کمیسیون ارجاع شد اقتصاد ایران: با تصمیم رئیس مجلس شورای اسلامی، موضوع مربوط به برگزاری آزمون از داوطلبان انتخابات شوراها برای بررسی مجدد به کمیسیون شوراها ارجاع شد. ‌

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۸ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها، ماده ۱۰ این طرح درباره برگزاری آزمون از داوطلبان شرکت در انتخابات شوراها با تصمیم محمدباقر قالیباف برای بررسی مجدد به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

متن این ماده به شرح زیر است:

ماده ۱۰- ماده (۳۰) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف- تبصره «۲» بند «ه» حذف و تبصره «۱» آن به عنوان تبصره اصلاح می‌شود.

ب- تبصره الحاقی به موجب قانون اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۲۴/۱۰/۱۳۹۶ به عنوان تبصره بند «ج» اضافه می‌شود و شماره تبصره‌های بعدی اصلاح می‌شود.

پ- چهار تبصره به عنوان تبصره‌های ۳ ،۴، ۵ و ۶ به این ماده به شرح زیر الحاق می‌شود: تبصره ۳- نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر هنگام ثبت نام باید پرسشنامه الکترونیکی اعلام داوطلبی را که حاوی اطلاعات شخصی و خانوادگی، سوابق از جمله علمی، شغلی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محکومیت مؤثر قضائی می‌باشد، تکمیل نمایند. مفاد پرسشنامه حداکثر یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، توسط وزارت کشور تهیه و پس از تأیید هیأت مرکزی نظارت، به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها ابلاغ می‌شود.

تبصره ۴- به منظور احراز آگاهی نسبی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر نسبت به وظایف و اختیارات مربوط به شوراها و شهرداری‌ها، وزارت کشور موظف است با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور و با هماهنگی و نظارت هیئت مرکزی نظارت حداقل شش ماه قبل از شروع ثبت نام انتخابات نسبت به برگزاری آزمون اقدام کند. هزینه‌های تمام شده شرکت در آزمون طی توافق وزارت کشور و سازمان سنجش آموزش کشور مشخص و از داوطلبان دریافت می‌شود. عناوین موضوع آزمون به پیشنهاد وزارت کشور با تأیید هیئت مرکزی نظارت مشخص می‌شود. آئین نامه اجرایی نحوه برگزاری آزمون حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. افرادی که در یک دوره آزمون پذیرفته شده اند و همچنین کسانی که سابقه عضویت در شوراهای اسلامی کشور را دارند از حضور در آزمون معاف می‌باشند.

تبصره ۵- هریک از داوطلبان شوراهای اسلامی شخصاً یا از طریق نماینده تام‌الاختیار با احراز اصالت امضا و به‌صورت کتبی می‌توانند حداکثر تا ۷۲ ساعت قبل از شروع اخذ رأی، انصراف خود از داوطلبی را به هیئت‌های اجرایی اعلام نمایند و مراتب انصراف توسط هیئت اجرایی فوراً به اطلاع هیئت نظارت مربوط می‌رسد. بازگشت از انصراف پذیرفته نمی‌شود.

تبصره ۶- داوطلبانی که در یکی از حوزه‌های انتخابیه ثبت نام نموده‌اند و صلاحیت آنها تأیید شده است، فقط برای یک بار می‌توانند تا پانزده روز قبل از روز اخذ رأی، حوزه انتخابیه شهر و روستای خود را به حوزه انتخابیه شهر و روستایی دیگر در محدوده همان شهرستان و با احراز شرایط مندرج در ماده ۳۰ و ۳۲ و ۳۳ به صورت کتبی از طریق هیئت اجرایی تغییر دهند. این دسته از داوطلبان نیاز به ثبت نام مجدد نداشته و به جز در مواردی که مدارک جدیدی در حوزه انتخابیه جدید به دست آمده است نیاز به بررسی مجدد صلاحیت آنها نمی‌باشد.